"אם איראן תסגור את מיצרי הורמוז, היא תפגע בעצמה"

לפי ההערכות, איראן תהיה הנפגעת המרכזית מצעד כזה ■ מרבית היצוא והיבוא של איראן עובר דרך המייצרים ■ ארה"ב: "סגירת המייצרים תגרור תגובה חריפה"

"במידה ואיראן תחליט לממש את האיום שהיא הציבה לקהילה הבינלאומית לפני מספר ימים, לפיו היא תסגור את מיצרי הורמוז למעבר של מיכליות הנפט העוברות דרכם, היא תהיה הנפגעת העיקרית מכך", כך אמר עלי נאדר ממכון המחקר ראנד, בראיון שערכה עימו סוכנות הידיעות בלומברג.

כזכור, לפי דיווחים של סוכנות הידיעות המרכזית של איראן, סגן הנשיא האיראני הודיע ביום ג' כי מדינתו תחסום לחלוטין את המעבר של מיכליות הנפט במייצרי הורמוז, במידה והסנקציות שיוטלו על איראן יחולו גם על הנפט שהיא מייצאת.

סוכנות האנרגיה המרכזית של ארה"ב, הזהירה שלמהלך זה יהיו השלכות רבות על הכלכלה העולמית ועל מחירי הנפט שכן כשליש מכלל ייצוא הנפט העולמי, הנשלח באמצעות ספינות, עובר דרך מיצרי הורמוז ובעיקר מכליות הנפט של מדינות המפרץ.

"לאירן קיימת שליטה מוחלטת על המעבר האסטרטגי בהורמוז", כך אמר האדמירל של הצי הימי האיראני חביבולה סאירי לטלויזיה האירנית, במהלך התרגיל הרחב שערך הצי ונמשך כ-10 ימים. "לצי שלנו לא תהיה כל בעיה לחסום מעבר של ספינות ומיכליות של נפט, במידה ונדרש לכך", הוא הוסיף.

נאדר, מוסיף ואומר כי לאירן אומנם קיימת היכולת הצבאית לסגור את המייצרים, לפחות באופן זמני, אך במידה והיא תעשה זאת, היא תהיה הנפגעת העיקרית שכן ייצוא הנפט ומעבר של מיכליות נפט במייצרים מהווים כ-80% מהייצוא של המדינה וכחצי מההכנסות שלה.

כלומר, לפי נאדר, אומנם מדינות כמו ערב הסעודית, עיראק ומדינות מפרץ אחרות ייפגעו מסגירת המייצרים, להם קיימות יכולות להעביר את המכיליות נפט גם בדרכים אחרות כמו למשל הים האדום. אירן, לעומת זאת יכולה להעביר את מיכליות הנפט רק באמצעות המייצרים ולכן היא תהיה הנפגעת העיקרית. יתרה מכך, מרבית מהייבוא האירני עובר דרך הורמוז כך שסגירת המייצרים תהיה מכה אנושה עבור הכלכלה שלה.

ארה"ב מאיימת

בתוך כך, כתגובה לאיום האירני, ארה"ב הזהירה את אירן אתמול (ד') כי סגירת מיצרי הורמוז, המהווים מעבר לכשליש מייצוא הנפט העולמי, תגרור תגובה חריפה מצידה. "התחממות הגיזרה והחלפת האיומים ההדדיים עלולים להעלות את מחירי הנפט לשיאים חדשים ולערער עוד יותר את הכלכלה העולמית", אומר נאדר.

בנוסף, לטענת נאדר, גם ארה"ב וגם אירן אינם מעוניינות בעימות צבאי בשלב זה, אבל אירן עושה שימוש באיומים כדי להפעיל לחץ על הקהילה הבינלואמית, שימנע את האמברגו על ייצוא הנפט שלה.