וול סטריט ננעלה בעליות שערים; "סימני שיפור עקבי יותר"

אנגלה מרקל וניקולא סרקוזי החלו בסבב השיחות שבסיומו ייצא אל הפועל האיחוד הפיסקלי בגוש האירו ■ המשקיעים המשיכו להגיב לדוח התעסוקה החזק שפורסם ביום ו' ■ אלקואה פרסמה דוחות ■ אשראי הצרכנים בשיא של עשור

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') בעליות שערים, כאשר המשקיעים הגיבו לשטף של אירועים בזירה העולמית, ומצפים לפתיחת עונות הדוחות לרבעון האחרון של 2011. באירופה, הצמד "מרקוזי" - קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי, נפגשו היום בברלין והחלו את סבב השיחות שנועדו לדון ביצירת מנגנונים לאכיפת האיחוד הפיסקאלי החדש בגוש האירו (הרחבה בהמשך). בנוסף, הערב מתחילה עונת הדוחות לרבעון האחרון של 2011, כאשר הצפי הוא לדוחות חיוביים שיעידו על המשך התאוששותה של הכלכלה הגדולה בעולם. כמיטב המסורת, הסנונית הראשונה לדווח היא אלקואה.

"אנחנו נכנסים עכשיו לעונת הדוחות, ומשקיעים מתחילים להתמקד במה שצפוי להגיע בדוחות", אמר ג'ייסון פרייד, ראש מחלקת השקעות בגלנמייד. "המצב הוא שהשווקים והכלכלה בארה"ב מתחילים להראות סימנים של שיפור עקבי יותר".

כאמור, הצמד מרקוזי החל היום בשעה 12:00 את סבב השיחות שבסיומו ייצא אל הפועל האיחוד הפיסקלי שעליו הסכימו מדינות גוש האירו לפני כחודש. זוהי הראשונה מבין סדרת פגישות שיערכו המנהיגים של שתי הכלכלות החזקות בגוש האירו לקראת עוד פסגה של מנהיגי אירופה שתיערך בבריסל ב-30 בינואר, ושבה יצביעו על המנגנונים שמרקל וסרקוזי יכינו במהלך הפגישות שלהם.

בסיומה של הפגישה ערכו השניים מסיבת עיתונאים בה אמרה מרקל ש"השיחות בינינו היו טובות, והושגה התקדמות בשיחות בעניין האיחוד הפיסקאלי". מרקל אמרה גם ש"הכוונה שלנו היא לא לראות מדינו שעוזבות את גוש האירו", בהמשך היא התייחסה למצב החובות של יוון ואמרה: "חייבים להגיע להסכמה בעניין התספורת בקרוב מאוד".

כמו כן, המשיך לרכז עניין דוח התעסוקה לחודש דצמבר 2011, שפורסם ביום ו' האחרון. הדוח הצביע על תוספת של 200 אלף משרות חדשות וירידה בשיעור האבטלה ל-8.5%. הצפי עמד על תוספת של 150 אלף משרות חדשות בלבד ועלייה ברמת האבטלה ל-8.7%. תגובת המשקיעים ביום שישי הייתה צוננת למדי, שכן הם שלחו את המדדים המרכזיים לירידות קלות. בסיום המסחר נרשמה מגמה מעורבת, מדד הדאו ג'ונס ירד כ-0.45% ומדד ה-S&P500 ירד כ-0.25%.

לטענת אמיר כהנוביץ', כלכלן המאקרו של כלל פיננסים, התגובה הצוננת של המשקיעים הגיעה מסיבה שנתוני התעסוקה היו פשוט "טובים מדי" וביטלו את ציפיית המשקיעים לתוכנית רכישות שלישית (QE3) של ה'פד'.

זינוק באשראי הצרכנים

היום התפרסם נתון אשראי הצרכנים, אשר גדל ב-20.4 מיליארד דולר ל-2.48 טריליון דולר, הקפיצה הגדולה ביותר מאז נובמבר 2001. מדובר בנתון גבוה כמעט פי שניים מתחזיות האנליסטים, וגבוה בהרבה גם מהנתון בחודש הקודם, אשר הראה אז עלייה של 7.6 מיליארד דולר. הנתון הגבוה מגיע על רקע נתוני התעסוקה הטובים, שהצביעו על יצירה של 200 אלף משרות בחודש דצמבר (פי 2 לעומת חודש נובמבר), ועל רקע מדד אמון הצרכנים, שסיים את 2011 בשיא של 5 חודשים.

מניות במוקד

חברת הציוד התקשורת אורכית , ריכזה עניין, זאת לאחר שהחברה מסרה במכתב לביהמ"ש המחוזי בת"א כי הגיעה להסכם עקרונות עם בעלי אג"ח א' ומבקשת להקפיא ההליכים לפירוקה ומינוי נאמן להקפאה.

ענקית האלומיניום אלקואה פתחה הערב לאחר המסחר, כמיטב המסורת, את עונת הדוחות, כאשר היא מדווחת על הפסד של 18 סנט למניה ברבעון הרביעי לעומת 24 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד, ולעומת רווח של 15 סנט למניה ברבעון השלישי. הכנסות החברה לרבעון הרביעי הסתכמו ב 5.99 מיליארד דולר לעומת הכנסות של 5.65 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד, ולעומת 6.42 מיליארד דולר ברבעון הקודם.

פרטנר , ריכזה עניין רב בעקבות הדיווח כי אילן בן דב צפוי להודיע בימים הקרובים על מינוי יו"ר חדש לחברה. המועמד המוביל הוא אהרון פוגל, המכהן כיושב הראש של קבוצת מגדל ביטוח.

חברת מוטורולה , שביום שישי עידכנה את תחזיות הרווח שלה לרבעון האחרון של 2011, ריכזה עניין גם היא. לפי התחזית הרווח של החברה לרבעון הרביעי צפוי להיות בהיקף של כ-3.4 מיליארד דולר.

גם בריסטול מאיירס במוקד לאחר שהודיעה ביום שבת כי רוכשת את חברת אינהיביטקס, עבור כ-2.5 מיליארד דולר.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]