ארד: ההסתדרות לא תוכל לשבות בקרוב בעניין עובדי הקבלן

(עדכון) - נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, נילי ארד, שוב נמנעה מהכרעה שיפוטית וכפתה על הצדדים פרק נוסף של מו"מ בן 3 שבועות ■ עיני: אם לא נגיע לתוצאה רצויה נבקש לחדש את השביתה

בית הדין הארצי לעבודה דחה היום (ג') את בקשת ההסתדרות לשבות באופן מיידי לטובת קליטת עובדי הקבלן במשק ונמנע פעם נוספת מהכרעה שיפוטית בעניין.

הרכב מורחב בראשות הנשיאה נילי ארד, סגן הנשיאה יגאל פליטמן והשופטת ורד ליבנה, קבעו כי הצדדים יחזרו לסבב נוסף של מו"מ שיימשך 20 ימים, כאשר אם לא תושג הסכמה תוכל ההסתדרות להודיע לביה"ד על המועד בו היא מעוניינת לשבות ועל היקף השביתה המתוכננת. רק אז, ולא לפני שיתקבלו תגובות המעסיקים לבקשת השביתה, יכריע ביה"ד בדבר זכותה של ההסתדרות לשבות, היקפה ומידתיותה. יצוין כי ארד הציעה במהלך הדיון שהתקיים אתמול מתווה דומה לפשרה, אולם ההסתדרות דחתה אותו על הסף.

למעשה, שופטי בית הדין כפו מו"מ ארוך למרות שגם נציגי ההסתדרות וגם נציגי המדינה דרשו להגיע להכרעה שיפוטית סביב השאלה: האם העילה לשביתה לגיטימית או לא. מו"מ כזה, לאחר שכבר נוהלו שיחות דומות במשך למעלה מחודשיים עד למבוי סתום, עלול לפגוע במומנטום של ההסתדרות אחרי שכבר נפגע בשל התארכות המו"מ. עם זאת, ל"גלובס" נודע כי ההסתדרות עשויה להצית מחדש את המאבק בעקבות הפסיקה הנוכחית, על ידי קיום הפגנות שונות.

"דעתנו היא כי על הנוגעים בדבר להוסיף ולמצות את מהלכי ההידברות והמו"מ ביניהם, ולתת לעצמם הזדמנות נוספת להמשיך ולהתמיד במהלכים אלה, בטרם תינתן החלטה סופית" - כך נכתב בפסיקה. לא מן הנמנע, כי החלטת השופטים לדחות פעם נוספת את ההכרעה בעניין מעידה על הספק שהם מטילים בלגיטימיות של שביתה כללית במשק כניסיון לכפות על המעסיקים לקלוט עובדי קבלן - מהלך שעשוי להתפרש כפגיעה בחופש העיסוק.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, בתגובה על החלטת ביה"ד: "ההחלטה מקשה עלינו להביא בשורה אמיתית לעובדי הקבלן. נאלץ לנהל מו"מ כשידינו קשורות ללא לחץ על הממשלה. אם לא נגיע לתוצאה רצויה נבקש לחדש את השביתה"