אירופה: מדד מנהלי הרכש עלה, אבל התחזיות קודרות

מדד מנהלי הרכש של גוש האירו אומנם רשם עליה, אבל הוא עדיין מצביע על התכווצות ■ הרבעון הרביעי של שנת 2011 רשם את ההתכווצות החדה ביותר מאז אביב 2009 ■ והעתיד לא מבשר טובות

הפעילות הכלכלית בגוש האירו עדיין ממשיכה לרשום התכווצות, אבל בקצב מתון יותר. כך עולה מהמדד המשולב של מנהלי הרכש בגוש האירו לחודש דצמבר שנקבע על רמה של 48.3 מרמה לעומת נתון של 47 נקודות בחודש נובמבר, כשהצפי היה לעליה לרמה של 47.9.

הנתון של חודש דצמבר הינו הגבוהה יותר מזה 3 חודשים, ולמרות זאת המדד עדיין נמצא מתחת רף ה-50 נקודות, זה החודש הרביעי ברציפות, מה שמצביע על התכווצות בהיקף הפעילות. מי ש"הציל" את המדד הייתה, כמובן, גרמניה שהפעילות אצלה בחודש דצמבר רשמה זינוק חד.

בחברת Markit, שעורכת את המדד, מזהירים מהתרחבות הפערים בהיקפי הפעילות בין הכלכלות החזקות בגוש האירו כדוגמת גמרניה וצרפת, לבין הכלכלות החלשות בגוש כמו ספרד ואיטליה, שסובלות ממשבר כלכלי חמור.

"העלייה במדד תהיה לה השפעה קלה בלבד על הפגת החששות מכך שהגוש עומד לצלול בחזרה למיתון", אמר הכלכלן הראשי של Markit. "למרות העלייה, הרבעון הרביעי רשם את ההתכווצות החדה ביותר מאז אביב 2009, והתחזיות מנבאות שהרבעון הראשון של 2012 ימשיך את המגמה הזאת".

היום פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של האיחוד האירופי ששיעור האינפלציה השנתית בגוש האירו בחודש דצמבר רשם ירידה לרמה של 2.8%, בהתאם לציפיות, לעומת 3% שנרשמה בחודש נובמבר. הירידה תיתן לבנק המרכזי האירופי את היכולת להוריד את הריבית, על מנת לנסות לסייע לכלכלה האירופית.

"במונחים של הסביבה הכלכלית הכללית, אנחנו מתקשים לראות לחצים משמעותיים מכיוון השווקים המקומיים על הכלכלה", אמר ניק מת'יוס, כלכלן ברויאל בנק אוף סקוטלנד. "אנחנו נראה שהאינפלציה של גוש האירו מתקרבת לאיזור ה-2% לקראת סוף הרבעון הראשון של 2012".