ים המלח יעשה את שלו

עקיבא מוזס הוא דמות דומיננטית בכיל, אבל החברה תסתדר גם בלעדיו

1. עקיבא מוזס הוא מנהל שונה בנוף הישראלי. רוב המנכ"לים מסתפקים בקדנציה של חמש שנים ומדלגים לתפקיד הבא, מוזס הפגין נאמנות לכיל. הוא החל לעבוד בחברה ככלכלן והקדיש לה מעל ל-30 שנה מחייו, כשב-13 השנים האחרונות הוא עמד בראשה, כמנכ"ל.

רוב המנהלים הבכירים צוברים לעצמם אויבים בדרך למעלה. במקרה של מוזס, קשה למצוא מישהו שידבר עליו רעה. הוא נחשב לאחד המנהלים המקצועיים במשק, אך גם לכזה שלא נתן להצלחה לעלות לו לראש.

וההצלחה של מוזס בכיל היא בהחלט יוצאת דופן: במהלך שנות כהונתו כמנכ"ל הכפילה כיל את שוויה ביותר מפי 15 (כולל דיבידנדים שמנים שחולקו). יצרנית הדשנים הפכה לחברה השנייה בגודלה בישראל, וליצרנית האשלג השישית בגודלה בעולם.

2. עם כל הכבוד לכישורי הניהול של מוזס, חלק גדול מהצלחת החברה תחתיו - אם לא רובה - נבע מהגאות בענף בו היא פועלת. ענף הדשנים מתאפיין בהיצע קשיח, כאשר מספר יצרנים בו פועלים במעין קרטל ומווסתים את המחירים. המבנה הזה, בתוספת ההתעוררות בשוק הסחורות והביקוש הגובר בסין ובהודו, הביאו לעליית מחירים חדה בשוק הדשנים בעשור האחרון.

בשוק הזה יש לכיל שני יתרונות ייחודיים: היובש באזור ים המלח שמאפשר אחסון ללא הגבלת זמן של מלאי, וקרבה גיאוגרפית יחסית למדינות המזרח הרחוק, שמוזילה את עלויות השינוע. זו הנוסחה המנצחת לרווחי העתק של הקבוצה, שעמדו בחמש השנים האחרונות על קרוב ל-5.5 מיליארד דולר.

מוזס הוא אמנם דמות דומיננטית בחברה, ומנהל בעל ראייה אסטרטגית שייעל ומיקד את החברה לאורך השנים והביא למקסום רווחיה, אך אין צורך לדאוג לכיל בלעדיו. גם אם מחליפו יהיה פחות דומיננטי, ים המלח יעשה את שלו ורווחי העתק ימשיכו לזרום.

3. מטבע הדברים הודעת הפרישה הפתאומית של מוזס פתחה בורסת שמות סביב השאלה מי יחליפו. למוזס אין יורש מובהק בחברה. אמנם, שורה של סמנכ"לים בכיל נחשבים מועמדים לתפקיד, אך שמותיהם יהיו רלוונטיים רק בהנחה שבעלת השליטה, החברה לישראל, תלך על מחליף מבפנים, ולא תצניח מנהל מבחוץ.

הרשו לנו להציע תרחיש עתידי, שיישמע כרגע ספקולטיבי, אבל להערכות גורמים בשוק הוא לא בלתי אפשרי: הביקורת על קשריה ההדוקים של רקפת רוסק עמינח, המשנה למנכ"ל בנק לאומי, עם המגזר העסקי, הולכת וגוברת.

היא מפסידה בקרב על תפקיד מנכ"ל לאומי לרוני חזקיהו ופורשת מהבנק. כאן ייכנס לתמונה עידן עופר, בעל השליטה בחברה לישראל, הנחשב לחבר אישי של רוסק עמינח ומעריך אותה מאוד מקצועית, ויחליט למנות אותה לתפקיד מנכ"לית כיל. זאת למרות חוסר ניסיונה בניהול חברה תעשייתית, בטח לא בסדר הגודל של כיל.

בינתיים מוזס לא קבע תאריך לפרישה. לא נתפלא אם כרגע ההחלטה לגבי מחליפו תתעכב, והוא יישאר בתפקיד, לפחות עד שיתבהר מי הוא או מי היא מנכ"ל לאומי הבא.