מגדל במגעים עם קבוצת ויולה לרכישת חלק מכלל תעשיות

מתכוונת לממן מחצית מהרכישה בהלוואות מבנקים, ולהכניס גופים מוסדיים ב-300 מיליון שקל ■ מנהלת מגעים עם מגדל, וכנראה גם עם מנורה מבטחים ועמיתים

מתחילה להתבהר הדרך שבה תנסה קבוצת ויולה של שלמה דברת לרכוש את מניות השליטה בחברת כלל תעשיות מידי קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר. ביום חמישי האחרון הודיעה אי.די.בי על הפסקת המו"מ למכירת השליטה בכת"ש לידי משפחת לבנת, ועל תחילתו של מו"מ עם ויולה, למכירת 40% מכת"ש בתמורה ל-1.52 מיליארד שקל, המשקפים שווי של כ-3.8 מיליארד שקל לחברת ההחזקות, פרמיה של כ-30% מעל שווי השוק הנוכחי.

קבוצת ויולה, המנהלת כ-2 מיליארד דולר בכמה קרנות השקעה, מתכוונות לגייס משלוש קרנות המנוהלות על-ידיה, ומכספי הנוסטרו שלה (שנוצרו מרווחים שהניבו לה השקעות עבר), סך של כ-460 מיליון שקל; כמחצית מהרכישה (כ-760 מיליון שקל) צפויה להיות ממומנת באמצעות הלוואות בנקאיות, ואת היתרה, בהיקף של כ-300 מיליון שקל, צפויה ויולה למכור לגופים מוסדיים. את המגעים לביצוע העסקה מובילים בויולה שותפיו של דברת, הראל בית-און ויונתן קולבר.

מגבלת ה-20%

היום הודיעה חברת הביטוח מגדל כי היא מנהלת מו"מ עם ויולה להצטרפות לעסקת הרכישה של כת"ש. לפי שעה מדובר במגעים ראשוניים, והצדדים עוד לא סיכמו על מתווה ההשקעה של מגדל. לפי ההערכות, ויולה פנתה אל גופים מוסדיים נוספים במסגרת הקונסורציום שאותו היא מובילה, ביניהם מנורה מבטחים ועמיתים (קרנות הפנסיה הוותיקות). בכל מקרה, סביר להניח שמגדל לא תהיה הגוף המוסדי היחיד שיצטרף לעסקה, אם המו"מ בין הצדדים יבשיל.

מגדל, ככל גוף מוסדי הכפוף לתקנות ההשקעה של אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון, יכולה לרכוש עד 20% מחברה, ואיננה רשאי להיות חלק מגרעין השליטה בתאגיד ריאלי. אם אכן ישתתפו המוסדיים בעסקת כת"ש וירכשו מניות במחיר הגבוה משווי השוק בעת ביצוע העסקה, הם ייאלצו לרשום הפסד חשבונאי, עניין שמטריד את המנהלים המוסדיים, מעבר לכלכליות העסקה.

אין זו הפעם הראשונה שבה רוכשת ויולה את השליטה בחברות באמצעות הכנסת משקיעים פרטיים ומוסדיים. גם את רכישת המניות בחברת הטכנולוגיה ECI (שנמכרו מאוחר יותר לשאול שני), ובחברת לומניס, ביצעה ויולה בדרך זו.

כת"ש, המנוהלת על-ידי אבי פישר וצבי לבנת (אשר עם משפחתו נוהל כאמור קודם לכן המו"מ למכירת מניות השליטה בחברה), היא חברת החזקות המרכזת את רוב הפעילות התעשייתית של קבוצת אי.די.בי. ההחזקה הבולטת של כת"ש היא מונופול המלט נשר (75%) המוחזק על-ידי החברה הבת משאב. נוסף לכך מחזיקה כת"ש בחברת השינוע תעבורה, במפעלי נייר חדרה, יצרנית הנייר הגדולה בישראל, ביצרנית הבגדים וכלי הבית גולף ובחברת כלל ביוטכנולוגיה, המחזיקה בכמה חברות העוסקות בפיתוח של מגוון מוצרים בתחום הרפואי.

מקבוצת ויולה לא נמסרה תגובה לכתבה.