בנק ישראל יאפשר לבנקים לסרב לסלוק לאתרי הימורים

המפקח על הבנקים הוציא הנחיה לגבי העברות כספים ברשת לאתרי הימורים בלתי חוקיים: "סירוב לאשר עסקה ייחשב סביר"

בנק ישראל מצטרף למלחמה בהימורים הבלתי חוקיים: המפקח על הבנקים, דודו זקן, הוציא הנחיה מיידית לבנקים ולחברות כרטיסי האשראי באשר להעברות כספים באינטרנט לאתרים בעייתיים, המשמשים לפעילות הימורים בלתי חוקיים, כך נודע ל"גלובס". ההנחיה תיכנס לתוקף באופן מיידי, ועל הבנקים לדווח על ביצועה עד 31 במרס (מהירות שאינה שכיחה בהנחיות בנק ישראל).

באופן חריג, משחרר זקן את הבנקים מחובתם לתת שירות לאתרים אלו ומתיר להם שלא לבצע עסקה עם אתר חשוד. "סירוב לאשר עסקה, סירוב להתקשר בהסכם או הפסקת התקשרות בשל יישום האמור בחוזר זה, לרבות מדיניות ונהלים שנקבעו על פיהם, ייחשבו סירוב סביר למתן שירות לעניין חוק הבנקאות", כותב זקן.

עוד מוסיף זקן במכתבו למנכ"לי הבנקים כי "כחלק מהמאבק בתופעת ההימורים הבלתי חוקיים באינטרנט, שסומנה על ידי משטרת ישראל כתופעה מחוללת פשיעה, הנכם נדרשים להיות ערים לסיכונים הכרוכים בהעברות כספים שמקורן או יעדן חשבונות בנק המופיעים באתרי אינטרנט, המשמשים לכאורה לפעילות הימורים בלתי חוקית, ונכללים ברשימה המפורסמת באתר האינטרנט של הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור".

פעילות סליקה בעייתית

זקן מנחה את הבנקים כי על הדירקטוריון "לקבוע מדיניות בנושא סיכונים הכרוכים בביצוע העברות כספים שמקורן או יעדן חשבונות בנק המופיעים באתרי אינטרנט, המשמשים לכאורה לפעילות הימורים בלתי חוקית ונכללים ברשימה של הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. מדיניות זו תכלול התייחסות לבקרות ולבדיקות נאותות בנוגע לאיתור העברות כספים כאמור". בכך מחדד זקן את אחריות הבנק, החברה האם של חברת כרטיסי האשראי, לפעילות החברה.

בקיץ 2009 חשף "גלובס" כי לכאל, חברת כרטיסי האשראי שבבעלות דיסקונט והבינלאומי, פעילות סליקה בעייתית בתחום ההימורים. בחודשים לאחר מכן הודחה צמרת כאל, כולל המנכ"ל בועז צ'צ'יק, והחברה נקנסה במיליוני דולרים על ידי ויזה ומאסטרקארד. לאחר מכן הקטינה כאל באופן משמעותי את פעילותה בסליקת סחר באינטרנט.

אחת התופעות שנחשפו אז הייתה תופעת "עסקאות ארנק" - שיטה שבמסגרתה אתרי הימורים בלתי חוקיים מתחזים לאתרים לגיטימיים בתחומים חוקיים, ומקבלים שירותי סליקה תוך העלמת עין.