ארדן: "עלות שיקום הקרקע מזיהום מוערכת במיליארדי שקלים"

השר להגנת הסביבה גלעד ארדן: "הרבה יותר מדי זיהום מתחבא מתחת לקרקע שלנו; עלות שיקום הקרקע על פני עשור עד שניים היא כ-9 מיליארד שקל"

"הרבה יותר מדי זיהום מתחבא מתחת לקרקע שלנו. בישראל, בדומה לכל העולם, קיימת תופעת זיהום נרחבת כתוצאה משימוש בדלקים ובמזהמים כימיים. זוהי אותה תעשייה שהשתמשה עשרות שנים במשאבי טבע שהם קניין הציבור - הקרקע והמים, כאילו היה רכושה הפרטי ללא מנגנוני הסדרה של סילוק חומרים מסוכנים לאתרים מורשים ולטיפול בפסולת". כך אמר היום השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, בכנס של המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה, שדן בחוק שיקום הקרקעות המזוהמות בישראל.

בתחילת הכנס טען יו"ר המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה, עמיר מקוב, כי "עלות שיקום הקרקע מוערכת במיליארדי שקלים, סכום אסטרונומי במונחים של המשק הישראלי. יש לבדוק האם התועלת הסביבתית מצדיקה את הנטל הזה. לגיטימי לשאול האם לא נכון להשקיע כספים אלה בסל הבריאות עבור אלה שזקוקים לתרופות, במקום לקבור כספים אלה באדמה".

לדברים אלה התייחס ארדן ואמר: "אני לא מקבל את טעונת המכון וחלק מהתעשיינים שהחוק מטיל עליהם נטל כלכלי שאינו משתלם למשק ושאפשר להפנות את הכסף הזה כתוסף לסל התרופות. אותי לימדו שעדיף להקדים רפואה למכה, אז במקום שתציעו לנו להגדיל את סל התרופות, אני מציע להקטין את הסיכוי שנצטרך לתת תרופות, אם הקרקע תטוהר. היינו מעדיפים שיוולדו פחות ילדים עם מומים ושיהיו פחות אנשים עם בעיות בדרכי הנשימה".

עוד הוסיף ארדן: "הקרקע היא המשאב היקר ביותר בישראל ואני לא מתכוון דווקא למחירה הכלכלי של הקרקע, כי המחיר הכלכלי בת"א הוא אחר לגמרי מהפריפריה. מדינת ישראל, המשתרעת על 22 אלף ק"מ, ללא יהודה ושומרון, היא הקטנה ביותר בעולם המערבי. כבר היום היא המדינה המערבית הצפופה ביותר ממדינות ה-OECD ובוודאי שבהמשך ישראל תהיה המדינה המערבית הצפופה ביותר בגלל הגידול הטבעי.

"קיבלנו תזכורת ברורה בקיץ, שממנה החלה המחאה החברתית, וברור שכמה שיש פחות היצע קרקעות, בין היתר כי הן מזוהמות, זה משליך על כמות הקרקע לשיווק. ככל שיש היצע, ככל הנראה מחירי הדיור יירדו. טיהור הקרקעות הוא גם בשם הצדק הסביבתי וגם בשם הצדק החברתי וזה לא יכול להתבצע רק באזור ת"א והמרכז - איפה שערכי הקרקע יראו כדאיות כלכלית מובהקת, אלא גם בפריפריה".

כן ציין ארדן כי "עלות שיקום הקרקע על פני עשור עד שניים היא כ-9 מיליארד שקל. אין מטרתנו לחבל בשוק היצרני ובכלכלה הישראלית וזה גם לא יקרה, להיפך אנחנו חושבים שתעשייה בת קיימא פועלת עם אחריות חברתית ואחריות סביבתית ויש לזכור שחוץ מהרווחים של התעשייה הישראלית והתעסוקה שלה גם איכות החיים ובריאות תושביה חשובים לא פחות".