ביניש תפסוק בסוגיית ההולדה בעוולה לפני פרישתה לגמלאות

הורתה לקיים בחודש הקרוב דיון בהרכב מורחב של 7 שופטים ב-7 ערעורים התלויים ועומדים בעליון, שבמסגרתו יועלו לדיון השאלות העקרוניות בתחום ההולדה בעוולה

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, מבקשת לפסוק בסוגיית ה"הולדה בעוולה" במסגרת תחום דיני הרשלנות הרפואית, עוד לפני פרישתה לגמלאות בעוד חודשיים. בימים האחרונים הורתה ביניש לקיים במהלך החודש הקרוב דיון בהרכב מורחב של 7 שופטים, ב-7 ערעורים התלויים ועומדים בבית המשפט העליון, שבמסגרתו יועלו לדיון השאלות העקרוניות בתחום ההולדה בעוולה.

הולדה בעוולה היא עוולה נזיקית, הנולדת מעצם הרשלנות שהובילה בני-זוג להוליד ילד, שאלמלא אותה רשלנות היתה לידתו נמנעת. מדובר כמובן בילדים הסובלים ממומים מולדים קשים, כאלה שבעטיים אמורה המערכת הרפואית להמליץ להורים-לעתיד לבצע הפסקת הריון.

במארס 2011 הודיע היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין כי שר המשפטים יעקב נאמן החליט להקים ועדה ציבורית שתבחן את הנושא ותציע תיקוני חקיקה.

השאלות שבהן עוסקת הוועדה, שבראשה עומד השופט בדימוס אליהו מצא, הן בין היתר - האם יש להתיר למי שנולד כתוצאה מעוולה לתבוע בשל העובדה שנולד, שכן אלמלא הרשלנות הנטענת, כלל לא היה בא לעולם; וכן מהם גבולותיה של עילת התביעה. הוועדה עדיין לא הגישה את מסקנותיה, ואולם כעת החליטה ביניש לזרז את הדיון בסוגייה, כדי להכריע בה לפני פרישתה.

לפי החלטתה של ביניש, בית המשפט העליון ייתן פסק דין חלקי, שיעסוק בשאלות המשותפות לכל התיקים, ולאחר מכן יימשך הדיון הפרטני בכל אחד מהתיקים בנפרד.

הדיון העקרוני יתמקד בשאלות הבאות: האם קיימת עילת תביעה, ומהו הבסיס המשפטי שלה? האם יש לשנות את ההלכה הקיימת בבית המשפט העליון בסוגייה זו? האם יש להכיר בתביעת ההורים או בתביעת הילד? מהם עקרונות חישוב הפיצויים בשתי התביעות, האם השוואה בין ילד בריא לילד פגוע? השוואה בין אי-החיים לבין החיים במום? השוואה בין החיים במום לבין החיים הבריאים? הוכחת הקשר הסיבתי, בתביעת הילד טענת טוב מותו מחייו? וכן שאלת הפגיעה באוטונומיה, האם היא מהווה עילה נוספת או חלופית לעילת הולדה בעוולה בתביעת ההורים? (ע"א 1326/07).