"המשק האמריקני יוצא מהמשבר וגם גוש האירו ייצא ממנו"

צחי רודניק, מנכ"ל אימפקט ניהול תיקי השקעות: "אם הפוליטיקאים יצליחו להתגבר על מכשולי האגו שלהם ולפעול אז המצב ימשיך להשתפר"

שנת 2012 נפתחה במגמה חיובית בשוקי המניות ברחבי העולם, על רקע נתוני מאקרו טובים בארה"ב וצפי לפתרון של המשבר באירופה. היום, למשל, יצאו ממשלות איטליה וספרד בשתי הנפקות אג"ח גורליות - מבחן משותף ראשון בשנת 2012 לשתי הכלכלות השקועות בחובות, אשר מהווה אינדקציה לאמון המשקיעים ביכולתן למחזר חובות. שתי הממשלות ניסו לגייס במקור כ-17 מיליארד אירו, אולם בפועל גייסו כ-22 מיליארד אירו לאור ביקושים עצומים בהנפקה הספרדית. גם איטליה צלחה את ההנפקה.

באג"ח ל-3 שנים מכרה ספרד כ-4.7 מיליארד אירו, אשר נשאו תשואה של 3.38%, בהשוואה לתשואה של 4.8% בהנפקה קודמת. כמו כן, מכרה הממשלה אג"ח ל-4 שנים (מועד פירעונן באפריל 2016) בהיקף של 2.5 מיליארד אירו, עם תשואה של 3.75%, לעומת תשואה של 4.87% בהנפקה קודמת. לבסוף, הממשלה הנפיקה גם אג"ח אשר יפרעו באוקטובר 2016, אשר נשאו תשואה ממוצעת של 3.91% - לעומת תשואה של 4.85%.

ההצלחה בהנפקות משתקפת גם בשוקי המניות שממשיכים היום קדימה. האם זה יימשך גם בשבועות ובחודשים הקרובים? בשיחה עם "גלובס" אומר צחי רודניק, מנכ"ל אימפקט ניהול תיקי השקעות, כי "ההבדל העיקרי שאני רואה לאחרונה הוא ההתייחסות לנתוני המאקרו ולהנפקות. יש שיפור בהרגשה והיום כבר לא מתייחסים בציניות וסקפטיות לנתונים, הידיעות יותר חיוביות וזה מוביל לחיפוש אחרי הזדמנויות השקעה".

- בארה"ב ההתאוששות די ברורה אבל גם באירופה?

"כן. יש כבר שרשרת של הנפקות טובות. זה לא רק מה שקרה היום אלא התחיל לפני מספר שבועות".

- אבל עדיין החששות מאוד גבוהים.

"כמובן. זה לא ייעלם מהר אבל מה שחשוב למשקיעים זה שיש איזושהי רשת בטחון שמספקים כיום בעיקר הבנקים המרכזיים בעולם. בנתוני המאקרו באירופה אין למעשה הפתעות גדולות. שוק ההון זה שוק של ציפיות וכיום מחירי המניות והאג"ח מגלמים מצב ממש לא טוב ולכן כל הודעה כלכלית טובה משפרת את בטחון המשקיעים ומורידה את מפלס אי הוודאות".

- אז איך אתה רואה את 2012?

"אני לא רוצה לנבא, אבל אם השנה המנהיגים יישבו על פתרון המשבר ולא על משחקי אגו זה יתרום לשיפור המצב. הכלים נמצאים אצלם והם צריכים לפעול, אם הם ייתנו את הכלים השווקים יחזרו לעלות. העולם בסך הכל ממשיך להתקדם, צריך להפיק לקחים ולהמשיך הלאה. המשק האמריקני נמצא בדרך הנכונה ליציאה מהמשבר ואני מאמין שגם גוש האירו ידע לצאת ממנו".

- מה דעתך על התספורות הרבות שמתוכננות בשוק האג"ח הקונצרני?

"אנחנו מחזיקים עבור לקוחות שלנו באג"ח של אלביט הדמיה ואני חייב להגיד שמוטי זיסר הוכיח בעיסקה האחרונה שהוא יודע לשים את האגו בצד. ההנזלה של הנכסים תביא לכך שהציבור אולי יאמין לו שהוא מנסה לעשות את המקסימום לשלם את החובות. אם אנחנו המשקיעים נאמין לו שהוא עושה הכל אני מאמין שנראה עליות חדות באג"ח של אלביט הדמיה ואז גם הוא יקבל אמון ויוכל להנות את העסק מחדש ולצאת לדרך חדשה".

- יש לו מספיק נכסים?

"לחברה יש מספיק כסף לטווח הקצר. צריך להבין שבמהלך העסקים התקין של חברה שבמצוקה זמנית גם הבנק ינסה לבוא לקראתה, לפרוס חובות ולעזור לעסק. החברה תתייעל, תעשה ארגון מחדש ותמשיך וכך אני חושב שצריך לנהוג גם עם חברה ציבורית שיש לה אגרות חוב. אם אני בתור משקיע רואה שהוא פועל אז אני מוכן לתת לו יותר זמן להחזיר חובות, בלי תספורת. אני רוצה שהחברה תתייעל ונוכל ללכת לקראתה ולהמשיך הלאה".