שאמה: "הקיצונים החרדים מוכיחים שאינם חוששים מהאל"

אלכס לנגר, מנכ"ל משרד התחבורה: כל אחד יכול לשבת היכן שהוא רוצה, זה החוק ואותו צריך לכבד. נהג אוטובוס הנתקל בנסיון לעשות הפרדה צריך לפנות למשטרה

על רקע תופעת הדרת הנשים בתחבורה הציבורית, שהתעצמה בשבועות האחרונים, מקיימת היום (ד') ועדת הכלכלה של הכנסת בראשותו של ח"כ כרמל שאמה-הכהן דיון בנושא.

״כשרות בתחום המזון חוסה תחת רצונו ואמונתו של אדם, אולם הכשרת אוטובוסים, מדרכות ומרחבים ציבוריים אחרים היא בגדר פגיעה בכבודו של האדם, אותו כבוד הנמצא בבסיסה של האמונה הדתית״ אמר שאמה הכהן (ליכוד) בפתח הדיון.

״ועדת הכלכלה היא האחראית על תחום התחבורה, ולכן חובת הועדה לרדת לעומקם של הדברים, וודאי לאור המשמעויות החברתיות והמעשים בשטח. אני, באופן אישי, גדלתי בבית מסורתי, וחשוב לי להדגיש שאין לי בעיה עם הדת, ואינני סבור שישנה בעיה עם כלל החרדים. מדובר במיעוט פורע חוק. עצם העובדה שמיעוט זה גורם להדרה, ולו של אישה אחת מן המרחב הציבורי היא עניין שצריך לדחות בשאט נפש. בילדותי, אמרו לי הוריי ״תפחד רק מאלוקים, ואל תפחד מאנשים שמפחדים מאלוקים שכן בהגדרה אין סכנה שיזיקו לך״. הקיצונים החרדים מוכיחים שאין להם בעיה להפחיד ילדות ולהזיק לנשים, בהתנהגותם מוכיחים קיצונים אלה כי מורא האל אינו מרחף מעל ראשם, תוך שהם מפרשים את רצונו באופן מעוות״.

ניצב ניסו שחם, מפקד מחוז ירושלים במשטרת ישראל, אמר בדיון כי "אנחנו מבצעים הרבה פעולות, כמו למשל החזרת קו 1 לירושלים ופריסת שוטרים סמויים בשכונת מאה שערים. אנחנו מתייחסים בחומרה רבה להתבטאויות שונות כי הרבה פעמים דיבורים מביאים למעשים קשים מאוחר יותר".

אלכס לנגר, מנכ"ל משרד התחבורה, אמר כי "מפעילי התחבורה הציבורית מונחים היום להתייחס לכל הפרה של החוק בחומרה. כל אחד יכול לשבת היכן שהוא רוצה, זה החוק ואותו צריך לכבד. נהג אוטובוס הנתקל בנסיון לעשות הפרדה צריך לפנות למשטרה".

ניסו שחם: "המתלוננות הן רק קומץ. להערכתינו מדובר בתופעה הרבה יותר רחבה. מוטלת חובה גם על האזרחים לדווח ולהיות עירניים. זה דבר איום ונורא וצריך להלחם בו".

יהודה אלבז, מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, אמר כי "בשנת 2011 הפעלנו כ-4,250 בדיקות באוטובוסים". בנוגע להבדלים הגדולים מאוד במחירים בין קווי מהדרין לקווים רגילים (הקווים לחרדים זולים בכ-50%-20%) לעומת הקווים החרדים) אמר אלבז כי "הייתה התפתחות אורבנית בעולם החרדי. החרדים משתמשים כבדים מאוד בתחבורה הציבורית. בתחילת שנות ה-2000 נפתחו הקווים האלה במחירים זולים יותר שמאפשרים לחברת אגד לכסות את ההוצאות אבל לא להרוויח, או להרוויח ממש קצת. מדיניות המשרד השתנתה בינתיים ואנחנו פועלים לצמצום הפערים בתעריפים. כבר ניתן לראות תוצאות בשטח, חלק מהקווים לציבור החילוני הוזלו ואחרים יוזלו בעתיד".

ח"כ מירי רגב אמרה כי "מדובר בהשפלת אישה ולא הדרת אישה. כל אישה יכולה לשבת היכן שהיא רוצה, אם הגברים רוצים אז שהם יעברו לאחורי האוטובוס".