רשות ני"ע: נקנוס אייפקס ומבטח שמיר בגין סאגת תנובה

הרשות דורשת להטיל קנס של 15 מ' ש' בגין אי-פרסום דוחות תנובה ■ סמכותה להטיל קנס על קרן בבעלות פרטית אינה ברורה ■ המחלוקת: חלוקת הקנס בין אייפקס ומבטח שמיר

נמשך המו"מ בין רשות ניירות ערך, אייפקס, מבטח שמיר ותנובה בעניין הקנס המנהלי שמבקשת הרשות להטיל עקב אי-פרסום דוחות תנובה המלאים. ביום חמישי הוציאה הרשות מכתב לצדדים, ובו הצעתה לסיים את העניין בהטלת קנס של 15 מיליון שקל, בגין "ההפרות החוזרות והנשנות של מבטח שמיר באי-פרסום של דוחות תנובה המלאים". בשל הפרה זו הושעתה במאי 2010 מניית מבטח שמיר מהמסחר בבורסה בת"א.

סכום הקנס הגבוה נקבע, מאחר שהרשות סופרת כל הפרה של מבטח שמיר בנפרד. ברשות ביקשו לקבל את התייחסות הצדדים עד 10 בינואר (יום שלישי הקרוב). יו"ר רשות ניירות ערך הוא פרופ' שמואל האוזר, ואת המו"מ מרכזת מטעם הרשות ראש מחלקת תאגידים, שיראל גוטמן עמירה. את מאיר שמיר, הבעלים של מבטח שמיר, מייצג עו"ד רם כספי, ואת אייפקס מייצגים עוה"ד אילנית לנדסמן יוגב ואהוד סול משרד הרצוג פוקס נאמן. המו"מ עם הרשות נערך מאז יולי האחרון, ולפי הצדדים הוא מתנהל "ברוח טובה".

אחת המחלוקות שנותרו היא בשאלה כיצד יחולק הקנס בין אייפקס ומבטח שמיר. מאחר ששתי הראשונות מחזיקות ב-77% מתנובה הרי קנס שיושת על תנובה, מתגלגל בעקיפין אליהן לפי חלקן היחסי.

גורמים המעורבים במשא ומתן, האשימו את רשות ניירות ערך בהדלפת פרטים, ובניסיון "לגזור קופון" על גב החברות המעורבות. גורמים אחרים האשימו את אייפקס, וטענו כי הדלפת הפרטים נובעת מרצונה של זהבית כהן, יו"ר אייפקס, להתחמק מאחריותה לאי-פרסום הדוחות. מאייפקס ומבטח שמיר סירבו להגיב. מרשות ניירות ערך נמסר: "אין תגובה".

סמכותה של רשות ניירות ערך להטיל קנסות על אייפקס שנויה במחלוקת, שכן האחרונה היא קרן פרטית שאינה כפופה למרות הרשות. עם זאת, לפרשנות הרשות יש לה סמכות בנושא. זאת מאחר שמבטח שמיר, שהיא חברה ציבורית, היא הבעלים של תנובה; ואין מחלוקת על כך שההפרה של מבטח שמיר (אי-פרסום דוחות תנובה) נובעת מסירובה של כהן, בעת שהייתה יו"ר תנובה, להעביר לה את הדוחות.

רוצים להניח את העניין מאחוריהם

גורמים משפטיים ציינו, כי רשות ני"ע בנתה מבנה משפטי מורכב, שבו למרות שהחוק לא מאפשר לה לקנוס את אייפקס, הרי ההלכה במשפט יצרה תקדים. לפי הלכת ישקר, כשחברה פרטית (אייפקס במקרה זה) מחזיקה יחד עם גוף ציבורי (מבטח שמיר), היא לוקחת על עצמה את חובות הדיווח של הגוף הציבורי, ולא יכולה להתחמק מהן בטענה שהיא פרטית.

לכן, אם נדרשה מבטח שמיר לספק דוחות שנמצאים בידי אייפקס, והאחרונה סירבה, יכולה הרשות לקנוס את אייפקס בתוקף אי-מילוי חובתה הנגזרת.

מקורבים למו"מ ציינו, כי למרות שיכולת הרשות להטיל קנס שנויה במחלוקת הרי כל הצדדים "רוצים להניח את העניין מאחוריהם".

נציין כי באחרונה הושגה הסכמה בין מבטח שמיר לרשות ניירות ערך - מבטח שמיר תחזור למסחר בתחילת פברואר, לאחר שתפרסם עד 31 בינואר את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי של 2011; ובנוסף, את כל דוחותיה הכספיים מאז 2008 - המועד שבו החלה להחזיק בתנובה. מבטח שמיר תצרף לדוחות מדידה בשווי הוגן של השקעתה בתנובה, בצירוף הערכות שווי של תנובה.