שנה קשה לכלכלה: כ-6.3 טריליון ד' נמחקו משוקי העולם

כך לפי הערכות "בלומברג" ■ בסיכום שנתי, ההון בשוקי המניות עמד על 45.7 טריליון דולר ■ מדד הפוטסי השיל מערכו כ-5.5% בלבד ■ הניקיי איבד כ-17.3%

לפי נתונים שמספקת סוכנות הידיעות בלומברג, שוקי המניות הגלובליים איבדו כ-6.3 טריליון דולר בשנת 2011, בעיקר בשל המשבר האירופי שהיכה במלוא העוצמה במחצית השניה של השנה.

לפי הנתונים, שוקי המניות השילו מערכם בשנה החולפת כ-12.1% כך שבסיכום שנתי ההון בשווקים עמד על 45.7 טריליון דולר. ב"בלומברג" מציינים כי מרבית ההון שנמחק משתייך לגוש האירו ולקרנות גידור שונות שהשקיעו באג"ח של ממשלות אירופה ובמטבע האירו שצנח בחדות, ובכך מחקו חלק נכבד מההשקעותיהם.

"המשקיעים היו אופטימיים יותר בתחילת 2011, אך בהמשך, ככל שהבעיות החלו להופיע מכיוונה של אירופה, הם החלו למשוך כספים ולחתוך הפסדים יותר ויותר", אמר נאבטג' נאנדרה, מנהל בזרוע ההשקעות של מורגן סטנלי.

מהסיכום השנתי שערכו בבלומברג עולה כי, מדד ה-S&P 500 נותר מאוזן בשנה החולפת בעוד מדד הפוטסי השיל מערכו כ-5.5% בלבד. לעומת זאת, מדד ה-EUROFIRST 300 של הגוש האירופי השיל מערכו כ-11%, כאשר החברות האיטלקיות והצרפתיות גררו אותו מטה.

מדד ה-MSCI של השווקים המתעוררים איבד כחמישית מערכו, זאת למרות הצמיחה היחסית חזקה של סין ושל שוויקם מתעוררים נוספים.

שוקי ההון האסייתים "חטפו חזק" בעיקר בשל מדד הניקיי היפני שאיבד כ-17.3% מערכו השנה בעקבות אסונות הטבע שפקדו את המדינה. מדד ההנג סאנג בהונג-קונג איבד כ-20% והמדד של שנגחאיי צנח ב-22%.

בעקבות השנה העגומה בשוקי המניות, למרות שקובעי המדיניות בכל העולם מנסים לייצב את הכלכלה של גוש האירו, אנליסטים ומומחים מעריכים כי שנת 2012 תהיה שנה קשה עבור הכלכלה הגלובלית ומדינות רבות בגוש האירו "יצטרכו לקבל החלטות קשות ולעשות ויתורים כואבים כדי ליצב את אירופה".

"אחד מהמבחנים החשובים עבור הכלכלה הגלובלית ככלל, ועבור גוש האירו בפרט, בחודשים הראשונים של 2012 יהיה שווי החוב של הממשלות באירופה, העומד על מאות מיליארדי אירו", טוענים אנליסטים.

לפי הכלכלנים של סיטי גרופ, ממשלות גוש האירו יצטרכו לגלגל חובות בשווי של כ-457 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2012, כאשר ממשלת איטליה לבדה תצטרך לגלגל כ-113 מיליארד אירו.

"תשואות האג"ח של ממשלות אירופה יישארו גבוהות עד אשר עומקו של המשבר יתברר באופן סופי ועד אשר חבילות החילוץ שאושרו ייצאו אל הפועל", אומר פיליפ פול, כלכלן ב-HSBC.