האם דיאטת חלבונים אכן עוזרת להפחתת משקל לאורך זמן?

דיאטות חלבונים, שהפכו פופולריות בשנים האחרונות, מבוססות על ההנחה כי צריכת חלבונים במקום פחמימות, מסייעת להפחתת שומן הגוף. האמנם?

חוקרים גילו, כי אנשים שאכלו תפריט של מזון עתיר קלוריות - השמינו באותה מידה, פחות או יותר. ואילו אלה שהדיאטה שלהם הייתה דלת חלבונים - השמינו בסך הכול פחות מאלה שאכלו מעט חלבון או כמות ממוצעת שלו, אבל זה נבע מכך שאכילת מעט חלבונים גרמה לנסיגה במסת השריר.

"תנודות גדולות באכילת חלבונים אינן מניבות תנודות גדולות בצבירת שומן", אמר ד"ר קארל לוין, חוקר השמנת יתר במאיו קליניק ברוצ'סטר, מינסוטה, שלא היה מעורב במחקר החדש. "הקלוריות הן אלו שקובעות באמת".

מחקרים קודמים הותירו מקום למסקנה, שכאשר אנשים אוכלים בהפרזה - ההשמנה שלהם שונה מאדם לאדם. יחד עם זאת, לא היה ברור - אם הרכב הדיאטות שלהם משפיע על האופן שבו הגוף מאחסן את הקלוריות העודפות.

חלבונים ועולים

עבור המחקר הנוכחי, החוקרים - בראשות ד"ר ג'ורג' בריי, ממכון המחקר פנינגטון ביומדיקל מבאטון רוז', לואיזיאנה - גייסו 25 מתנדבים צעירים בריאים, שחיו במעבדת ניסוי ואכלו מזון שהוכתב להם, במשך חודשיים עד שלושה חודשים.

בשבועות הראשונים, החוקרים שינו את הרכב הדיאטות כדי לקבוע בדיוק כמה קלוריות נחוצות להם כדי לשמור על משקל הגוף.

אחר כך - במשך שמונה שבועות - הם העמיסו 1,000 קלוריות נוספות על האכילה היומית של המתנדבים. שליש מהם קיבל דיאטה סטנדרטית שבה 15% מהקלוריות מגיעות ממקור חלבוני; ואילו שני השלישים האחרים קיבלו דיאטות שמכילות 5% ו-25% קלוריות ממקור חלבוני.

בסך הכול אכלו כל המתנדבים ממוצע של 47,139 קלוריות ו-228 גרם של חלבונים מידי יום.

אכילה זו גרמה לכולם לעלות במשקל, אך לא בצורה שווה. הקבוצה שאכלה מעט חלבונים, עלתה בערך 3 קילוגרם לאדם, ואילו קבוצות החלבונים הממוצעים והגבוהים עלו ב-5.7-6 קילוגרם לאדם.

אך המתנדבים בקבוצת החלבונים הנמוכים צברו יותר מ-90% מהקלוריות העודפות שלהם בצורת שומן ואובדן מסת שריר, ואילו האחרים צברו גם שומן וגם מסת שריר בריאה יותר, דיווחו החוקרים ב- Journal of the American Medical Association.

גם המשקל לא קובע

דונלד ליימן, חוקר מדעי המזון באוניברסיטת אילינוי מאורבנה, אמר כי קשה לראות איך ניתן לייחס את ממצאי המחקר לכלל האוכלוסייה, שאינה מקבלת דיאטה דלת חלבונים. "זה מחקר מדעי מעניין, אך מנקודת מבט של השמנת יתר, אני לא חשוב שלמדנו משהו", אמר.

לעומת זאת ד"ר לוין אמר, כי ישנם כמה מסרים שהציבור הכללי יכול להפיק מהממצאים - בייחוד המסקנה שעלייה או ירידה במשקל אולי אינן הדרך הטובה ביותר לקבוע אם דיאטה היא בריאה או לא.

ד"ר בריי בהחלט מסכים לכך. "המשקל שאנחנו עולים עליו אינו מדריך טוב לסוג המשקל שבו אנחנו עולים או יורדים", הוא אמר לרויטרס. "האנשים שאכלו מעט חלבונים עלו במשקלם בכמעט מחצית בהשוואה לעלייה של אלו שאכלו חלבונים רגילים או מוגדלים, אך המשקל היה שונה ברכיב חשוב אחד: הם איבדו חלבון גוף או מסת שיר, שזה לא בריא. המשקל יכול להוליך אותנו שולל ולגרום לנו לחשוב שאנחנו מנצחים, בשעה שאנחנו מפסידים".

השורה התחתונה שלו היא, כי "אם אתה אוכל יותר מדי קלוריות, לא משנה מה הרכב הדיאטה שלך, אתה תצבור יותר שומן".