מגדל עורכת רביזיה בעמלות לסוכנים בפוליסות ביטוח חיים

החברה מתכוונת להפסיק לשלם לסוכנים עמלות שימור תיק, בגין פוליסות שנמכרו לפני 2001

קבוצת הביטוח מגדל, עורכת רביזיה בעמלות שהיא משלמת לסוכני הביטוח בעבור פוליסות ביטוחי החיים. בצד שבירת החזית של חברות הביטוח הגדולות, והתחלת תשלום עמלות לסוכני הביטוח בגין פוליסות מסולקות, החברה מתכוונת להפסיק לשלם לסוכנים עמלות שימור תיק, בגין פוליסות שנמכרו לפני 2001.

כפי שפורסם ב"עדיף", מגדל תעניק לסוכני הביטוח תגמול בגין פוליסות מסולקות בגובה 0.18% מהצבירה בהן, וזאת רק לגבי פוליסות שנמכרו לאחר 31 במאי 2001. מגדל היא חברת הביטוח הגדולה הראשונה, שנענתה לקריאות סוכני הביטוח לתגמול בגין פוליסות מסולקות, שאין יותר הפקדות שוטפות בגינן, ושלא מתבצע בגינן תשלום עמלה כלשהי.

"פריצת דרך"

ואולם לצד העמלה החדשה, מגדל גם גורעת עמלות אחרות שהיא משלמת לסוכנים, ולמעשה מחליפה כסף בכסף מבחינת הסוכנים. זאת, משום שהחברה, בניהול יונל כהן, תפסיק לשלם עמלות שימור תיק בעבור פוליסות שנמכרו עד מאי 2001. לפי הערכות בשוק, מדובר בעמלות באותם סדרי גודל, כך שהעמלה שתשולם מצד אחד הינה בסדרי גודל של העמלה שנלקחת מהצד השני.

נראה כי במגדל נוקטים צעד זה, משום שלתפיסתם, המבוטחים וסוכני הביטוח לא יניידו פוליסות ותיקות שנמכרו לפני 2001. זאת, הואיל והן כוללות מקדם תוחלת חיים מובטח איכותי, שלאחר מאי 2001 קפץ בשיעור משמעותי (ככל שהמקדם האמור גבוה יותר, הקצבה החודשית לאחר היציאה לגמלאות תהיה נמוכה יותר). כך, הסוכנים שמחויבים לנמק את המלצותיהם בפני הלקוחות ואחראיים כלפיהם הרבה יותר מאשר בעבר, לא ימהרו לנייד פוליסות אלה, גם ללא עמלת שימור התיק בגינן.

אודי כץ, נשיא לשכת סוכני ביטוח, אמר אתמול (ג') כי "אני מברך את מגדל על המהלך לגבי הפוליסות המסולקות. זו פריצת דרך. אבל, זה לא מספיק. אני משוכנע, שבסופו של יום הסוכנים יקבלו ממגדל את כל העמלות שלהם, כולל עמלת השימור על הפוליסות הוותיקות, וזאת לצד העמלה על הפוליסות המסולקות".

מצד שני, בקרב חברות הביטוח האחרות מתייחסים בחשדנות ובביקורת לצעד של מגדל לגבי הפוליסות המסולקות. מבחינתן, כל עוד הכשרה ביטוח התחייבה לכך, לא הייתה לסוגיה משמעות רוחבית לחברה עצמה ולענף כולו - עיקרון שנשבר כעת. להערכת מקורות בשוק, אפשר ומדובר בצעד שבעתיד תהיה לו השלכה כלכלית על מגדל, שתגדיל את תשלומי העמלות הכוללים שלה, ובעתיד העניין יחלחל גם לשאר החברות הגדולות בענף.