אל אריאן: אסור לקרן המטבע להצטרף להסדר לקוי באירופה

מנכ"ל פימקו: "היו יותר מדי תוכניות שהובילה קרן המטבע ושלא הצליחו להשיג את יעדיהן. הקרן ויתרה על חלק מעקרונותיה יותר מדי פעמים"

מוחמד אל אריאן, מנכ"ל ענקית קרנות האג"ח פימקו, ממשיך להזהיר היום מהשלכות משבר החוב באירופה. במאמר דעה שפורסם היום ב"פייננשל טיימס" הבריטי אומר אריאן כי למנהיגי קרן המטבע הבינלאומית (IMF) אסור להכנע ללחץ שמפעילים עליה מנהיגי גוש האירו בכדי שתשתתף בתוכניות חילוץ של מדינות כושלות בתוך הגוש.

"היו יותר מדי תוכניות שהובילה קרן המטבע ושלא הצליחו להשיג את יעדיהן. הקרן ויתרה על חלק מעקרונותיה יותר מדי פעמים. במשך שנתיים, קרן המטבע הסכימה לסדרה של תוכניות שתוכננו באופן לקוי וחלקי", הוא כותב.

"העולם זקוק לגוף חזק ולגיטימי אם ברצונו להימנע מהנפילה שתעלה ביוקר, ואירופה זקוקה לקרן מטבע אמינה שתוכל לסייע לה להתגבר על המשבר ההולך ומעמיק ושעדיין לא רואים את סופו. יעד זה יושג רק אם בשנה הבאה יחול שינוי בקשר החמים מדי בין אירופה לקרן המטבע", כותב מנכ"ל פימקו.

שר האוצר של גרמניה וולפגן שאובל אמר היום כי הוא משוכנע שמנהיגי אירופה ייפטרו מהמשבר עד סוף שנת 2012 וכמו כן פסל אפשרות של פירוק גוש האירו. "ב-12 החודשים הבאים ניפטר מהסיכון של הידבקות במשבר ונייצב את איזור גוש האירו", אמר בריאיון לעיתון. גורם בכיר במפלגת השלטון של אנגלה מרקל אמר היום כי גרמניה מעוניינת להאיץ את התשלומים לקרן החילוץ העתידית הקבועה של אירופה כדי להבטיח דירוג גבוה לאגרות החוב של הקרן. גרמניה עשויה לשלם 8.6 מיליארד אירו ב-2012, סכום הכפול מהתקציב המוגדר של הקרן. אם אכן גרמניה תעשה זאת היא עשויה לשכנע מדינות נוספות להגדיל את התשלומים, כך אמר.

לפני כשבועיים אמר אל אריאן, בטור שפורסם ב-CNBC, כי למרות ההתקדמות שנעשה בפסגת ראשי גוש האירו, יידרשו מנהיגי אירופה להתמודד עם שלל קשיים פוליטיים - לפני שיצליחו לשכנע איש-איש את קהל בוחריו להסכים לאמנה החדשה של האיחוד.

"זה אירוע שיוביל לשינוי, אבל זה לא מספיק", כתב אל-אריאן. "הבנק המרכזי האירופי נקט בצעדים נועזים כדי לעזור לבנקים בנושא הנזילות, אולם צינן את השמועות באשר לכוונתו 'ללכת עד הסוף' בכל הקשור לרכישות אג"ח ממשלתיות".

אל-אריאן הזהיר כי מתחים רבים עלולים להתגלות כאשר ישובו מנהיגי אירופה למדינות שלהם, ויאולצו להתחיל במסע שכנועים את הציבור להסכים לעקרונות שגובשו בפסגה. במסגרתה, נזכיר, הסכימו קברניטי אירופה על שינויים באמנת האיחוד האירופי, שמאפשרים פיקוח הדוק על כלכלות אירופה ה"חלשות" - שיידרשו לעמוד ביעד גירעון-תוצר של כ-3%.