לידר שוקי הון: בנק ישראל יוריד את הריבית עד ל-2% ביוני

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת מאקרו בפסגות: מדד חודש דצמבר ירשום עלייה של 0.1% ומדד ינואר ישאר ללא שינוי, הריבית תרד ל-2.25% בעוד שנה

שנת 2011 הסתיימה ושנת 2012 החלה היום, ואיתה גם הסקירות וההערכות של כלכלני המאקרו. יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון כותבים הבוקר (א') כי למרות הרגיעה בשווקים בשבוע האחרון, משבר החוב באירופה רחוק מסיומו. עם זאת, צפוי עודף גיוס נטו גדול באירופה בשנת 2012.

בשוק המקומי, בלידר מעריכים כי צפויה עלייה מסוימת באבטלה בסוף שנת 2011 אשר תימשך במשך שנת 2012 לכיוון 6.5%-7.0% בסופה. בנק ישראל צופה צמיחה של 2.8% בשנת 2012, תחזית לידר עומדת על 2.4%. "למרות ההחלטה על שינוי בריבית, להערכתנו בנק ישראל ימשיך להוריד את הריבית עד ל-2% באמצע השנה".

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת מאקרו בפסגות, מעריך הבוקר בסקירה שפרסם כי מדד חודש דצמבר ירשום עלייה של 0.1% ומדד ינואר ישאר ללא שינוי. "החלטת בנק ישראל להותיר את הריבית לחודש ינואר ברמה של 2.75% נבעה רובה ככולה מרצון בנק ישראל לשמור לעצמו "תחמושת מוניטארית" למרה בו תחול ההתדרדרות משמעותי במשבר החובות באירופה. כיוון שאנו מעריכים כי הבעיות באירופה רחוקות מפתרון וימשיכו להשפיע לשלילה על הכלכלה העולמית, בנק ישראל ימשיך במגמת הורדת הריבית האיטית כך שהריבית תעמוד ברמה של 2.25% בעוד 12 חודשים מהיום", כותב גרינפלד.

תחזיות האינפלציה של פסגות ל-12 חודשים הקרובים היא 2.2%. התחזית מבוססת על הנחת אי שינוי במחירי הנפט ובשער חליפין דולר/שקל. "תחזית זו מניחה העלאה של 15% במחירי החשמל. חברת החשמל הציגה בחודש שעבר דרישה להעלות את מחירי החשמל ב-40%-30% אך להערכתנו, גם אם תבחר הרשות לשירותים ציבוריים לאשר את דרישת חברת החשמל, לא תאושר מלוא העלייה. בכל מקרה, כל עלייה של 10% במחירי החשמל תוסיף למדד הכללי 0.24% באופן ישיר ועוד כ-0.15% באופן עקיף דרך עליית מחיר החשמל כגורם ייצור".