תהיה קריסה? חובות בהיקף של 7.6 טריליון ד' למחזור השנה

"הבעיה המרכזית בגיוס חובות חדשים צפויה לעלות בחודשים של אמצע השנה ולא דווקא בתחילתה. אז נראה את ההשפעה האמיתית של ההאטה בצמיחת המשק העולמי"

הממשלות של הכלכלות הגדולות בעולם עומדות בפני משימה לא פשוטה השנה - לפרוע או לגלגל חובות בהיקף אדיר של כ-7.6 טריליון דולר. זאת לעומת כ-7.4 טריליון דולר לפני כשנה. משימה שאם לא תצלח עלולה להשפיע בצורה קשה על שוקי ההון גם ב-2012, לאחר הזעזועים של 2011.

לפני נתוני "בלומברג" יפן, המדינה בעלת החוב הציבורי כאחוז מהתוצר הגבוה ביותר בקרב המדינות המפותחות, צריכה לגלגל השנה חוב בהיקף של כ-3 טריליון דולר. ארה"ב מיד אחריה עם כ-2.8 טריליון דולר. עבור רוב מהמדינות הצפי הוא שהתשואות יהיו גבוהות יותר במהלך השנה כך שעלויות גיוס החוב שלהן יעלו ויקשו עליהן להתמודד עם מחזור החובות בשנים הבאות.

"הבעיה המרכזית בגיוס חובות חדשים צפויה לעלות בחודשים של אמצע השנה ולא דווקא בתחילתה. אז נראה את ההשפעה האמיתית של ההאטה בצמיחת המשק העולמי", אומר סטיוארט תומפסון, מנהל כספים ב-Glasgow at Ignis Asset Management.

קרן המטבע הבינלאומית צופה צמיחה עולמית של כ-4% השנה אולם לא מן הנמנע שהערכות אלה יתבררו כאופטימיות מדי, בעיקר עקב הצרות של גוש האירו.

"יש כאן אכן בעיה לא פשוטה, בעיקר עבור ממשלות הנמצאות בגרעונות באירופה ונלחמות על משיכת משקיעים מהעולם", אומר Elwin de Groot, כלכלן הולנדי.

איטליה, ששוקעת למיתון הרביעי שלה מאז 2001, צריכה לגייס השנה חוב חדש בהיקף של 428 מיליארד דולר, והיא השלישית ברשימה. עוד 70 מיליארד דולר צריכה ממשלת איטליה לשלם כריבית.

לשתי המדינות בעלות החובות הגדולים ביותר, ארה"ב ויפן, לא הייתה בעייה לגייס חוב חדש ב-2011, אולם גם מצב זה צפוי להשתנות. עלות גיוס החוב הממוצעת של ארה"ב ירדה מ-2.51% ב-2009 לכ-2.18% ב-2011 אולם השנה, לפי סקר שנערך בקרב 70 אנליסטים, צפויה התשואה על אג"ח אמריקנית ל-10 שנים לזנק ל-2.6%. התשואה על אג"ח גרמנית עם מח"מ דומה צפויה לעלות מ-1.83% בשבוע שעבר לכ-2.5% עד סוף 2012.

"לאחר פעולות של הממשלות והבנקים המרכזיים השווקים כעת מוצפים בנזילות ואלה חדשות טובות מאוד לנכסים המסוכנים", אומר פבריזיו פיוריני, מנהל השקעות ראשי ב-Aletti Gestielle SGR SpA במילאנו. "לשוק לא תהיה בעיה לספק נזילות למדינות כמו ספרד ואיטליה במהלך הרבעון הראשון".