אובמה מינה יהודי חובש כיפה לראש המטה בבית הלבן

ראש מטה הבית הלבן, ביל דיילי, פורש; ג'ק לו מונה במקומו ■ ג'ק לו משמש עתה כראש האגף למינהל תקציבים בבת הלבן

חילופי גברי בבית הלבן: ראש המטה, ביל דיילי, הודיע לנשיא ברק אובמה שברצונו לפרוש מתפקידו. אובמה קיבל את ההתפטרות ומינה לתפקיד את ג'ק לו, ראש המשרד למינהל ותקציבים בבית הלבן. החילופים ייכנסו לתוקף בסוף ינואר.

פרשנים מציינים, שכהונתו של דיילי היתה רצופה עימותים עם עמיתים בבית הלבן ועם מחוקקים או עוזריהם הבכירים בקונגרס. דיילי החליף את רם עימנואל, שהתמודד בהצלחה על ראשות עיריית שיקאגו, לפני כשנה.

בשנה שחלפה הידרדרו היחסים בין הבית הלבן לקונגרס לשפל עמוק, למרות שלדיילי יש מהלכים על גבעת הקפיטול, ולמרות המלצתו לאובמה להתאמץ ולהגיע לפשרות עם מחוקקים רפובליקניים. ההערכות הן שדיילי פשוט נשחק מול העוינות הרפובליקנית לממשל הנוכחי. למעשה, החלטת ראשי הסיעות הרפובליקניות בסנט ובבית-הנבחרים לעשות כל דבר כדי שאובמה לא ייבחר שוב סיכלה כל שיתוף פעולה בין הבית הלבן לקונגרס.

מעבר לזאת, כמה מהכפופים לדיילי, בבית הלבן ומחוצה לו, לא אהבו את סגנון הניהול שלו. אחד מתפקידיו של ראש מטה הבית הלבן הוא להנחית הוראות על שרים בממשל הפדרלי, מטלה שאינה מוסיפה לפופולריות שלו. דיילי תכנן להישאר בתפקידו עד תום כהונתו הראשונה של אובמה, בינואר 2013, אך נטל התפקיד היה כנראה כבד מדי. כבר לפני כמה חודשים הוא השיל כמה מהמטלות שמופקדות בדרך כלל בידי ראש המטה. מכל מקום, החלטתו להתפטר הפתיעה את אובמה. הנשיא ביקש ממנו לשקול מחדש את החלטתו במשך 24 שעות, אך דיילי שב למחרת והודיע כי החלטתו נחושה.

לג'ק לו יש ותק רב בתפקידים בכירים בבית הלבן, במשרד החוץ ובקונגרס. הוא ייכנס לתפקידו בתקופה שבה העימותים בין הממשל לקונגרס ילכו ויעצימו.

אגב, לו הוא יהודי שומר מצוות. מאז פרישת עימנואל הוא היה היהודי הבכיר ביותר בבית הלבן ומובן שהוא יוסיף להחזיק בתואר זה גם בתפקידו החדש.