הצעה לפטרוכימיים: 200 מ' ש' הלוואה ב-12% ריבית

הצעת ההלוואה מברק קפיטל כללה שעבוד על כל מניות פטרוכימיים באבגול ואופציות ל-10% מהחברה ■ תמורת ההלוואה מיועדת לביצוע רכישה עצמית של אג"ח ה' ו-ו' של הפטרוכימיים ■ בפטרוכימיים טענו היום כי ההצעה של ברק קפיטל נדחתה

תשואות האג"ח הגבוהות אשר מונעות ממנה לבצע מיחזור חוב בשוק ההון, והכישלון היחסי של הצעת רכש החליפין שאותה ניסתה לממש בתחילת החודש, הביאו את חברת פטרוכימיים של דיויד פדרמן לנהל מגעים עם גורמים חוץ-בנקאיים, במטרה לגייס מהם הון. זאת עקב הצורך של החברה לפרוע התחייבויות בהיקף כספי של כ-288 מיליון שקל ב-2012, כאשר בקופת החברה צפויים להיות בתחילת השנה רק 181 מיליון שקל.

על מנת לעמוד בהתחייבויותיה, פרסמה החברה לאחרונה דוח תזרים מזומנים חזוי, ובו ציינה כי ב-2012 יהיה לה צורך בגיוס אשראי או במימוש נכסים בהיקף של כ-150 מיליון שקל.

הפטרוכימיים הנה חברת החזקות הנמצאת בשליטת דיויד פדרמן, יעקב גוטנשטיין ואלכס פסל, אשר ההחזקה העיקרית שלה היא 30.7% בחברת בזן (בית הזיקוק בחיפה). היקף החוב הנוכחי של הפטרוכימיים מסתכם ב-1.9 מיליארד שקל, ממנו 1.7 מיליארד שקל הוא למחזיקי האג"ח. מניית החברה נסחרת לפי שווי של 180 מיליון שקל בלבד, לאחר נפילה של 66% בשנת 2011.

ל"גלובס" נודע, כי לאחרונה נפגשו ראשי הפטרוכימיים, המנוהלת על-ידי ערן שוורץ, עם מחלקת החיתום של ברק קפיטל, בית ההשקעות הנמצא בשליטת אייל בקשי וקבוצת דלק אשר נחשב לשחקן הנוסטרו הגדול בישראל.

במהלך הפגישה דנו הצדדים במתן אשראי לפטרוכימיים, ולאחריה הגישה ברק קפיטל הצעה אינדקטיבית למתן הלוואה פרטית ולא סחירה לפטרוכימיים, בהיקף של כ-200 מיליון שקל. בפטרוכימיים טענו היום כי ההצעה של ברק קפיטל נדחתה על-ידי החברה.

הצעת ברק קפיטל כללה הלוואה שתישא ריבית שנתית של 12%, אשר תשולם בשני תשלומים מדי חצי שנה, ותעמוד לפירעון בחמישה תשלומים שווים, בין דצמבר 2014-2018. כבטוחה להלוואה, תשעבד הפטרוכימיים את כל מניותיה (23.7%) בחברת ייצור הבדים אבגול, אשר שוויין נכון להיום נאמד ב-205 מיליון שקל.

ביקשה גם כתבי אופציה

מלבד הריבית הגבוהה והשעבוד על מניות אבגול, ביקשה ברק קפיטל לקבל "סוכריה" נוספת, בדמות כתבי אופציה ללא תמורה, הניתנים למימוש ל-10% ממניות הפטרוכימיים. מחיר המימוש של כתבי האופציה, אשר יפקעו בסוף שנת 2016, יהיה 8 שקלים למניה, אשר משקף לחברת ההחזקות שווי של רבע מיליארד שקל - מחיר הגבוה בכ-40% מהשווי שבו נסחרת פטרוכימיים כיום.

