פרטנר תודיע בימים הקרובים: אהרון פוגל מתמנה ליו"ר

בעל השליטה בפרטנר, אילן בן דב, יעזוב את תפקיד היו"ר ויישאר כדירקטור בחברה ■ ההחלטה על מינוי יו"ר במקום בן דב באה על רקע ההבנה, שהמשך כהונתו בתפקיד אינה תורמת ואף מזיקה לחברה

אהרון פוגל, יו"ר קבוצת מגדל, צפוי להתמנות ליו"ר פרטנר ולהחליף את בעל השליטה אילן בן דב, שיישאר כדירקטור בחברה. ההחלטה על מינוי יו"ר במקום בן דב באה על רקע ההבנה, שהמשך כהונתו בתפקיד אינה תורמת ואף מזיקה לחברה. זאת מאחר שפרטנר מזוהה כאחד מעסקיו של בן דב, הנתונים לקשיים.

פוגל לא ישמש כיו"ר פעיל, ומינויו נעשה בתיאום עם המנכ"ל חיים רומנו. ההמלצה לבן דב לפנות את תפקידיו באה כבר בתחילת הדרך, כשרכש את החברה, אך הוא חשב אחרת והצהיר שמכיוון שהוא רואה בחברה את השקעתו המרכזית - הוא רוצה לשמש בה כיו"ר. בדיעבד הבין שעשה טעות. בנוסף, החברה נמצאת בעיצומו של מהלך לחיפוש משקיע חיצוני, שצפוי להחזיק אף הוא ב-30% ממניות פרטנר, כך שבן דב יירד לאחזקה של 30% בלבד. כנראה, מינוי פוגל משרת גם את האינטרס הזה. אגב, מגדל עצמה רכשה מניות פרטנר בהיקף של כמה עשרות מיליוני שקלים, לאחר שבן דב רכש את החברה.

יישאר במגדל

גם אם פוגל ימונה ליו"ר פרטנר, הרי שהתפקיד החדש לא יבוא במקום תפקידו כיו"ר מגדל, אלא בנוסף לו. כזכור, עד לאחרונה פוגל כיהן במקביל לתפקידו כיו"ר מגדל גם כיו"ר חברת הטכנולוגיה נס טכנולוגיות, ממנה פרש. כעת, התפקיד בפרטנר יהיה במקום תפקידו הקודם כיו"ר נס.

ואולם, גם אם בן דב ופוגל יגיעו לסיכום, כלל לא ברור שפוגל יוכל להיכנס לתפקיד באופן חלקי או בכלל. נשאלת השאלה האם אגף הפיקוח על הביטוח באוצר יאשר לפוגל לכהן בראש אחד הגופים המלווים הגדולים במשק, לצד היותו יו"ר ותיק של אחד מנותני האשראי הגדולים בשוק. נזכיר כי פוגל הוא לא רק יו"ר קבוצת מגדל כי אם גם יו"ר בית ההשקעות של הקבוצה - מגדל שוקי הון.

על פניו, אין בחקיקה וברגולציה הוראה שמונעת מפוגל מינוי שכזה, הגם שיש דוגמאות למינויים שהאוצר או רגולטורים אחרים מנעו בשל הבעייתיות בתפקוד הכפול שלהם. רק באחרונה התקבלה דוגמא חיה להתערבות הרגולטור במינוי כפול בעל פוטנציאל ניגוד עניינים שכזה: לאחר שהפיקוח על הבנקים בבנק ישראל ביקש לפרק את משולש התפקידים של אירית איזקסון כדירקטורית בבנק הפועלים, דירקטורית בקבוצת אי.די.בי ויו"ר ישראכרט, והביע את עמדתו בנושא, בשבוע שעבר נודע כי איזקסון מתפטרת מתפקידה כדירקטורית באי.די.בי פיתוח (מהלווים הגדולים במשק).

מגבלות ממשיות

גם אם האוצר לא ימנע מפוגל כהונה מקבילה בגוף לווה ומלווה, המינוי יציף בעיות לגבי עסקאות של פרטנר ומגדל. עדיין לא ברור אם באוצר יראו את המינוי כקיצוני, או שיאשרו אותו תוך קביעת סייגים שיחריגו את השתתפותו בנוגע לשתי החברות.

מגדל היא מהמלווים הגדולים ביותר בשוק, והיא רוכשת ומוכרת ני"ע, ובהם גם של פרטנר. לא מן הנמנע שבאוצר ידונו בסוגיה זו ויגבשו דעה בהמשך, כאשר לפי הערכות בשוק, אם פוגל אכן יתמנה לתפקיד יו"ר פרטנר, הוא יידרש, לכל הפחות, למגבלות ממשיות ביחס לממשק עם מגדל.

תגובת האוצר לא התקבלה עד מועד סגירת הגיליון.