קרן המטבע עלולה לחתוך את תחזית הצמיחה העולמית

יו"ר קרן המטבע הבינלאומית כריסטין לגארד אמרה שהקרן עומד לפרסם תחזיות צמיחה עדכנית ב-24 או 25 בינואר ■ על פי לגארד התחזית הנוכחית תתאים למצב האמיתי של השווקים ■ ואומרת: "האירו לא ייעלם בשנת 2012"

קרן המטבע הבינלאומית עשויה לחתוך את תחזיות הצמיחה לשנת 2012, בעקבות ההתדרדרות הנמשכת במשבר החוב ביבשת האירופית, כך אומרת יו"ר קרן המטבע הבינלאומית כריסטין לגארד.

קרן המטבע צפויה להציג ב-24 או ב-25 בינואר תחזית צמיחה "התואמת למציאות" על פי דבריה של לגארד שנאמרו לעיתונאים בבירת דרום אפריקה, שם היא נמצאת בביקור של יומיים. "אנחנו כולנו צריכים להתכונן לשנה שלא תהיה קלה משום בחינה", אמרה לגארד.

בדבריה התייחסה לגארד גם לעתידו של מטבע האירו שסופג מהלומות רציניות בשבועות האחרונים ואמרה שלא צריך להספיד את המטבע כל כך מהר, ושהוא עדיין נחשבת מטבע חזק, אפילו אם החששות מפשיטת רגל של אחד המדינות עולים. "יש בתוך גוש האירו, וללא קשר למצבו של המטבע, לחצים גדולים הנובעים ממשבר החוב ביבשת, ודאגות ממערכת הבנקאות באירופה, והדברים האלה נמצאים בטיפול", אמרה לגארד בדבריה. "אבל מטבע האירו עצמו לא ייעלם במהלך שנת 2012".

בחודש ספטמבר, פרסמה קרן המטבע שהיא חותכת את תחזית הצמיחה בעולם ל-4%, והזהירה מהשלכות "חמורים" במידה ומשבר החוב באירופה ימשיך להתפשט. ולמרות זאת המהניגים באירופה עדיין מתקשים להגיע לפתרון אמיתי של המשבר, והם צפויים להיפגש לקראת סוף החודש לפסגה נוספת בבריסל על מנת לדון בדרכים בהן ניתן לאכוף את התוכנית לטיפול במשבר שאושרה בפסגה הקודמת שלהם, הכוללת בין היתר סנקציות על מדינות שיחס החוב-תוצר עובר את ה-3%.

נזכיר שמשבר החוב באירופה החל בשנת 2009 ביוון, ומאז הוא מתפשט למדינות נוספות באירופה, כולל איטליה - הכלכלה השלישית בגודלה באיחוד האירופי- וספרד, ומאיים על הכנסת כל היבשת האירופית למיתון קשה. בעקבות כך, סוכניות דירוג אשראי הגדולות כמו S&P, מודי'ס ופיץ' הודיעו שהן מכניסות את המדינות באירופה למעקב שלילי עם אפשרות להורדת דירוג האשראי שלהן.

לגארד נמצאת בשיחות