מרכז היזמים החברתי Hub TLV יוצא לגייס 5 מיליון דולר

ההון ישמש למימון 50 מיזמים מהמרכז ■ המייסדים: "נשקיע כמה עשרות אלפי דולרים בעשרה מיזמים בשנה, ונכשירם לשלב גיוס ההון"

מרכז היזמים החברתי האב תל אביב (Hub TLV) יוצא לגייס מיקרו-קרן חדשה שתשמש למימון מיזמים מהמרכז. היקף הגיוס הוא 5 מיליון דולר, סכום שישמש למימון 50 חברות במשך חמש שנים. כך נודע ל"גלובס".

מאז שהכלכלן מוחמד יונס זכה ב-2006 בפרס נובל לשלום על מפעל המיקרו-מימון שלו בבנגלדש, תחום היזמות החברתית הפך לאחד הטרנדים החמים בעולם ההשקעות. המודל פשוט - השקעת הון בהיקף של עד כמה מיליוני דולרים במיזם שאינו בהכרח טכנולוגי, אך בעל אופי עסקי טהור, שמטרתו העיקרית היא חברתית. "אנחנו רוצים להפוך את העולם למקום טוב יותר", אומר דני גל, אחד המייסדים.

לטפח את הנישה החברתית

האב-תל אביב הוקם בידי היזמים דני גל ואלי הילמן, והחל לפעול לפני כשנתיים ברחוב קרליבך. במקום יש עמדות עבודה, מטבחון, פינת קפה, והכי חשוב המון מקום, פינות זולה ונוף לכל הכיוונים.

ההאב הוא חלק מרשת בינלאומית של מרכזי יזמות, שמונה 25 סניפים, בין היתר בסאו פאולו, הלסינקי, יוהנסברג, ומלבורן.

"אנחנו מציעים מקום ותמיכה ליזמים שרוצים להקים חברות או מיזמים עסקיים" אומר גל, "הערך המוסף הוא שאלה מיזמים ששואפים לשפר את איכות החיים של כולנו. אם בדרך העסק גם ירוויח ויעסיק עובדים, זה כמובן עוד יותר טוב".

לדבריו, הגישה המסורתית של פעילות חברתית גורסת כי מי שיש לו צריך לתת, בין שבתרומה כספית ובין שבפעילות בקהילה. "הגישה שלנו מציעה מודל אחר. היזמים מקימים עסקים כלכליים לכל דבר, רק שהם נוגעים בתחומים שמשפרים את החיים של אנשים נוספים. אנחנו מאמינים שיש קבוצה גדולה של יזמים חברתיים שהיום אין להם כתובת לפנות אליה. אנחנו מבקשים לטפח את הנישה הזאת, ולכן אנחנו מגייסים קרן".

* מה תעשו עם הכסף?

גל: "נעבוד במתכונת של מאיצים, כלומר מחזור שבו ייבחרו כמה מיזמים שירוצו ביחד שישה חודשים. נשקיע כמה עשרות אלפי דולרים בעשרה מיזמים בשנה, כשהמטרה העיקרית היא להכשיר את המיזם לשלב שבו יוכל לגייס הון.

"יש לנו קבוצה מגוונת של יזמים", הוא מוסיף, "יש כאן מעצבים, ואפילו סקיפרית שמפתחת תוכנה לסקיפרים. יש גם קולנוענית שזכתה במלגה ואנחנו מסייעים לה בשלבי השיווק. המרכז לא מיועד רק ליזמי היי-טק קלאסיים, אנחנו מאמינים שהערבוב בין התחומים מועיל לכולם".

* מה מייחד אתכם משאר מרכזי היזמים שנפתחו השנה בתל אביב?

"האווירה. אכפת לנו, ואנחנו לא מגבילים את התקופה שבה היזם יכול להישאר. לכל חבר יש מפתחות והוא יכול להיכנס בכל שעה ביממה. אפשר להביא אורחים ולנהל ישיבות. אנחנו גם מציעים חבילת שירותים מקצועיים במחיר מופחת. אנחנו מרכז שעובד בשיטת הקוד הפתוח".

המרכז גובה מהיזמים שרוצים לעבוד בו 550-1400 שקל בחודש, הסכום נקבע לפי חבילת השעות שהיזם בחר. "אנחנו מציעים מקום לעבוד בו, אבל גם קבוצת תמיכה והפריה", אומר גל, "למשל אורחים מהתעשייה מגיעים להיפגש עם היזמים על בסיס קבוע. הדגש שלנו הוא על טיפוח אישי של היזם. הרי כל המשקיעים אומרים שהם בוחרים להשקיע בבני אדם ולא ברעיונות, אז אנחנו מסייעים ליזמים להגיע למקום שבו הם והמיזמים שלהם יהיו ראויים להשקעת המשך.

"אנחנו מאמינים שאיכות חייו של היזם חשובה לא פחות מהמיזם שלו", מוסיף גל, "לכן, בימי חמישי מגיעים מטפלים בשיטת גרינברג שעושים מסאז' הוליסטי, וכולם יכולים לעשות מסיבות בגג בסופי שבוע".