"המדען הראשי מממן הטייקונים מכספי הציבור"

מכון ירושלים לחקר שווקים: המדען הראשי מסבסד החברות הגדולות ■ לפי המכון, נתן מענקים לעשרות חברות של קבוצות עופר ודנקנר ולמחצית מ-50 חברות הטכנולוגיה הגדולות בבורסה

המדען הראשי במשרד התמ"ת נתן מענקים לעשרות חברות בשליטת קבוצות עופר ודנקנר בחמש השנים האחרונות - כך לפי נייר עמדה המתפרסם היום (ב') על ידי מכון ירושלים לחקר שווקים. עוד מגלה המכון, כי 23 מתוך 50 החברות המרכיבות את מדד בלוטק 50 בבורסה בת"א, זכו גם הן למענקים - מדובר בחברות הטכנולוגיה הגדולות במשק.

"המדען הראשי מתייחס לכל חברה כישות עצמאית ומתעלם ממבנים פירמידלים", אומר ירדן גזית, עמית מחקר במכון ירושלים לחקר שווקים שחיבר את נייר העמדה. "כך יוצא, שחברות ענק זוכות למענקים רבים מכספי משלם המיסים, כאשר בסטטיסטיקה של המדען הראשי נרשם שהמענקים ניתנו לחברות קטנות ובינוניות".

המכון מציין לדוגמה את העובדה שלפחות 13 חברות בשליטת קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר וכ-24 חברות בשליטת קבוצת עופר זכו למענקים מהמדען הראשי בשנים 2006-2010. בין חברות אלו ניתן למנות 9 מתוך 15 הקבוצות אשר בשליטת חברת כלל ביוטכנולוגיה, ולמעלה מ-20 חברות אשר בשליטת חברת עופר הייטק.

אולם, לא רק חברות הפירמידה זכו במענקים על חשבון משלם המיסים. המכון מגלה גם, כי רבות מחברות הטכנולוגיה הגדולות במשק נהנו גם הן ממענקים. בין חברות אלה נמנות טבע, נייס מערכות, אלביט ועוד. למעשה, כמעט מחצית מהחברות במדד בלוטק 50, כלומר 50 חברות הטכנולוגיה הגדולות בישראל, זכו במענקים בעצמן או באמצעות חברות בנות.

"מענקי המדען הראשי מהווים מעין מס רגרסיווי, תשלומים ממעמד הביניים אל העשירונים העליונים", אומר גזית. "אין כל הצדקה להעביר כספים של משלמי המיסים לממן דווקא את הסקטור החזק ביותר במשק".

המכון טוען כי המדען הראשי מתנהל בחוסר שקיפות כאשר אינו מפרסם נתונים על גובה המענקים שהוא נתן לכל חברה בכל שנה. המדען הראשי מפרסם רק רשימת שמות של החברות שזכו במענקים במהלך תקופה של חמש שנים, מה שאינו מאפשר לגלות כמה מהכסף הציבורי זרם לידי הטייקונים.

המכון ממליץ על הפסקת סבסוד לחברות הגדולות על ידי סגירת תוכניות המדען הראשי השונות. בינתיים ממליץ המכון על חיוב המדען הראשי לנהוג בשקיפות מלאה ולפרסם את הסכומים אותם הוא מעניק לכל חברה וחברה.