המאפיה משתלטת על כלכלת איטליה: הפכה למלווה העיקרית

דוח של שדולת המאבק במאפיה מראה כי "עם כספים נזילים בהיקף 65 מיליארד אירו, המאפיה היא כעת הבנק מספר 1 באיטליה" ■ רווחי עסקי המאפיה - סמים, נשק, זנות, הימורים וסחטנות - מהווים כבר 7% מהתמ"ג האיטלקי

הפשע המאורגן האיטלקי הידק את אחיזתו בכלכלת המדינה שנמצאת במשבר כלכלי, והפך את המאפיה האיטלקית ל"בנק" הגדול ביותר במדינה, כשהוא חונק אגב כך אלפי עסקים קטנים, לפי דו"ח שפורסם אתמול (ג').

הלוואות בתנאי נשך של ארגוני פשע הפכו ל"תוכנית חירום לאומית", קובע הדוח של שדולת המאבק במאפיה SOS Impresa. לפי הדוח, הפשע המאורגן מפיק כעת מחזור שנתי של כ-140 מיליארד אירו ורווח שנתי של כ-100 מיליארד אירו.

"עם כספים נזילים בהיקף 65 מיליארד אירו, המאפיה היא כעת הבנק מספר 1 באיטליה", נאמר בהודעת השדולה שהוקמה בפאלרמו לפני עשר שנים כדי להילחם בסחיטת עסקים קטנים על-ידי ארגוני הפשע.

לארגונים כמו קוזה נוסטרה בסיציליה, קאמורה בנאפולי ונדרנגטה בקלבריה הייתה אחיזה חזקה בכלכלת המדינה כבר מזמן, ורווחיהם שווי ערך ל-7% מן התמ"ג האיטלקי.

הלוואות בתנאי עושק הפכו למתוחכמות יותר ויותר, ולמקור גדול של רווחים, לצד הברחת סמים, נשק, זנות, הימורים וסחטנות מסורתית, לפי הדוח.

"ההלוואות המסורתיות בריביות הנשך בשכונה או ברחוב נדחקות החוצה לטובת הלוואות מאורגנות שקשורות היטב לבעלי מקצוע ומתנהלות על-ידי מקצוענים ברמה גבוהה", אומר הדו"ח. הוא מעריך ש-200,000 עסקים נסחטים על-ידי מלווים כאלו, עם אובדן של עשרות אלפי מקומות עבודה כתוצאה מכך.

הגנגסטרים מהסגנון הישן שמלווים מזומנים בבארים או במועדוני סנוקר התחלפו בבנקאים, בעורכי דין או בנוטריונים מהוגנים לכאורה, לפי הדו"ח. "זו סחיטה עם פנים נקיות. המלווים מכירים את המנגנונים של שוק האשראי החוקי, ובמקרים רבים הם מכירים היטב את מצבם הכספי של הקרבנות שלהם".

פיתוי לעסקים קטנים

עסקים קטנים, שמתקשים להשיג אשראי בהאטה הכלכלית, מתפתים יותר ויותר לפנות למאפיה. קורבנות טיפוסיים של ההלוואות הסחטניות הם בעלי חנויות ועסקים קטנים שיתקשו למצוא עבודה, ומוכנים לעשות הכול כדי להימנע מפשיטת רגל.

"מדובר בדרך כלל בחנוונים ובבעלי חנויות הלבשה, נעליים, פרחים או ריהוט. אלה הקטגוריות שמשלמות את מחיר המשבר הכלכלי", נאמר בדו"ח.