מסע בעקבות הקור: איפה באמת אפשר לפגוש דוב קוטב?

מלפלנד ועד שפיצברגן - "גלובס" מצביע על היעדים שבהם החורף הישראלי נראה כמו סתיו חמים, ויש סיכוי אמיתי להיפגש עם דוב קוטב

בשעה שהסקנדינבים מגיעים לאילת כדי לחפש שמש חורפית טובה, לא מעט ישראלים "מחבקים" את החורף על תנאיו הקיצוניים ביותר, ומבקשים לחקור יעדי תיירות עטויים שלג בעובי של מספר קילומטרים. לדידם החורף הישראלי הוא לא יותר מאשר סתיו גשום, והם מחפשים משהו אחר: חוויית אקסטרים תיירותית בטבע בראשיתי לבן, באזורים שבהם מספר בעלי החיים עולה על מספר בני המין האנושי.

"טיול ברומא או בלונדון אינו חידוש. הישראלים מחפשים יעדים חדשים באמת, ולא מסתפקים בלראות עוד מבנה ארכיטקטוני יפה" מסביר רועי גליץ, מנכ"ל פוטוטבע, חברה שמארגנת בין השאר מסעות צילום בארצות עם תנאי טמפרטורה קיצוניים. "חלק מהחוויה המרגשת הוא ההתמודדות עם תנאי אקלים קיצוניים שטרם הכרנו, שהרי החורף הישראלי הקשה ביותר הוא קיץ ממוצע ברוסיה. גם בני 60 מתנהגים כמו ילדים כשהררי שלג בתולי ורך נחשפים לעיניהם".

יונתן גור, מנהל בחברת "לכל הרוחות" המספקת מידע וציוד לטיילים בעולם, פוגש מקרוב את אותם ישראלים שמחפשים יעדי חורף קפואים: "מי שמחפש יעדים כאלה הם בני 50-60, שרוצים לעשות משהו אזוטרי, אקזוטי, ש"ההמונים הבינוניים" לא עושים. הם לא בהכרח יהיו אוהבי חורף מושבעים. בחירת יעדים כמו לפלנד או אנטרטיקה אינה טיול אקסטרים מבחינת מאמץ הגופני, שכן לרוב זה נעשה במסגרת טיול מאורגן שדואג לכל צרכיהם". חברות נוספות שעוסקות בטיולים מסוג זה הן אקספלור, חבלי ארץ ואקו טיולי שטח.

גליץ מוסיף: "חשיפה לדב קוטב ממרחק של 10 מטר בקור של מינוס 25 מעלות מחזיר פרופורציות לחיים ומעניק חוסן פנימי. אני פוגש בטיולים הללו הרבה מנהלים ואנשי עסקים מעונבים שלא לוקחים סיכונים מיותרים בחיי היום יום, אבל במסעות האקסטרים הללו הם יהיו הראשונים לנסות לצלם מתוך אגם קפוא מפגש פרונטלי עם כריש לא ידידותי. טיולי אתגר חורפיים ליעדים קפואים מעניקים לנו הזדמנות לבדוק באמת את גבולות הנוחות שלנו ולהתמודד עם פחד מצמית של תנאי מזג אוויר קיצוניים, ומחזירים לנו את האמונה בכוח הפנימי שלנו: אחרי הכול, נוכל לרשום לעצמנו שהיינו שם והתמודדנו מול איתני הטבע".

בעזרת גליץ, ממפה "גלובס" יעדים קפואים מומלצים למחקר תיירתי בחודשי החורף.

מסע בעקבות הקור / צלם: עמוס נחום וחברת פוטוטבע
 מסע בעקבות הקור / צלם: עמוס נחום וחברת פוטוטבע