שתי אחיות מסוכנות

אני לא בעד פיראטיות, אבל מישהו כאן החליט לתקוף את הבלוגספירה באופן חמור ביותר

1. חברות וחברים, האינטרנט בסכנה. הסכנה נשקפת מכיוונן של שתי הצעות חוק עם שמות חמודים לאללה - SOPA, שעליה ודאי קראתם במדורי הטכנולוגיה, ו-PIPA, המפורסמת טיפה פחות. שתי אחיות חמודות, אבל מסוכנות, שאם יעברו תהיה להן השפעה מרחיקת לכת על הרשת, ומכאן גם עליכם ועלי:

שתי ההצעות הנ"ל - SOPA, ראשי תיבות של stop online piracy act, ו-PIPA, ראשי תיבות של protect IP act - נועדו להילחם בפיראטיות המקוונת, שזו כמובן מטרה לא רעה בפני עצמה, אלא שהדרך, הו, הדרך, מסוכנת עד מאוד ועוברת, כמו תמיד, במתן כוח מוגבר וחסר פרופורציה לגופים שכבר עכשיו חזקים באופן לא פרופורציונלי, כמו התאחדות חברות המוזיקה ואולפני הקולנוע הגדולים, שעשו יד אחת עם המחוקק האמריקני.

אני לא בעד פיראטיות, ואני בעד זכותם של בעלי הזכויות להילחם על מה שמגיע להם, אבל מה שקורה כאן הוא חמור הרבה יותר.

בעלי הזכויות הגיעו למסקנה שאין להן הרבה סיכוי במלחמה נגד מפרי הזכויות עצמם - לעצור את אלה זה כמו לעמוד מול צונאמי עם מסננת - ולכן החליטו להילחם בכל מי שמאפשר להם, כביכול, את הפרת הזכויות: ספקי אינטרנט, מפרסמים, בעלי אתרים, מנועי חיפוש ועוד. במסגרת המלחמה הם דורשים שתינתן להם הזכות להוריד אתרים מהאוויר בהליך מזורז ובמעמד צד אחד, הצד שלהם.

ז'תומרת, שאם יש לך בלוג בוורדפרס ושמת שם משהו מוגן, לא ילכו אליך כי אם לוורדפרס, אתר המאגד מאות אלפי בלוגים, ויורידו אותו מהאוויר. אם יתקבל החוק, אתרים כמו יוטיוב, פייסבוק, טוויטר ורבים אחרים לא יוכלו להתקיים אפילו חצי דקה. אין אפילו צורך להסביר למה.

חישבו על גוגל: אפשר לחפש בו חומר המוגן בזכויות יוצרים. האם הדבר הזה יכול לספק עילה להוריד את האתר מהאוויר? לפי הצעות החוק - כן. וזה די מטורף כשחושבים על זה. לפי הצעות החוק האלה כמעט ואי אפשר יהיה לפתוח חברת אינטרנט חדשה.

זו אותה המלחמה

המלחמה ניטשת בימים אלה בעוז וכדאי לעקוב אחריה. היא מרתקת. אלא שזו לא הפעם הראשונה שמלחמה כזו ניטשת. מדובר במלחמה שחוזרת על עצמה בכל פעם שהאינטרנט - והטכנולוגיה בכלל - עושה צעד אחד קדימה.

בכל פעם שצעד כזה נעשה, באים הגדולים והחזקים שנהנו הנאה מרובה מהסדר הישן ומנסים לעצור אותה. זה קרה כשיצאו לאור קלטות הווידיאו, זה קרה כשהגיעו לעולם נגני ה-MP3, זה קרה עם תקליטורי ה-DVD שאפשר להקליט עליהם, זה קרה כשהגיעו הקופסאות המקליטות כמו TIVO שאפשרו לראות טלוויזיה בלי פרסומות, זה קרה עם התוכנות לשיתוף קבצים. וזה קורה עכשיו שוב.

בהקשר הזה כדאי לציין, שלמרות שאותם גופים בדיוק, אחרי שהתגברו על ההלם הראשוני, ידעו טוב מאוד להמשיך ולהפיק רווחים גם מהפורמטים החדשים, מוזר שהם לא השכילו ללמוד את הלקח הזה.

רשימות שחורות

האינסטינקט, כנראה, חזק בהרבה מהשכל הישר. ובכל זאת, למרות שזה נראה כמו שידור חוזר, הפעם זה שונה, בעיקר בעוצמות המופעלות ובשיטה החדשה והאלימה יותר, הכוללת - כמו בהצעת PIPA - הרכבת "רשימות שחורות" של אתרים, יכולת צנזור מיידית וגורפת, ושליטה בכל התשתית של האינטרנט.

והאינטרנט הרי, כל קסמו הוא בבלגאן החינני שהוא מאפשר. ההחלטה קרובה להתקבל. אני מאמין שגם הפעם תנצח הקדמה. יש דברים שגם חברות התקליטים ואולפני הקולנוע לא יכולים לעצור, כמו הזמן.