כחלון מאמץ חלקית המלצות דוח ועדת חייק

שר התקשורת משה כחלון החליט לבטל את הזיקה הישירה שעליה המליצה הועדה - שוק סיטונאי בתמורה לביטול ההפרדה המבנית וביטול הפיקוח על התעריפים

שר התקשורת משה כחלון מאמץ באופן חלקי את המסקנה העיקרית של דו"ח ועדת חייק. כחלון החליט על מיסודו של שוק סיטונאי חדש אך הוא מנתק את הקשר שעשתה הוועדה בין הקמתו של השוק הסיטונאי לבין ביטול ההקלות לבזק בנושא ההפרדה המבנית החלה עליה ועל ביטול הפיקוח על תעריפיה. במלים אחרות כחלון שומר לעצמו את הכוח להעניק לבזק הקלות במשורה.

בכוונתו לקבוע אבני דרך על מנת לוודא שהשוק הסיטונאי עושה את פעולתו ומהווה תחליף יעיל להפרדה המבנית, ורק לאחר מכן ישקול להעניק הקלות לבזק. בכך מאמץ כחלון את עמדת המיעוט של סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת לשעבר אסף כהן, שהיה חבר בוועדה וכתב חוות דעת מיעוט האומרת שאין להסיר מבזק את המגבלות החלות עליה כל עוד לא הוכח שהשוק הסיטונאי מקיים את מטרתו - דהיינו מייצר תחרות אפקטיבית בבזק.

שוק סיטונאי אמור לאפשר למפעילי תקשורת שונים לרכוש מבזק ומהוט שימוש בתשתיותיהן במחיר מפוקח ומוזל.

בשבועות האחרונים מופעלים לחצים כבדים על שר התקשורת לצאת בהכרזות על אימוץ מדיניות חדשה בשוק התקשורת הנייחת. מדובר בלחצים שמפעילות פרטנר וסלקום בטענה שהתחרות בשוק הטלפוניה הולכת ויורדת ובזק מתחזקת בעקבות המבצעים שאישר לה המשרד לשיווק סלי שירותים. מנגד בזק מנסה לשכנע את המשרד שלא ינתק בין ההמלצות של הדוח, משום שהיא לא מאמינה שהמשרד באמת מתכוון להקל עליה גם אם תיישם שוק סיטונאי.

בינתיים חל עיכוב בעבודתה של חברת הייעוץ פרונטיר שאמורה להניח תשתית לבנייתו של שוק סיטונאי חדש וככל הנראה היא תגיש את המלצותיה רק בחודש פברואר. המשרד החליט לשכור את שירותיו של פרופסור ראובן גרונאו, על מנת שילווה את אגף הכלכלה בעבודה מול פרונטיר, וישמש כמעין פרוייקטור למשימה.