ח"כ מוחמד ברכה: "יש ניסיון לרוקן את עכו מתושביה הערבים"

כך אמר ח"כ ברכה מחד"ש בדיון בוועדת הכספים בעקבות צווי פינוי שחילקה עמידר בעיר עכו לצורך שיפוץ הדירות שנמצאות בבעלותה

סערה בדיון ועדת הכספים הבוקר (ב') בעקבות צווי פינוי שחילקה עמידר בעיר עכו. חברת עמידר חילקה צווי פינוי לתושבים בעיר העתיקה לצורך שיפוץ הדירות שנמצאות בבעלותה והוכרזו כמסוכנות למגורים אולם התושבים הערבים בעיר חוששים לפנות את הבתים שמא לא יוכלו לחזור אליהם.

"אני חושש שחברת עמידר לא נכנסת לעכו העתיקה בידיים נקיות. המטרה של החברה היא למכור את כל החלקה המועמדת לשיפוץ ואנו חוששים שאם נתפנה לא נשוב לדירות" כך אמר בדיון סמי הווארי, אחד מדיירי דירות עמידר בעיר, "החברה גם לא מנסה לפתור את מצוקת הדיור. בבעלותה כמאתיים דירות אטומות שאילו רצתה בכך היתה יכולה לתת אותם לתושבים במצוקה ערבים או יהודים".

ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש) אמר בדיון כי: "עמידר זו חברה ציבורית שאמונה על שירות לציבור ולא אמורה להפר את מהלך חייהם התקין של הדיירים. יש פה ניסיון לרוקן את עכו מתושביה הערבים. מתייחסים לעכו העתיקה כאל אתר תיירות ולא כאל אתר שיש בו דיירים החיים בו מזה דורי דורות. המהלכים המדוברים נועדו להדיר את רגליהם של התושבים הערבים מעכו העתיקה. אין מחלוקת על הצורך בשיפוץ המבנים אלא רוצים קבל מידע לגבי מהות השיפוץ, מה עלות השיפוץ, משך הזמן והאם ברור חד-משמעית שהדיירים ישובו לדירותיהם לאחר השיפוץ".

ח"כ ראלב מג'אדלה (עבודה): "עמידר כשלה במילוי תפקידה ובגדה במנדט הציבורי שניתן לה. המנדט שלה לדאוג לדיירים ולא לפעול להוצאתם אל מחוץ לדיור הציבורי". ח"כ חנין זועבי (בל"ד) שהשתתפה גם היא בדיון אמרה: "המשפחות חוששות לפנות את הדירות עקב חוסר ידיעה לגבי היקף השיפוצים, עלותם, משך הזמן שיידרשו לשכור דירה חלופית אך צווי פינוי כבר יצאו על ידי חברת עמידר. מדובר במשפחות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך המתקיימות מאבטחת הכנסת וקצבאות הביטוח הלאומי והמתקשות לשכור דירות חלופיות ובמימון השיפוצים שנכפים עליהם על ידי חברת עמידר".

בתגובה לדברים אמרה ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו): "הדיירים צריכים לדעת שעליהם להשתתף במימון השיפוץ. יש פה אנשים שמנסים להוביל את הנושא לסכסוך לאומי. יש גם דיירים עולים מחבר העמים בדירות עמידר עם אותן בעיות".

מזכיר חברת עמידר, ערן כהן, דחה את הטענות מכל וכל ואמר : "אין לחברה כל מדיניות נסתרת. החברה משרתת ציבור ואיננו מבחינים בין יהודים וערבים. מדובר במבנים, שאפילו בית המשפט קבע שהם מסוכנים לדיירים ואם יקרה משהו יבואו אלינו בטענות". לדבריו הוסיף גם מנהל אגף בעמידר, עמי ליברמן: "היעד המרכזי שלנו - למכור את הנכסים לדיירים שמתגוררים בהן. אנחנו מפרסמים מכרזים לכל המרבה במחיר בהתאם לחוק. יש בניינים עתיקים מהתקופה העות'מאנית. השיפוצים בעכו העתיקה מורכבים ועל פי התקנון של עמידר מחייבים את הדיירים במחירי עלות בלבד ולא יותר. מי שמוציא צו להסרת סכנה זו העירייה ועמידר רק מוציאה לפועל. גם ההחלטה על פינוי הדיירים מגובה בפסיקה של שופט שדחה אחת לאחת את כל טענות הדיירים. בנוסף, החברה מממנת ב- 50% את הדיור החלופי".

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ ציון פיניאן (ליכוד) דרש בתום הדיון מחברת עמידר לתת לוועדה תשובות בתוך שלושה שבועות לגבי עלות השיפוץ של הדירות, משך זמן השיפוץ ומתי התושבים יוכלו לשוב לדירותיהם, על-מנת לפתור את הסוגיה הטעונה.