ארה"ב: האחים המוסלמים יקיימו הסכם השלום עם ישראל

דוברת משרד החוץ האמריקני ממעיטה בחשיבות הצהרתו של אחד ממנהיגי "האחים" שגורל ההסכם יוכרע במשאל עם ■ שגריר מצרים בוושינגטון: "העם המצרי מכיר בחשיבות ההסכם עם ישראל"

ממשל אובמה משוכנע שארגון האחים המוסלמים במצרים, שמאופיין בקנאות דתית ובהצהרות נגד ישראל, לא יבטל את הסכם השלום בין קהיר לירושלים.

דוברת משרד החוץ האמריקני, ויקטוריה נולנד, אמר אמש (ה'), בתדרוך לכתבים: "קיבלנו (מהאחים המוסלמים) התחייבויות (לקיים את ההסכם עם ישראל). כפי שאמרתי בעבר, נשפוט את הצדדים על פי מעשיהם".

הדוברת התבקשה להגיב על התבטאות של סגן ראש הארגון, ראשאד אל באיוני, בראיון לעיתון הלבנוני "אל חיאת", שלפיה הסכם בין שתי המדינות אינו מחייב. הוא אמר עוד בראיון, שהארגון לא חתם על ההסכם ואם הוא יזכה בבחירות, הוא יבקש מאזרחי מצרים להכריע את גורל ההסכם במשאל עם.

"ראינו את הידיעה על כך", אמר נולנד. "אציין שמדובר בחבר אחד של ה'אחים המוסלמים'. יש בידינו התחייבויות אחרות של הארגון לא רק לשמירה על זכויות האדם, אלא גם לקיום ההתחייבויות הבינלאומיות שממשלת מצרים חתמה עליהן. כפי שאמרנו פעם אחר פעם, לא רק ביחס למצרים אלא גם ביחס למדינות אחרות באזור שנמצאות בתקופת מעבר, אנו מצפים שהמפלגות הלגיטימיות (בכל מדינה) לא רק יתמכו בזכויות האדם האוניברסליות, אלא יוסיפו גם לתמוך בהתחייבויות הבינלאומיות שממשלותיהן נטלו על עצמן".

שגריר מצרים בוושינגטון, סאמח שוקרי, פתח במסע לשכנע מחוקקים בקונגרס לגנוז יזמה להשעיית רוב הסיוע האמריקני השנתי למצרים, בסך יותר ממיליארד דולר, בעקבות התנכלות של השלטונות המצריים לארגונים דמוקרטיים. הוא גם התייחס בביטול לחששות שמצרים תזנח את ההסכם עם ישראל.

בראיון לסוכנות בלומברג אמר שוקרי: "הציבור במצרים מכיר בחשיבות ההסכם עם ישראל והיציבות שהוא מביא עמו. למצרים אין שום מניע לבטל את ההסכם. תמיד קיימת אפשרות, לפי ההסכם עצמו, ששני הצדדים ידונו מחדש על חלקים מסוימים של הסכמי קמפ דייוויד, אם שני הצדדים יסכימו שיש תועלת בדיון כזה", אמר השגריר. "אך אין שום איום תלוי ועמד נגד ההסכם".

שלשום (ד') דיווח "ניו יורק טיימס", כי ארה"ב החלה לחזר אחר ארגון האחים המוסלמים בעקבות הישגי הארגון בבחירות במצרים. לדברי העיתון, מתעלם ממשל אובמה מאי-האמון והטינה שרחשו ממשלים קודמים כלפי האחים המוסלמיים, במשך עשרות שנים, ומנסה ליצור קשרים הדוקים יותר עם הארגון.

המחוות האמריקניות החדשות, לרבות פגישות רמות דרג בשבועות שחלפו, מהוות סטיה חדה מהמדיניות הקודמת של ארה"ב כלפי מצרים, שהתבססה על תמיכה חד-משמעית במשטר מובארק, אויב מושבע של האחים המוסלמים. עד לתחילת ההפיכה במצרים, ואפילו לאחר נפילת מובארק, חששה וושינגטון מהאידיאולוגיה האיסלמית של "האחים" ומהקשרים ההיסטוריים של הארגון עם גורמים קיצוניים.

מבחינה אחת, מהווה המהפך האמריקני הכרה במציאות הפוליטית החדשה במצרים, ולמעשה באזור כולו: ארגונים מוסלמיים דתיים מצליחים לתפוס עמדות כוח בחלק ממדינות המזה"ת. האחים המוסלמים זכו בכמעט מחצית מהמושבים בפרלמנט המצרי בשני הסבבים הראשונים של הבחירות במצרים.

אך השינוי בעמדת וושינגטון משקף גם את העובדה שממשל אובמה מוכן לקבל, במידה הולכת וגוברת, את ההבטחות החוזרות ונשנות של האחים המוסלמיים שנציגי הארגון בפרלמנט יפעלו לבניית דמוקרטיה מודרנית שתכבד את זכויות הפרט, את עקרונות השוק החופשי ואת המחויבויות הבינלאומיות של של מצרים, לרבות הסכם השלום עם ישראל.

בה בעת, משקפת התפנית האמריקנית גם את התסכול הגובר של ממשל אובמה מהמשטר הצבאי הנוכחי במצרים, שמנסה לגבש לעצמו עוצמה פוליטית קבועה ושהשתמש בכוח קטלני נגד מפגינים.