בג"ץ ידון תוך שבועיים בעתירה לביטול "חוק גרוניס"

(עדכון) - איכות השלטון לבג"ץ: "נסיבות חקיקת החוק פוגעות בעצמאות השפיטה ובאמון הציבור בהליכי המינוי לנשיא העליון" ■ "הפרסונליות של התיקון לחוק - פסולה"

שעות אחדות לאחר שהכנסת אישרה אמש (ב') את "חוק גרוניס", שאמור לסלול את דרכו של שופט בית המשפט העליון אשר גרוניס להתמנות לנשיא העליון בעוד כחודשיים, עתרה הבוקר (ג') התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ נגד החוק.

שופט בג"ץ אליקים רובינשטיין קבע כי העתירה תובא לדיון בפני הרכב שופטים בתוך שבועיים, ואולם סירב להוציא צו ביניים שימנע את כניסתו לתוקף של "חוק גרוניס".

לטענת התנועה לאיכות השלטון, יש לבטל את החוק מאחר ש"נסיבות חקיקתו פוגעות בעצמאות השפיטה ובאמון הציבור בהליכי המינוי לנשיא בית המשפט העליון", וכן בשל "הפרסונליות הפסולה והבלתי חוקתית של התיקון לחוק".

על-פי החוק, שאושר אמש בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ברוב של 57 חברי כנסת נגד 37 מתנגדים, מתבטלים הסעיפים בחוק בתי המשפט ובחוק בתי הדין לעבודה, שאינם מאפשרים למי שנותרו לו פחות מ-3 שנות כהונה להתמנות לנשיא בית המשפט העליון או המשנה לו, או נשיא בית הדין הארצי לעבודה או סגנו.

במועד פרישתה של הנשיאה הנוכחית, דורית ביניש, בעוד פחות מחודשיים, יישארו לגרוניס מעט פחות מ-3 שנות כהונה עד לפרישתו שלו, ולפיכך התיקון לחוק סולל את דרכו להתמנות לנשיא העליון הבא. כעת תוכל הוועדה לבחירת שופטים להתכנס ולבחור בו רשמית.

לטענת התנועה לאיכות השלטון, יש לקבוע כי התיקון החדש לחוק יחול בעת מינוי הנשיא שיחליף את ביניש, אלא רק לאחר תום כהונת הנשיא שיבוא אחריה, וזאת "על מנת לנטרל את הפרסונליות הפסולה והבלתי חוקתית של התיקון לחוק".

במקביל ביקשה התנועה מבג"ץ להוציא צו ביניים שימנע מהמדפיס הממשלתי לפרסם את החוק החדש ב"רשומות", ובכך לעכב את כניסתו לתוקף עד להכרעה בעתירה, אך בקשתה זו נדחתה כאמור על-ידי השופט רובינשטיין. (בג"ץ 85/12).