"עדיף ללפיד לשתוק עכשיו, זה מאבק נגד חרדים ומתנחלים"

היועץ האסטרטגי גיל סמסונוב: "ההליכה לפוליטיקה של לפיד ונועם שליט זה 'רוטשילד פלוס' - שיקוף של מה שהיה ברוטשילד אבל בקרב אנשים יותר מבוגרים ומבוססים"

הפרסומאי גיל סמסונוב, יועץ אסטרטגי, שליווה כמה מערכות בחירות ביניהן כיועצו של בנימין נתניהו, האם יש מין המשותף להליכה של יאיר לפיד ושל נועם שליט לפוליטיקה?

"בעיני זה 'רוטשילד פלוס' - זה שיקוף של מה שהיה ברוטשילד אבל בקרב אנשים יותר מבוגרים ומבוססים. זה אותו קהל, אותן עדות אותו מעמד כלכלי. המקור לרוטשילד ולהתגייסות הנוכחית הוא אותו מקור: מרכז-שמאל, השבט הלבן שתסס ברוטשילד. זה לא היה קטע כלכלי אלא מעמד שבטי. זהו מאבק בעיקר נגד הניסיון של חרדים ומתנחלים לקבוע ולהשפיע. אישית אני חושב שמדובר באנשים איכותיים וטובים. כולם רוצים אנשים מסוג זה בפוליטיקה".

* למה זה קורה דווקא במרכז-שמאל?

"זה פיצול בענף של ה'אנטי ביבי'. בימין יש מנהיגות חזקה וברורה. ביבי הוא מנהיג הימין-מרכז וליברמן מנהיג הימין הרוסי, ואין ערעור על מעמדם. לעומת זאת, בשמאל אין מנהיגות ברורה ויש מאבק מי יוביל את ה'אנטי ביבי'. זה מתחיל בקדימה, שבחוסר חוכמה לא גיבתה את ציפי לבני כיו"רית האופוזיציה. כרגע במרכז יש 4 מנהיגים שמתיימרים להנהיג - לבני, שלי יחימוביץ', עמיר פרץ ושאול מופז. זה קטסטרופה מבחינת המרכז-שמאל. יהיו 4 אנשים שיאבקו עד הרגע האחרון וייתכן שייצאו עם כאלה משקעים שבסוף מישהו מהם לא ירצה להיות עם שכנו. לפיד רואה סקרים וכנראה גם מאמין להם וחושב שהוא יכול להיות ה'אנטי ביבי'".

* מה הסיכוי של שליט להצליח?

"הוא יכול להיבחר, כי יש ואקום במפלגת העבודה. אם הוא היה רץ בקדימה או בליכוד הוא היה יכול להיכנס בקלות. בעבודה יש לטעמי הרבה קבוצות לחץ והרבה אינטרסנטים, אז זה יותר קשה. הוא יעבור את זה, כי אני מניח שמנהיגת המפלגה תיקח אותו יד ביד ותכניס אותו גבוה ברשימה.

"העבר התקשורתי של שליט הוא חרב פיפיות. מצד אחד הוא יקבל בולטות מיידית ובמה תקשורתית בלתי מוגבלת, מצד שני שליט אכזב הרבה מאוד אנשים בכניסה שלו לפוליטיקה. על פניו הוא אמור להביא עוד בוחרים אבל לדעתי הוא ירגיז. יהיו הרבה פידבקים נגדו".

* ולפיד?

"עם כל הכבוד לשליט, הוא אנקדוטה. לפיד לעומת זאת אין ספק שיהיה פקטור משמעותי בפוליטיקה. האם יהיה כוכב שביט? זיקוק שיעלה יאיר וייפול? זאת שאלה. יש מאחוריו גורמים גדולים וחזקים שלא יתנו לו ליפול.

"העיתוי שלו נכון. הוא בשבט שמחפש מנהיג. הוא חלק מהבית של השבט החילוני שמבלה איתו כל ערב שישי ורואה את העמוד שלו ב'ידיעות אחרונות'. הוא נסיך. בינתיים הוא אומר דברים 'נחמדים' אבל הוא נושא את ערכיו של אביו. השם לפיד מסמן את אנטי-חרדיות. המותג שלו עצמו רך, סימפטי, נעים אבל נושא בתוכו משהו שהוא לא אומר: אגרסיביות נגד חרדים".

* מה הוא צריך לעשות כדי להצליח?

"לשתוק. המערכת הפוליטית תגיב כרגע בהתכנסות. לא יהיו בחירות בחצי השנה הקרובה. הכניסה של לפיד גורמת לכך שזה יידחה לפחות עד ספטמבר-אוקטובר. אני מניח שייעצו ללפיד להישאר על הכורסה הממלכתית כמה שיותר. המשימה שלו קשה כי הוא צריך להוביל בסקרים חצי שנה תוך כדי שתיקה. ומה שיעשו המתנגדים שלו יהיה להגיד 'איפה יאיר לפיד?', 'למה הוא שותק?'. אם הוא יהיה עכשיו חלק מהביצה הפוליטית יבקשו ממנו להביע דעה על כל נושא, לא כמו עד עכשיו כשהוא הביע דעה על מה שהוא בחר".

* היכן אתה רואה אותו בעוד שנה?

"בחיבור עם קדימה. זה הדבר הטבעי. אם קדימה תבחר בציפי לבני אני מעריך שהוא יהיה מספר 2 שלה. אבל ייתכן שיהיה פיצול במסגרתו חלק מקדימה ילך עם נתניהו לממשלה הבאה".

למה להם פוליטיקה עכשיו
 למה להם פוליטיקה עכשיו