כך נעשיתי כוכב בטעות

סימונה פארינה, שמשחק בליגה השנייה באיטליה קיבל זימון ל"סקוודרה אזורה". למה? צ'ופר על כך שסייע לחשוף פרשת הטיית משחקים

אין סיכוי שאתם מכירים את המגן השמאלי האיטלקי סימונה פארינה. למען האמת, השחקן היה דמות אנונימית אפילו בקרב עכברי כדורגל במולדתו. הקריירה בת 10 השנים שלו התנדנדה בין הליגות השלישית והרביעית בחשיבותן במדינה. ואז הגיע דצמבר 2011 ואיתו הטוויסט בעלילה: פארינה, בגיל 29, הפך בן-לילה לגיבור לאומי באיטליה. שיערו הבלונדיני ופניו הבהירות תפסו פריימים בכל מהדורות החדשות בטלוויזיה. הוא אפילו קיבל זימון לנבחרת איטליה, איתה התאמן במשך שלושה ימים, וייתכן כי גם ירשום דקות רשמיות במשחק הידידות שלה מול ארה"ב בפברואר.

כל זה לא קרה לפארינה בגלל שהפך פתאום לשחקן גדול. הוא עדיין תקוע בתחתית של הכדורגל האיטלקי (משחק בקבוצת גוביו, שהצליחה לעלות אשתקד לסרייה B). אז למה המאמן הלאומי, צ'זארה פראנדלי, החליט לזמן אותו ל"סקוודרה אזורה", שם יחליף השחקן האלמוני פאסים עם שמות כמו פירלו, בופון ודה רוסי? כי המנג'ר, לדבריו, רצה "להוקיר לפארינה תודה על המעשה הגדול שהוא ביצע. אני רוצה שהוא ידע שעולם הכדורגל עומד מאחוריו באופן טוטאלי".

מה בעצם עשה פארינה שמגיע לו כל הטוב הזה?

***

ב-26 בספטמבר מקבל פארינה הודעת טקסט מקולגה העונה לשם אלסנדרו זאמפריני. השניים מכירים מהימים המשותפים שלהם בקבוצת הנוער של רומא. זאמפריני מציע לפארינה ליצור קשר עם עבריין מקדוני, שעובד עם סינדיקט הימורים אינדונזי. במסגרת המזימה הבינלאומית הזאת, הציע זאמפריני לפארינה 200 אלף אירו כדי לארגן את הטיית התוצאה של משחק של גוביו מהגביע האיטלקי נגד צ'זנה.

פארינה מסרב להצעה, ומדווח להנהלת קבוצתו על המקרה. בגוביו לא שותקים, ומעבירים את הטיפול בעניין למשטרה. התוצאה: בדצמבר 2011, בעיקר בזכות העדות של פארינה, נוצרת פריצת דרך חדשה בחקירת פרשת ההימורים האחרונה שנחשפה בכדורגל האיטלקי בחודש אוגוסט. פארינה הופך לדמות מפתח מכריעה במעצרים והגשת כתבי האישום נגד 17 דמויות מהכדורגל האיטלקי, רובן מליגת המשנה במדינה, שהיו מעורבים בהטיות משחקים.

למה הדיווח של פארינה הפך אותו לגיבור לאומי? מילא העובדה שעמד בפרץ וסירב ל-200 אלף אירו - סכום ששווה למשכורת של שנתיים שלמות שלו בכדורגל; או אפילו הסיכוי הקלוש שהיה נתפס: פארינה היה צריך לדאוג שבמשחק בין גוביו לצ'זנה ייכבשו 3 שערים ומעלה. הסבירות שמישהו היה מצליח לעלות על משהו לא כשר במשחק השולי והלא-אטרקטיבי - שאף לאפס. הסבירות הגבוהה יותר היא שעל כל פארינה אחד כזה שמסרב לעבוד עם גופי הימורים, יש 10 שחקנים שכן לוקחים את הכסף ומטים תוצאות משחקים מבלי שאף אחד יידע.

העניין העיקרי שבגללו האיטלקים הוקירו את פארינה הוא הרגישות המיוחדת שלהם להטיית משחקים. הזיכרון של פרשת הקאלצ'יופולי מ-2006, שאיימה לפרק את הכדורגל האיטלקי, עדיין מהדהד חזק. לאיטלקים פשוט נמאס מהסירחון שפושה על ענף הספורט הפופולרי ביותר במדינה שלהם. כמו שאמר מאמן הנבחרת צ'זארה פראנדלי: "כן, פארינה עשה את מה שהוא היה אמור לעשות. אבל לפעמים, גם לעשות את הדבר הנכון, דורש רמות אדירות של אומץ. פארינה הראה כוחות פנימיים יוצאי דופן".