בג"ץ: מדוע לא תופסק כהונתו של מנכ"ל חברת אתרים?

המדינה מודה כי נפל פגם במכרז בו מונה איתמר שמעוני למנכ"ל אתרים, אך סבורה כי אין לסגת מהמינוי ■ אתרים: "העתירות מופרכות, קנטרניות וחסרות שחר"

בג"ץ דורש מהמדינה להבהיר את עמדתה ביחס להמשך כהונתו של מנכ"ל חברת אתרים, איתמר שמעוני. בתום דיון שנערך בימים האחרונים בעתירה כנגד מינויו של שמעוני, פסק בג"ץ כי היועץ המשפטי לממשלה או פרקליט המדינה יצטרכו להסביר את המשך העסקתו של שמעוני, על רקע הודאתה של המדינה כי נפל פגם בהליך מינוי המנכ"ל, אך אין לדעתה הצדקה לפיטוריו.

אתרים היא חברה ממשלתית-עירונית בבעלות משותפת של עיריית תל-אביב וממשלת ישראל. תפקיד מנכ"ל החברה נחשק, ככל הנראה, בין השאר בשל שכרו. מנכ"ל חברת אתרים נהנה מעלייה של 32% בשכרו בשנת 2010, בה משכורתו החודשית הסתכמה בכ-38 אלף שקל לחודש ברוטו. עלות העסקתו הסתכמה ב-50 אלף שקל לחודש, כך על-פי דוח הממונה על השכר במשרד האוצר.

אולמרט והירשזון אישרו

פרשת "המכרז התפור" החלה בשנת 2005, במהלכה מונה שמעוני - חבר ליכוד לשעבר ואיש קדימה - למנכ"ל החברה, מינוי שגרר לאחר מכן חקירת משטרה שנסגרה מחוסר ראיות.

במאי השנה הוגשה עתירה לבג"ץ, בבקשה לפתוח שוב את תיק החקירה נגד המינוי. בעתירה, שהוגשה על-ידי שני פעילים חברתיים בעיר אשקלון, אברהם וקנין ויוסף קדוש, באמצעות עורכי הדין חיים כהן ושמרית עוז ממשרדו, נטען כי בחירת שמעוני לתפקיד מנכ"ל אתרים נעשה תוך הטיית המכרז ושינוי תוצאות בדיקת תנאי הסף שלו, לכאורה. שר התיירות דאז, אברהם הירשזון, ומ"מ שר האוצר דאז, אהוד אולמרט, אישרו ב-2005 את המינוי.

שמעוני גר בעיר אשקלון, היה בעבר יועץ לשר הבריאות דני נווה והפסיד בבחירות לראשות העיר לבני וקנין, ומאז הוא נחשב לאופזיציונר שהתכתש לא אחת עם ראש העיר ומשפחתו.

מתשובת המדינה, על-ידי רשות החברות הממשלתיות והיועמ"ש לממשלה עו"ד יהודה ויינשטיין, שהוגשה לאחרונה לבג"ץ, עולה כי המדינה מודה למעשה כי נפל פגם במינוי מנכ"ל אתרים, אך היא אינה מעוניינת להפסיק את העסקתו.

דירקטריון החברה, הכולל את נציגי המדינה בהיותה חברה ממשלתית-עירונית, התכנס לבקשת הפרקליטות לבחון "את החלופות האפשריות לתוצאות הפגם שנפל במינויו של שמעוני לתפקיד המנכ"ל לפני 6 שנים", אך לאור "הזמן הרב שחלף מאז נעשה המינוי, לאור ההישגים שאליהם הצעיד את החברה, לאור האתגרים העצומים הניצבים בפני החברה בשנים הקרובות, לאור האינטרסים הלגיטימיים של החברה ושל המנכ"ל, לאור החלטת הפרקליטות לסגור את התיק נגד כל המעורבים בפרשה... אין הדירקטוריון רואה מקום או הצדקה להתערב במינוי, להטיל עליו הגבלות או לקצוב את כהונת המנכ"ל", לשון תשובת המדינה לבג"ץ.

מבחן ורשביאק

אך בג"ץ לא הסתפק בתשובה זו, ודרש מהמדינה להבהיר מדוע עמדתה בעניין שמעוני שונה מעמדתה בפרשת יו"ר הוועד האולימפי צבי ורשביאק, שבה החליטה השנה שלא להאריך את כהונתו כחבר בדירקטוריון המועצה להסדר ההימורים בספורט עקב חשש לניגוד עניינים ופגיעה בטוהר המידות.

כמו כן, הוחלט כי העתירה תידון בפני הרכב של 3 שופטים ולא בפני שופט יחיד.

מחברת אתרים נמסר: "מדובר בעתירה שנולדה בחטא, מתוך שיקולים פוליטיים זרים, שנועדו לנסות ולהצר את צעדיו של מר איתמר שמעוני, שמשמש כיו"ר ועדת ביקורת בעיריית אשקלון ועושה לילות כימים כדי לחשוף שחיתויות ומעשים בלתי כשרים. העתירה הזו לא תסיט את מר שמעוני מדרכו, והוא ימשיך לפעול ללא לאות למען הציבור בעיר אשקלון.

"תרומתו האדירה של מר שמעוני לפיתוחם ולשגשוגם של התיירות וחיי הפנאי בעיר תל-אביב-יפו יצאה למרחוק, אך למרבה הצער יש מי שעשייה ברוכה למען הציבור אינה נוחה לו, והוא מעדיף לעמוד מאחורי עתירות מופרכות, קנטרניות וחסרות שחר. דירקטוריון אתרים מלא הערכה לפועלו של מר שמעוני, שהצעיד בשנים האחרונות את החברה להישגים חסרי תקדים".

אתרים: מחזור שנתי בסך 29 מיליון שקל

חברת אתרים עוסקת בפיתוח אתרי תיירות בתל-אביב, לרבות הקמה, פיתוח, ייזום וניהול של מרכזי תיירות, נופש, בידור, אמנות וספורט. בין היתר, תכננה החברה והקימה את טיילת החוף של העיר על מתקניה; הטיילת בעברו הצפוני של הירקון בואכה חוף תל-ברוך וחיבורה עם טיילת החוף המרכזית של העיר; מערכת שוברי הגלים לאורך החוף; מבנים בחופי הרחצה המשמשים כבתי קפה ומסעדות; הקמת וניהול המרינה, וכן שדרוגה; הקמת והפעלת מתחם צפון הנמל (לשעבר שפך הירקון), שהפך לאחד ממוקדי הבילוי התוססים בתל-אביב.

השנה רכשה אתרים מהחברה לפיתוח תל-אביב את נכסיה: כ-50 דונם במתחם נמל תל-אביב שעליהם 20 מבנים בשטח של כ-15 אלף מ"ר.

נכסים ב-219 מיליון

על-פי דוח התאגידים העירוניים לשנת 2010 של עיריית תל-אביב, מגלגלת אתרים מחזור הכנסות של כ-29 מיליון שקל. נכסי החברה, כולל מזומן, מסתכמים בכ-219 מיליון שקל.

עלותם של הפרויקטים המרכזיים שביצעה ומבצעת אתרים בשנים 2010-2013: שיפוץ בריכת גורדון, בעלות של 32 מיליון שקל; שיפוץ כיכר אתרים, בעלות של 26 מיליון שקל; בניית טיילת במרינה ושדרוג שובר הגלים שלה ב-33 מיליון שקל וכן שדרוג רציפי המרינה בכ-19 מיליון שקל.