תכירו: הרב ההיי-טקיסט שמנסה להרוויח כסף באינטרנט

הרב ג'וזף גורוביץ' הוא מנכ"ל ואחד המייסדים של הסטארט-אפ סוואגבאקס, שפיתחה מודל חדש לעסקאות מקוונות בהנחות ■ עם המוטו "ואהבת לרעך כמוך", החברה מציעה תשלום וירטואלי עבור פעולות כמו חיפוש ומשחק במשחקי מחשב

טיפאני איבנובסקי בת ה-36 מצאה דרך נוספת להרוויח כסף. בין הטיפול בשבעת ילדיה לבין עבודתה כמנהלת בית ספר בוודלנדס, טקסס, איבנובסקי כותבת בבלוג שלה על עסקאות קנייה ל-300 אלף קוראיה.

בעוד היא מדווחת על מציאות חדשות, איבנובסקי חוסכת כמה דולרים עבור עצמה ומשפחתה באמצעות אתר סוואגבאקס (Swagbucks).

בכל פעם שאיבנובסקי מבצעת חיפוש ברשת באמצעות סרגל הכלים של סוואגבאקס שמותקן בדפדפן שלה, או כאשר אחד מילדיה משחק באחד המשחקים המקוונים באתר החברה, מופקד כסף וירטואלי בחשבון שיכול לשמש אותה לרכישות באתר הקמעונאות אמזון. בשנה שעברה הרוויחה איבנובסקי סכום השווה בערכו ל-800 דולר. "זה מעודד לראות את הכסף מצטבר, זה גורם לך לרצות לחסוך עוד ממנו", אומרת איבנובסקי.

ג'וזף גורוביץ', המנכ"ל ואחד המייסדים, הקים את סוואגבאקס ב-2008, עם חמישה שותפים נוספים, לאחר שסיים את הכשרתו כרב. באותה תקופה הוא היה משוכנע שהקמת חברת סטארט-אפ תהיה חוויה לא פחות מספקת מאשר קריירה בעולם הדת. אגב, גם לשותפיו יש השכלה תלמודית.

הרב גורוביץ', בן ה-30, משוכנע שהכשרתו הדתית תסייע לו בהובלת סוואגבאקס אל ההצלחה. לטענתו, ההכשרה התורנית של הצוות משפרת את יכולתם לחשיבה ביקורתית ואת מיומנות פיתוח הקוד שלהם. הוא מתגאה בכך שהוא מנהל את העסק שהקים ברוח התורה, כאשר המימרה "ואהבת לרעך כמוך" מנחה אותו.

משתפת פעולה עם קונדואיט

סוואגבאקס מציעה מבצעים והנחות על-ידי חלוקת כסף וירטואלי, שאותו ינצלו הקונים לרכישת מוצרים של החברות שמפרסמות באתר. קהל היעד העיקרי הוא אימהות, שאחראיות על 75% מההוצאות במשק הבית האמריקני, לפי חברת המחקר מדיה מרקט.

המודל הזה הוא ראשון מסוגו, ולפיו החברה משלמת לגולשים כסף וירטואלי עבור "דברים שעושים מדי יום", כגון לצפות בסרטוני וידיאו, לשחק במשחקים שממומנים בידי מפרסמים או לענות על סקרים. לדברי גורוביץ', כ-50 רשתות ומותגים מובילים כבר משתפים פעולה עם החברה, ובהם רשתות הקמעונאות וול מארט, טרגט, ורשת הביגוד גאפ.

על-פי המודל, הרשתות משלמות לסוואגבאקס בכל פעם שהגולשים מממשים את הכסף הווירטואלי שצברו, או כאשר הם מקליקים על מודעות שמעודדות אותם לרכוש מוצרים בהנחה.

סרגל הכלים שמציעה סוואגבאקס מבוסס על הפלטפורמה שפיתחה קונדואיט הישראלית, שבעקיפין מגדילה את הכנסותיה עם כל חיפוש שמבצע המשתמש של סוואגבאקס.

בתחילה הרב גורביץ' ושותפיו חשבו להקים מנועי חיפוש ולמכור לינקים לפרסומות באתרי הקבוצות של ליגת ה-NFL (ליגת הפוטבול הלאומית בארה"ב). אבל החליטו לשנות את היעד כשהבינו שהמודל של סוואגבאקס קורץ הרבה יותר.

לפי גורוביץ, 2.6 מיליון האימהות-לקוחות של סוואגבאקס הכניסו לקופת החברה 12.5 מיליון דולר בשנה שעברה. לטענתו, החברה, שמעסיקה 45 עובדים, כבר רווחית, כאשר השנה ובשנה הבאה צפוי הרווח להכפיל עצמו. נוסף על האימהות שמשתמשות באתר, גולשים בו כ-1.4 מיליון בני נוער ותלמידי קולג' שמשחקים במשחקי הווידיאו שבו כדי לקבל כסף וירטואלי.

התחרות בשוק שוברי ההנחה המקוונים אינה קלה. גרופון, החברה המובילה בשוק, גייסה באחרונה 700 מיליון דולר בהנפקה הציבורית שלה. בשלוש השנים האחרונות קמו מאות חברות קטנות שמציעות הנחות יומיות ומתחרות על ליבם וכיסם של הגולשים.

הנשק הסודי של סוואגבאקס הוא הכסף הווירטואלי ומגוון האפשרויות להרוויח אותו. "ההרגשה היא לא שהם מבזבזים את זמנם, אלא שהם משקיעים אותו, וזה הבדל עצום", מסביר בן סמית'י, מנכ"ל חברת מחקרי השוק ספייץ'.

עם זאת, קן רוברטס, מחברת מחקרי השוק קופר רוברטס, סבור שרוב המפרסמים אינם מוכנים עדיין להקצות משאבים גדולים לשירות של סוואגבאקס. "ההיקף הכספי שהם משקיעים בחברה עדיין זניח ביחס לתקציב הכולל", הוא מסביר. לדבריו, היקף שוק הפרסום המקוון נאמד בכ-17% מכלל שוק הפרסום העולמי, שצפוי לגלגל 412 מיליארד דולר השנה.

"קשה לעשות את החישובים הנכונים כדי לברר כיצד לאזן את החברה", אומרת האנליסטית סוצ'ריטה מולפורו מפורסטר, ומוסיפה שסוואגבאקס תידרש להציג למפרסמים החזר יציב של השקעתם באתר על-מנת לשכנע אותם להישאר בו ולהגדיל את הוצאותיהם.

בינתיים גורוביץ' מתכנן להכפיל את מספר המשתמשים החוזרים לסוואגבאקס בממוצע של פעם ביומיים, והוא מקווה להשיק אתרים זהים באירופה ובאמריקה הלטינית. בנוסף, הוא מתכנן להפעיל בשנה הקרובה מנוע של התאמה אישית של עסקאות, על סמך סרטוני הווידיאו שבהם הגולשים בוחרים לצפות, המשחקים שהם בוחרים לשחק והעסקאות שאותן הם בוחרים לממש. גורוביץ רואה בהתאמה האישית את חיזוק אסטרטגיית הפרסום באמצעות פרסים, שבה הוא דוגל.