"אם אהיה יו"ר איגוד הכדורסל, כנראה שאעזוב את המינהלת"

אבנר קופל מודה שהוא כבר מכין את הג'וב הבא שלו: "אמרו לי שהאיגוד זה מקום של קרנפים שאי אפשר להזיז בו כלום, אבל זה גם מה שאמרו לי על המינהלת"

אם לא יהיו הפתעות יוצאות דופן, ב-25 בינואר ירשום אבנר קופל הישג פוליטי חסר תקדים: הוא ישתלט גם על תפקיד יו"ר איגוד הכדורסל, ולמעשה יחזיק בשני תפקידי המפתח העיקריים בכדורסל הישראלי - יו"ר מינהלת הליגה ויו"ר האיגוד. ההישג הוא חסר תקדים, בעיקר בגלל המשמעות הפוליטית שלו. קופל ומינהלת הליגה היו סדין אדום מבחינת אנשי איגוד הכדורסל, ואת ההחלטה להכניס אותו לתפקיד אפשר להקביל פחות או יותר למצב בו מפלגת העבודה מזמינה את אביגדור ליברמן לעמוד בראשה כדי לאושש אותה ולנקות את האורוות.

המצב הזה עשוי גם לסמן קצה קצהו של עתיד ורוד בכל הקשור לפירוק מרכזי הכוח הפוליטיים בארגוני הספורט: קופל הוא איש תנועת בית"ר הקטנה, שבימים "כתיקונם" אין סיכוי שיקבל ג'וב כזה בתוך ארגון המונע מרוטציות פוליטיות בין מכבי להפועל.

מה הניע את קופל לקחת את האיגוד; איך הוא מתכוון לנהל עכשיו שני גופים שמגייסים ביחד כ-60 מיליון שקל בשנה; והאם משמעות המהלך היא שנגמר לו מהמינהלת; הנה כמה תשובות.

***

למה אתה צריך את זה? אתה יודע הרי שאי אפשר להצליח באיגוד הכדורסל.

"כנראה שלא נמצאה עדיין תרופה למחלה שלי. עד היום השארתי טביעות אצבעות בכל המקומות שהייתי בהם, וכנראה שכל אחד עם המחלה שלו. לא יכולתי לסרב להצעה הזאת. שמעתי כבר את האמירות האלו שאיגוד הכדורסל זה מקום של קרנפים זקנים ושאי אפשר להזיז כלום, אבל את אותם דברים בדיוק אמרו כשלקחתי את המינהלת בשנת 2002. גם אז אמרו לי שזה בלתי אפשרי והכדורסל מת, ולקח לי שנה חצי להתחיל להרים את הגוף הזה. אני חושב שכאן הסיפור דומה, כי מתחילים מנקודת מוצא נמוכה. הנבחרות לא הצליחו, מערכת היחסים בין האיגוד למוסדות הציבוריים לא טובה, המערכות האישיות בין האנשים הן פוליטיות לחלוטין ולא ספורטיביות. במידה ואקבל את המנדט, אביא בדיוק את מה שהבאתי למינהלת. אביא חדשנות, מקצועיות. אני חושב שעם הידע שרכשתי ב-30 השנים האחרונות כבעל קבוצה (בית"ר ת"א) ובמינהלת, אז בניגוד לדעה הרווחת, תוך שנה אני מעריך אפשר לעשות מהפך תדמיתי ומקצועי ולהתחיל לגדל שחקנים ישראלים".

מה אמור לקרות כדי שתתיישב על הכיסא של יו"ר האיגוד שי שני?

"היועץ המשפטי של איגוד הכדורסל קבע ישיבה ל-25 בינואר, כדי לדון בבקשה של סיעת הפועל להחליף את היו"ר. אני כבר ביקשתי להיות היו"ר הזמני של האיגוד עד לאסיפה הכללית שתתקיים בקיץ, ובה גם תיבחר הנהלה חדשה לאיגוד הכדורסל. התנאי שלי היה שסיעת הפועל תסכם עם שי שני שהוא פורש מתפקידו. אלא ששי - לדברי אנשי הפועל - הפר את הסיכומים והחליט שהוא פותח עכשיו סיעת הפועל חדשה. בינתיים אני כבר בפנים, על הרכבת, והיא נוסעת".

