העסקה הגדולה בתולדות תע"א נחתמה: כ-1.6 מיליארד דולר

נחתם שלב שני בעסקת הענק שבמסגרתה תמכור התעשייה האווירית מל"טים, טילים ומכ"מים למדינה באסיה ■ גורם בחברה: המנכ"ל שהוביל את העסקה נדרש לפרוש

השלב השני בעסקת הענק בין התעשייה האווירית לבין מערכת הביטחון של מדינה באסיה, שזהותה נשמרת בסוד, הופך אותה לעסקה הגדולה בתולדות החברה הביטחונית-ממשלתית. ההיקף של העסקה המדוברת נאמד בשלב זה ב-1.6 מיליארד דולר.

על השלב הראשון והמרכזי של העסקה, התעשייה האווירית דיווחה בראשית השבוע לבורסה בתל אביב.

הדיווח דיבר על אספקת מערכות נשק מגוונות למדינה העלומה באסיה בהיקף של 1.1 מיליארד דולר.

במסגרת העסקה הפנטסטית, תע"א תמכור מערכות של מטוסים ללא טייס, טילים חדישים ובהם גם טילי ים-ים ומערכות מכ"ם משוכללות, בהן "אורן ירוק", מתוצרת חברה-בת של תע"א, אלתא מערכות. מדובר במכ"ם שמשמש לזיהוי טילי קרקע-קרקע, ומהווה את אחד הרכיבים המרכזיים במערך ההגנה מפני טילים המבוסס על טילי החץ. כל אלה, לפי המתווה של העסקה, יסופקו בתוך כ-4 שנים.

עוקפת את העסקה עם צבא הודו

השלב השני של העסקה, שמתייחס לרכש נוסף בהיקף של כחצי מיליארד דולר, נחתם לאחר שבימים האחרונים החברה עמדה בדרישות הלקוח הזר, והעמידה לרשותו ערבויות שדרש, והושלמו הליכים שנקט למען אישורה.

בכך העסקה עוקפת את זו שנחתמה לפני כשנתיים עם צבא הודו לאספקת טילים מתקדמים מסוג ברק ומערכות הגנה בהיקף כולל של 1.4 מיליארד דולר.

לבקשת המדינה שעם רשויות הביטחון שלה נחתמה עסקת הענק, פרטיה נשמרים בסוד, ובתעשייה האווירית ובמערכת הביטחון אין מסגירים את זהותה.

מו"מ של שנתיים

עם זאת, זו הפעם הראשונה שהמדינה האמורה חותמת על עסקה כלשהי עם התעשייה האווירית, נתון שיכול להעיד בפני עצמו על המורכבות של ההסכם ועל הצורך של הצדדים לפתח יחסי אמון.

גורמים ביטחוניים שמעורים בפרטי העסקה אמרו כי נציגי התעשייה האווירית קיימו באחרונה מו"מ אינטנסיבי עם צוות מקביל מטעם המדינה העלומה, לאחר הידברות שנמשכה כשנתיים. בשלבים הקריטיים הוביל את המו"מ מנכ"ל התעשייה האווירית, יצחק ניסן.

החגיגה המתבקשת על ההישג המרשים התקלקלה עוד לפני שהחלה, עם הידיעה על הסלמה נוספת במשבר בצמרת החברה והדרישה של היו"ר החדש, דב בהרב, שהמנכ"ל ניסן יפרוש מתפקידו בסוף השנה עם הגיעו לגיל פרישה.

"למרות ההצלחה ההיסטרית הזאת, שמעמידה את צבר ההזמנות של החברה על יותר מ-10 מיליארד דולר, ניסן תוגמל בדרישה לפרוש. אין סימטריה בין הישג אדיר, שהוא פועל יוצא ממאמצים עליונים ונחישות, לבין ההחלטה של היו"ר לא לחדש לו את החוזה, ולהראות לו בעצם את הדלת החוצה", ביקר גורם בחברה את התנהלות בהרב.

הפרטה לפני הכל

היו"ר הודיע בראשית השבוע כי יקים בקרוב ועדה לאיתור המחליף של ניסן. בסביבתו ציינו כי לא מן הנמנע שהוא יעדיף שהמנכ"ל החדש יגיע מתחום הפיננסים, למרות שגם בהרב נעדר רקע ביטחוני, ולא עסק עד לאחרונה בתחום האירוספייס ומערכות נשק.

לדברי מקורבים, מינוי מנכ"ל חדש יהיה עבור בהרב חלק ממהלך מקיף ונרחב, שבבסיסו שינוי מבנה ההנהלה של החברה, הטמעה של תרבות ארגונית חדשה וריענון מקיף של הסגל המוביל שלה.

זמן קצר אחרי שנכנס לתפקיד היו"ר, הסביר בהרב כי מהלכיו מכוונים למימוש היעד המרכזי של החברה בטווח הזמן הנראה לעין: להכשיר אותה להפרטה, בהתאם למתווה ולסיכומים שכבר הושגו בעניין עם רשות החברות הממשלתיות עוד טרם פרש היו"ר הקודם, יאיר שמיר.