"דוח התעסוקה בארה"ב היה טוב מדי - ולכן השוק ירד"

בכלל פיננסים טוענים: "התרחיש הכי טוב מבחינת המשקיעים היה לקבל גם אינדיקטור טוב משוק העבודה וגם ציפיות לתוכנית רכישות אג"ח"

המשקיעים הרבים שציפו בכליון עיניים לדוח התעסוקה שפורסם ביום שישי החולף בארה"ב והצביע על על יצירה של 200 אלף משרות חדשות בשוק העבודה האמריקני, התאכזבו לגלות בסיומו של יום המסחר בוול סטריט כי השוק הגיב באדישות לנתון שהצביע על המשך ההתאוששות של שוק העבודה ושלח את המדדים לירידות שערים.

זאת, לטענת אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים, כיוון שנתוני התעסוקה היו פשוט "טובים מדי" וביטלו את ציפיית המשקיעים לתוכנית רכישות שלישית (QE3) של ה'פד'.

עוד טעונים בכלל פיננסים כי התגובה הצוננת של המשקיעים לנתון החיובי מארה"ב הגיעה בין היתר, בשל החשש שלהם מהמשבר האירופי ומהבועה הסינית. כך למשל, דירוג האשראי של הונגריה הופחת ע"י סוכנות הדירוג פיץ' בפעם השלישית בתוך חודשיים, מה שהמשיך להחליש את היורו, והתשואות על האג"ח של איטליה וספרד המשיכו להאמיר לרמה של 7% בסוף השבוע - עניין שמבטא את החשש של המשקיעים.

יחד עם זאת, בכלל פיננסים דווקא דיי אופטימיים לגבי העתיד: "אנחנו אומנם לא קונים את סיפור ההתייצבות באירופה וגם לא סומכים על תוכניות בזוקה למיניהן, אבל כן רואים את שאר העולם מצליח להתחמק מליבת המלחמה הכלכלית באירופה ולהתקדם. הציפיות שלנו לא בשמיים, אנחנו לא מצפים להרים וגבעות, אבל ביחס לשאר האלטרנטיבות נהיה מוכנים לקבל גם עליות נמוכות מהממוצע ההיסטורי".

בנוסף לנתון החיובי של דוח התעסוקה, נרשם שיפור גם במספר תביעות האבטלה הראשונות בארה"ב שירד בשבוע שעבר ב-15 אלף לרמה של 372 אלף. "בעבר ראינו שרצף של הפתעות חיוביות גוררות גם עלייה בציפיות ומשם כבר קשה להפתיע לטובה אלא לרעה. ניתן לראות זאת במדד הפתעות המקרו של סיטי (ראו גרף). ממנו עולה כי אנו נמצאים כיום ברמה שהעידה בעבר על נקודת מפנה שכבר היה קשה להפתיע ממנה לחיוב".

מדד ההפתעות המקרו של סיטי
 מדד ההפתעות המקרו של סיטי

יחד עם זאת, בכלל פיננסים מדגישים כי הסיבה המרכזית לתגובה הפושרת של המשקיעים לגבי הנתון החיובי של שוק העבודה, נעוצה בעובדה שהוא טוב מדי וייגרום ל'פד' לנטוש תוכניות עתידיות של רכישת אג"ח בטענה שהושק מתאושש.

"נתונים טובים הם באופן עקרוני בשורה שמורידה מהחשש למשבר. אבל המשקיעים לא רצו נתון טוב מידי, כזה שיוריד מהשולחן את האפשרות של תוכנית רכישות אג"ח חדשה ע"י הפד", טוענים האנליסטים.

בבית ההשקעות מסכמים כי "התרחיש הכי טוב מבחינת המשקיעים היה לקבל גם אינדיקטור טוב משוק העבודה וגם ציפיות לתוכנית רכישות אג"ח, בעדיפות שנייה הם היו שמחים לקבל נתון תעסוקה חלש ותוכנית רכישות אג"ח, בעדיפות שלישית נתון תעסוקה מצוין בלי תוכנית רכישות אג"ח ובעדיפות רביעית נתון תעסוקה גרוע ותוכנית לרכישות אג"ח. שני הראשונים היו מושכים את השוק לעליות יפות, השלישית הספיקה בשביל לייצב והרביעית, שלמזלנו לא התרחשה, הייתה מושכת את השוק לירידות".