מייסד אירונאוטיקס פורש; החברה לא עומדת בהתניות פיננסיות

אבי לאומי יעזוב את תפקיד מנכ"ל אירונאוטיקס לאחר 14 שנה ■ לאחרונה השקיעו קרנות המנוף KCPS ובראשית כ-35 מיליון דולר בחברה

14 שנה לאחר שהקים את החברה, עומד אבי לאומי, האיש המזוהה עם יצרנית המל"טים אירונאוטיקס, להיפרד מכיסא המנכ"ל. ל"גלובס" נודע כי אירונאוטיקס הקימה לאחרונה ועדת איתור, בראשותו של לאומי, אשר בוחנת כעת מועמדים להחלפתו. לאחר מינוי המחליף, צפוי לאומי להיוותר בתפקיד בכיר בחברה, ככל הנראה נשיא, אך יפסיק לנהל בצורה שוטפת את פעילותה.

אירונאוטיקס הוקמה בשנת 1998, ובין בעלי מניותיה, מלבד לאומי, ניתן למצוא את האחים אבי ואהרון (ז"ל) שקד, מבעלי חברת ההימורים באינטרנט 888, אשר נכנסו להשקעה בחברה בשנת 2007, וכן את הקרנות אשר השקיעו בחברה בשנים האחרונות - קרן ויולה, קרנות המנוף KCPS ובראשית, וכן פועלים שוקי הון. לאחרונה גייסה החברה הון מקרנות המנוף לפי שווי של 300 מיליון דולר (אחרי הכסף).

אירונאוטיקס, המעסיקה היום כ-750 עובדים, רובם במשרדי החברה ביבנה, מפתחת, מייצרת ומשווקת כלי טיס בלתי מאוישים עבור מדינות, צבאות וגופים אזרחיים בעולם. החברה נחשבת לחמישית בגודלה בתעשייה הביטחונית בישראל, במרחק ניכר מארבע הגדולות - תעשייה אווירית, אלביט מערכות, רפא"ל ותע"ש. בבעלות אירונאוטיקס כמה חברות-בנות, המפתחות ומייצרות שורה של מוצרי הגנה וביטחון נלווים, בהם פתרונות תקשורת, מוצרי ניווט מתוחכמים ומערכות מודיעין חדשניות.

לאומי הביע בעבר את רצונו לפרוש מן החברה. במהלך ריאיון לתקשורת שניתן באוגוסט 2010, כשנשאל איפה תהיה החברה בעוד חמש שנים, ענה לאומי שאירונאוטיקס "תהיה חברת המל"טים השנייה בגודלה בעולם, מובילת שוק בתחומים נוספים של כלים בלתי מאוישים - בלי אבי לאומי", תוך שהוא מוסיף: "אני יזם בנשמה, לא מנהל, והחברה כבר עברה את שלב הייזום. אני לא יודע ולא רוצה לנהל לאורך זמן 700 איש. אני רוצה ליצור דברים חדשים, כך שאולי זה לא יקרה מחר בבוקר, אבל גם לא יעבור הרבה זמן עד שאעזוב את החברה".

כשנשאל לגבי מניותיו בחברה, השיב לאומי: "אני לא מאמין שיש לי מה להישאר כבעל מניות בחברה שאני לא מנהל, אז אני מניח שאמכור את כולן או את חלקן - תלוי במחיר. עוד לא התעשרתי, כך שאם אני רוצה להתקדם לתחנה הבאה וליזום משהו חדש, אצטרך כסף".

קרנות המנוף נכנסות לחברה

בספטמבר האחרון נכנסו להשקעה בחברה קרנות המנוף KCPS ובראשית, אשר העמידו לה ביחד כ-35 מיליון דולר, בהון ובהלוואה המירה. חלק גדול מהתמורה הופנה לרכישת חברת קונטרופ, שבמסגרתה רכשה רפאל 50% ממניות קונטרופ, ואילו אירונאוטיקס רכשה 32% נוספים (נוסף ל-18% שהחזיקה מאז 2004).

הרכישה בוצעה לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל לקונטרופ, אשר פועלת מהוד השרון, הוקמה ב-1998 ומפתחת ציוד אלקטרו-אופטי ומערכות הנעה מדויקות, הכוללות מצלמות המותקנות על מל"טים.

בדוחות הכספיים של קרן המנוף KCPS, הנחשפים היום ב"גלובס", מציינת הקרן כי נכון לסוף הרבעון השלישי אירונאוטיקס מצויה בהפרה של חלק מההתניות הפיננסיות שעליהן חתמו הצדדים במסגרת ההלוואה שניתנה לחברה, ושכעת מתנהל מו"מ לפתרון סוגיות שונות העולות מהסכמי ההשקעה.

עוד צוין בדוח KCPS, כי "לחברה, בעיקר ברמת הסולו, אתגרים תזרימיים משמעותיים, הנובעים בחלקם ממאפייני השוק הביטחוני, ובעיקר פערים תזרימיים הנובעים ממימון פרויקטים בהיקפים כספיים גדולים, ותלות במספר לקוחות מצומצם בכל נקודת זמן. זאת במקביל לקבלת פרויקטים דרך זכייה במכרזים, אשר מקשים על תכנון ארוך-טווח ומייצרים תנודות משמעותיות בהכנסות אל מול בסיס הוצאות קבוע". נציין כי עפ"י הערכות מחזור ההכנסות של החברה ב-2010 הסתכם בכ-160 מיליון דולר, אולם בשנה האחרונה נרשמה ירידה בהכנסות החברה.

במקביל לקשיים, מוסיפה KCPS וכותבת, כי "לחברה כמה אפשרויות לפריצות דרך עסקיות וטכנולוגיות בשנים הקרובות, אשר עשויות להזניקה לשלב הבא בהתפתחותה ולהפכה מיצרנית ישראלית ביטחונית בינונית לגדולה".