"גלובוס השתמש בקולנוע 'הוד' לכיסוי חובות חברות בשליטתו"

בעלי המיעוט בחברה סרטי "הוד", שהפעילה את הקולנוע, הגישו בקשה לפירוקה, בטענה לעושק

לבית המשפט המחוזי בת"א הוגשה אתמול (ב') בקשת פירוק נגד חברת "סרטי הוד" שבבעלות איש העסקים, יורם גלובוס, שהפעילה בעבר את קולנוע "הוד", ששכן בפסאז' הוד ברחוב דיזנגוף 101 בת"א. בנוסף לגלובוס, הבקשה הוגשה גם נגד בני משפחתו, אורלי וגיא גלובוס, ונגד חברה זרה בשם RIALITO ESTABLISHMENT שבשליטת גלובוס.

בבקשה, שהגישו בעלי מניות המיעוט בחברה - יורשיהם של קבוצת אנשים שהתאגדה בשנות ה-50 לרכישת קולנוע הוד, בהם הרמטכ"ל לשעבר, אמנון-ליפקין שחק - מועלות טענות קשות נגד גלובוס. לטענתם, גלובוס עשק את המיעוט והשתמש בחברה ובבית הקולנוע כדי לכסות חובות, שאינם קשורים לחברה. לדבריהם, ב-2009 נקלעו עסקיו של גלובוס לקשיים תזרימיים, והוא החליט להשתמש ב"סרטי הוד" ובבית הקולנוע לצורך תשלום חובות של חברות אחרות שבשליטתו. עוד טוענים בעלי המיעוט, כי גלובוס לא העביר להם את חלקם בתמורה, בסך 9 מיליון שקל, ממכירת בית הקולנוע "הוד" לעיריית ת"א.

"עניינה של הבקשה הוא עושק המיעוט בידי בעל השליטה בחברה, אשר בהתנהגות גסה ובוטה עושה בחברה כבתוך שלו, מעלים ומסתיר מידע רלבנטי וחיוני מבעלי המניות האחרים ועושה פעולות, הנגועות בעניין אישי, שלא כדין", נטען בבקשה, באמצעות עוה"ד ד"ר בן ציון אליאש ושחר עוז-ארי.

"נוכלות ומירמה"

בשלהי שנות ה-80 רכש גלובוס ביחד עם בני משפחתו וחברות שבבעלותו 75% ממניות "סרטי הוד", והפך לבעל השליטה בחברה. ב-2007 נסגר בית הקולנוע "הוד" והמתחם הוזנח.

בעלי מניות המיעוט מציינים כי בינואר 2010 כינס גלובוס אסיפה כללית דחופה ובהולה, ובה הוא ואנשיו שיכנעו אותם להסכים למכירת הקולנוע לעיריית ת"א תמורת 9 מיליון שקל. זאת, בנימוק שהבנק הבינלאומי, שהקולנוע ממושכן לטובתו, מאיים לממש את המשכנתא. לטענתם, גלובוס הבטיח להעביר לבעלי מניות המיעוט 10% מהתמורה שתתקבל מהמכירה, לאחר מס, בסך 900 אלף שקל.

ואולם, טוענים המבקשים, "גלובוס ואנשיו לא גילו כי המשכנתא הקיימת לטובת הבנק הבינ"ל, נועדה להבטיח חובות של חברות אחרות של גלובוס, וכי מימוש הנכס נועד כדי לחלץ את גלובוס מחובותיו. יתרה מכך, נטען בבקשת הפירוק, "תשעה ימים בלבד לאחר חתימת הסכם המכר עם עיריית ת"א, חתם גלובוס על שעבוד חלק מהתמורה לטובת בנק הפועלים להבטחת חובות שונים. זאת, ללא אישור, ללא סמכות וללא יידוע בעלי מניות המיעוט".

לדברי בעלי מניות המיעוט, כשהועבר לידיהם הסכם המכירה לעירייה, הם נדהמו לגלות כי גלובוס רוקן את החברה מנכסיה והעבירם לסיפוק אינטרסים אישיים שלו, וכי אין בדעתו כלל לקיים את התחייבויותיו לשלם לבעלי מניות המיעוט 900 אלף שקל. "במלים פשוטות", טוענים בעלי מניות המיעוט, "גלובוס וחבורתו עשקו אותנו וגזלו מאיתנו 'בצורה גסה' כ-2.25 מיליון שקל (25% מתמורת בית הקולנוע), ומהנכס היקר שהיה לנו, נותרנו ניצבים בפני שוקת ריקה. מההתנהלות של גלובוס וחבורתו עולה ריח עז של נוכלות ומירמה".

250 סרטים

עו"ד יוסי כהן, בא-כוחו של גלובוס, מסר בתגובה כי הוא עדיין לא קיבל את בקשת הפירוק לידיו, אך מתפלא על עצם הגשתה. "גלובוס נשא לבדו בתשלומי מס אדירים עקב מכירת בית הקולנוע, והשקיע מיליוני שקלים בנכס לטובת החברה. הוא לא הונה אף שותף, ולהיפך - הסכים לוותר לבעלי מניות המיעוט על סכומים נכבדים, למרות שבמשך שנים רבות הם קיבלו דמי ניהול גבוהים והוא לא משך אף אגורה לכיסו", אמר. לדבריו, הוא מאמין שביהמ"ש ידחה את טענות בעלי מניות המיעוט ויחייב אותם בהוצאות הולמות.

גלובוס (68) הוא אושיית קולנוע ישראלית, שאת תהילתו צבר בשנות ה-80' בארה"ב, כשיחד עם בן-דוד, מנחם גולן, הפיק כ-200 סרטים אמריקנים. כמו כן, הפיק כ-50 סרטי קולנוע ישראלים. בין אחזקותיו של גלובוס בישראל, קבוצת "גלובוס" הכוללת בתוכה זרוע פרטית: "גלובוס גרופ", זרוע ציבורית: "גלובוס מקס" והיא אמונה על חלק ניכר מתעשיית הפצת הסרטים ("נוח תקשרות") ואולמות הקולנוע בישראל. כמו כן, תחת החברה נמצאים אולפני טלוויזיה וקולנוע הגדולים בישראל (אולפני ג.ג. נווה אילן), חברת הפקות סרטים וסדרות ועוד. בשנים האחרונות נקלעה גלובוס גרופ, בעיקר הזרוע הציבורית, לחובות.