מכוניות חשמליות בתאוצה: 8 דגמים חדשים שיושקו השנה

בשנה שעברה היו אלה ה"שברולט וולט" וה"ניסאן ליף" שפרצו את הדרך ושינו את התפיסה המסורתית לגבי שוק כלי הרכב. ומה צפוי השנה?

האם בשנת 2012 תחול הפריצה הגדולה של המכוניות החשמליות ברחבי העולם? ככל הנראה התהליך יהיה הדרגתי ויימשך לפחות 4-5 שנים אבל נראה שהמכוניות החשמליות בהחלט כאן כדי להישאר והשנה תחול קפיצת מדרגה נוספת, עם הנחת תשתיות משמעותיות בארצות רבות בעולם (ביניהן ישראל על ידי בטר פלייס) והשקה של לא מעט דגמים חדשים.

בארץ מושקת בימים אלה ה"פלואנס" של רנו, שהינה המכונית הראשונה בישראל בשיווק המוני שאינה מונעת בדלק, 100% חשמלית, שקטה ובעלת אפס פליטות. הסוללה במכונית מאפשרת טווח נהיגה של עד 185 ק"מ בין טעינות (על פי נתוני היצרן ובהתבסס על המבחן האירופאי NEDC), וזאת בהתאם לאופי הנהיגה, תוואי השטח ותנאי מזג האוויר.

מחברת "בטר פלייס" נמסר כי טווח הנסיעה ברנו Fluence Z.E אינו מוגבל למעשה, הודות לנוחות שבטכנולוגיית החלפת הסוללה, המאפשרת לנהגים להחליף סוללה בתחנת החלפת סוללה מהירה, תוך פחות מ-5 דק'. מחיר ה"פלואנס" בישראל יעמוד על 122,900 שקל. בחודש ינואר יחלו מסירות ללקוחות ושותפים ראשונים בהדרגה ומסירות לציבור הרחב יחלו מאפריל. עשרות תחנות החלפה בשלבים שונים נפרסות היום בישראל אשר יעניקו כיסוי בכל רחבי הארץ, מה שיאפשר טווח בלתי מוגבל של נסיעה . בנוסף, מאות עמדות טעינה נפרסות בחניונים ובאתרים ציבוריים.

בשנה שעברה היו אלה ה"שברולט וולט" וה"ניסאן ליף" שפרצו את הדרך ושינו את התפיסה המסורתית לגבי שוק כלי הרכב. ומה צפוי השנה? באתר EVwind פורסמה כתבה על 7 מכוניות חשמליות שצפויות לעלות לכבישים בארה"ב ומדינות אחרות בעולם (מלבד ישראל) במהלך השנה, ושכדאי לעקוב אחריהן:

1. פורד פוקוס אלקטריק. הייצור הסדרתי של החשמלית המשפחתית מבית פורד החל באופן רשמי. המכונית מיועדת ל-5 נוסעים ועם טווח של כ-160 ק"מ בין טעינה לטעינה. הרכב יגיע עם מערכת לטעינה מהירה של כ-3 שעות לסוללה מלאה. תושק בתחילה בקליפורניה וצפויה להגיע ל-19 שווקים מרכזיים בארה"ב במהלך השנה.

2. מיצובישי איי. למכונית החשמלית הקטנה של מיצובישי יש תג מחיר אטרקטיבי יחסית של 29,125 דולר (לפני החזר מס של 7,500 דולר) והיא תהיה אפשרית לרכישה בשווקים מסויימים בארה"ב בתחילת 2012.

3. Toyota RAV4 EV. הג'יפון החשמלי של טויוטה יהיה הראשון מבין 2 כלי רכב חשמליים שענקית כלי הרכב היפנית תוציא לשוק האמריקני השנה. ה"ראב 4" יהיה כלי הרכב מסוג SUV (רכבי פנאי-שטח) החשמלי היחיד שישווק השנה בארה"ב. טווח משוער של כ-190 ק"מ וזמן טעינה מלאה של 5-7 שעות.

4. טסלה מודל S. "משוגעי" הרכבים החשמליים מתכוננים להשקת מודל S של טסלה באמצע השנה, שיהיה זמין ב-3 גדלי סוללה. מחיר המודל הבסיסי יעמוד על 49,900 דולר אחרי החזר מס של 7,500 דולר ויהיה לו טווח של כ-250 ק"מ בין טעינה לטעינה. עבור 10,000 דולר נוספים יוכלו קוני המכונית לרכוש רכב עם טווח של כ-360 ק"מ ותוספת של 20 אלף דולר עבוד המודל השלישי תספק טווח של כ-480 ק"מ. טסלה מתכננת לייצר השנה כ-5,000 רכבים.

5. Honda Fit EV. היצרנית היפנית תציג השנה גרסה חשמלית של ה"פיט", שצפויה להגיע לשווקי קליפורניה ואורגון בקיץ 2012. מחיר צפוי של 36,625 דולר בארה"ב.

6. טויוטה פריוס "פלאג-אין" היברידית. אמנם היא לא מכונית חשמלית מלאה אולם ה"פריוס" בהחלט שווה מעקב. ניתן לנסוע במכונית כ-22 ק"מ לפני שמנוע הבנזין ההיברידי נכנס לפעולה.

7. פיסקר קארמה (Fisker Karma). עוד מכונית המשלהבת את דמיונם של חובבי הרכבים החשמליים. גם היא אינה חשמלית מלאה אולם היא מצוידת בטכנולוגיית EVer שצפויה לאפשר נסיעה של כ-80 ק"מ לפני שמנוע הבנזין נכנס לפעולה ומספק עוד כ-400 ק"מ. למכונית גג סולארי שאמור לספק תוספת של כ-320 ק"מ בשנה.