תמורת ההלוואה, ציינה ברק קפיטל, מיועדת לביצוע רכישה עצמית של אג"ח מסדרות ה' ו-ו' שהנפיקה הפטרוכימיים. אג"ח אלה, בהיקף כספי של 235 ו-312 מיליון שקל בהתאמה, נסחרות היום במחיר של כ-60 אג' ו-49 אג' בהתאמה, אשר משקף להן תשואה של 40% ו-30% בהתאמה.

למרות שהפטרוכימיים לא דיווחה עד עתה על תוכנית לרכישה עצמית של אג"ח, או על מגעים כלשהם לקבלת הלוואה לצורך רכישה כזו, נראה שבשוק יש המעריכים שהחברה תפעל לעשות כך: בשבועיים האחרונים זינקו אג"ח סדרה ו' של החברה, אשר למחזיקים בהן אין ביטחונות, בלא פחות מ-35%.

הניסיון הנוכחי של פטרוכימיים לגייס מקורות מימון מגיע לאחר שמהלך החלפת האג"ח שיזמה החברה לאחרונה לא נחל הצלחה. מטרת המהלך הייתה לדחות את תשלומי הקרן של סדרה ה', אשר התשלום הראשון בהם צפוי להיות בספטמבר 2012, לשנת 2017 - מועד הפירעון הראשון של אג"ח סדרה ג'. הצלחת המהלך היה דוחה תשלום קרן של 75 מיליון שקל, אולם היות שרק 21% מהמחזיקים באג"ח ה' נענו להצעה, דחתה החברה תשלום של כ-15 מיליון שקל בלבד.

מפטרוכימיים נמסר כי "החברה פועלת לקידום תוכניותיה העסקיות לרבות המשך השבחת החברות הבנות. בשנת 2012 בז"ן עומדת להשלים כמתוכנן את ביצוע השקעתה בפצחן המימני - אחת ההשקעות הגדולות ביותר במשק הישראלי (כ-500 מיליון דולר). שלביה האחרונים של ההשקעה מבוצעים בחודשים אלה תוך צפי כי בז"ן תעמוד לאחר השלמת ההשקעה ביעדיה העסקיים. חברת אבגול עומדת במלוא יעדיה העסקיים והיא צפויה להשלים הקמתם של שני קווי ייצור נוספים (בארה"ב ובסין) במהלך השנה הקרובה".

"הצעת מפעלים פטרוכימיים לציבור להחלפת סדרת אג"ח ללא בטוחות באופן רצוני (עפ"י בחירת מחזיק האג"ח) ובתמורה מלאה, בסדרת אג"ח אחרת המגובה בבטוחות, מעולם לא היוותה הצעה "להסדר חוב" כפי שבא לידי ביטוי בפרסומים שונים שאינם משקפים את המציאות. העובדה שרק כ-20% ממחזיקי סדרת האג"ח ללא בטוחות ביקשו להמירם באג"ח מגובה בטוחות, מהווה הבעת אמון של מחזיקי האג"ח בחברה, בתוכניותיה האסטרטגיות וביכולתה לפרוע את התחייבויותיה".

"למפעלים פטרוכימיים למעלה מ-200 מיליון שקל במזומן בקופתה. כמו כן מחזיקה החברה בנכסים נזילים לא משועבדים בשווי כולל של למעלה מחצי מיליארד שקל. אחזקותיה האיכותיות של מפעלים פטרוכימיים ונכסיה הנזילים ישמשו אותה לעמידה ביעדיה לרבות פירעון התחייבויותיה. מפעלים פטרוכימיים צופה בתזרים המזומנים החזוי שפרסמה החודש במסגרת תשקיף להצעת רכש חליפין אותה ביצעה, כי תעמוד במלוא התחייבויותיה".

כך בנוי החוב למחזיקי האגח של הפטרוכימיים
 כך בנוי החוב למחזיקי האגח של הפטרוכימיים

תנאי ההלוואה שהוצעו לפטרוכימיים
 תנאי ההלוואה שהוצעו לפטרוכימיים