יש טענות עליך שאתה מתחיל להתפזר, שאתה רוצה להשפיע בכל מקום. אתה בהתאחדות לכדורגל, במינהלת, ועכשיו באיגוד הכדורסל.

"אם בחצי שנה הקרובה אראה שבגלל הפעילות שלי באיגוד הכדורסל אני לא מסוגל לתת מזמני וממרצי - אני לא פוסל אפשרות שאוותר על אחד מהגופים".

כלומר, תוותר על המינהלת?

"המינהלת זה הבייבי שלי ויהיה לי קשה להיפרד, אבל במידה ואקבל את התפקיד באיגוד הכדורסל - אז האיגוד, עם כל הפעילות שיש לעשות בנבחרות, ועם התשתיות, והאקדמיה, והילדים - אני חושב שזה כרגע המקום שלי, ובכאב לב אוותר על המינהלת לטובת מישהו אחר".

מי זה יהיה?

"רק בעלי הקבוצות יחליטו מי יעמוד בראש המינהלת".

גם הרומן עם הכדורגל נגמר?

"אני מאמין שידידי אבי לוזון יצטרך לעשות מסיבה, לאור זה שמי שהיווה ראש אופוזיציה לא יהווה יותר גורם בכדורגל. אם אקבל את המנדט מאיגוד הכדורסל, אקח פסק זמן גם מהכדורגל. אבל מאחר שבכדורגל יש הרבה מה לעשות, אני מציע להתאחדות לכדורגל שאת הכיסא שכתוב עליו אבנר קופל בינתיים לא לזרוק או לתת לאלטע זעאכן, אלא לעטוף אותו ולשמור במחסן כי אני אחזור לשם תוך פחות מחמש שנים".

***

האם התחרות בין איגוד הכדורסל למינהלת היתה טובה בסופו של דבר לכדורסל הישראלי? מבחינה מסחרית אין ספק. בשנת 2003, העונה הראשונה להקמת המינהלת, הכניסו שני הגופים האלו ביחד - המינהלת והאיגוד - 23 מיליון שקל. שמונה שנים אחרי, ההכנסות יעמדו על כ-62 מיליון שקל; האיגוד כבר נוגע בתקציב של 40 מיליון שקל, והמינהלת חצתה את רף ה-20 מיליון.

למה בעצם לא לאחד עכשיו בחזרה את שני הגופים, המינהלת והאיגוד, ולחסוך משאבים? בשנים האחרונות נלחמתם אחד בשני על פלח שוק מסחרי מאוד קטן.

"אני חושב שהמינהלת צריכה להישאר חברה לתועלת הציבור ולפעול בזכות עצמה. יצרנו שם מותג ומערכת מקצועית, ולדעתי עדיף להחזיק שני גופים שכל אחד מגייס כספים בעצמו, כך אתה מגדיל את האפשרויות ונהיות יותר רכבות מסחריות שיכולות להביא כסף לכדורסל. לגבי גיוס כסף לאיגוד הכדורסל, אנשים שמכירים אותי יודעים שלא משנה אם עכשיו זה האיגוד ולא המינהלת - שהבטחות שלי ממומשות במאה וארבעים אחוז".

מה המשימה הראשונה שלך באיגוד?

"לאסוף את החברים שמלווים את הכדורסל, ולהגיד להם שמעכשיו הפוליטיקה - אאוט, שמחת החיים והכדורסל - אין. בואו נעשה ספורט כלכלי, ולא ועדות אפורות של 21 אנשים. בואו נהפוך את הילדים לשחקני כדורסל, בוא נביא כספים מבחוץ לתוך הכדורסל".