איראן מזהירה את יצואניות הנפט: "אל תבטיחו הגדלת תפוקה"

(עדכון): ערב הסעודית ומדינות נוספות במפרץ הפרסי כבר הודיעו על נכונותן להגדיל את תפוקת הנפט ולהבטיח אספקה תקינה גם אם יוטל האמברגו על הנפט האיראני ■ דיווח היום: סין במגעים עם סעודיה להגדלת אספקת הנפט

איראן יצאה היום (א') באזהרה על מדינות המפרץ הפרסי שלא יגבירו את אספקת הנפט כנגד פוטנציאל אפשרי לירידה באספקת הנפט האיראני בתרחיש של אמברגו שיוטל על הנפט האיראני. הודעה זו פורסמה היום ע"י המושל האיראני ב-OPEC על רקע הדיווח כי ערב הסעודית קיבלה פנייה להגדלת תפוקת הנפט כדי לעמוד בביקוש העולמי כשאיראן כבר לא תהיה יצואנית נפט מרכזית בעקבות האמברגו המתוכנן על הנפט האיראני.

ערב הסעודית ומדינות נוספות במפרץ הפרסי כבר הודיעו על נכונותן להגדיל את תפוקת הנפט ולהבטיח אספקה תקינה גם אם יוטל האמברגו על הנפט האיראני וגם אם איראן תחליט לסגור את מיצרי הורמוז.

ארה"ב הטילה לאחרונה סנקציות על הבנק המרכזי של איראן ובאיחוד האירופי ממתינים ל-23 בינואר - אז אמורים ראשי המדינות לאשר את האמברגו על הגורף של מדינות אירופה על יצואנית הנפט המרכזית ליבשת - איראן. גם יפן, בין הלקוחות הגדולות של איראן באסיה, התחייבה להוריד את ייבוא הנפט שלה מאיראן.

אזהרת איראן מגיעה היום על רקע הדיווח כי ראש ממשלת סין וון ג'יבאו לוחץ על ערב הסעודית לפתוח את מקורות הנפט והגז העצומות של יצואנית הנפט הענקית להשקעה סינית, על רקע התגברות המתיחות סביב איראן והחששות לגבי לפגיעה באספקת הנפט למעצמת האסייתית.

הממלכה הסעודית היא יצואנית הנפט הגדולה בעולם וגם עבור סין היא ספקית הנפט הגדולה ביותר, "סין וערב הסעודית שתיהן בשלבים חשובים של התפתחות ויש אפשרות לשיתוף פעולה נרחב בין שתי במדיניות", כך אמר ראש ממשלת סין לנסיך הסעודי, גורם בכיר בממשלת סעודיה. "המדינות צריכות לחזק את קשריהן ולהרחיב את המסחר והשיתוף פעולה בין שתי המדינות".

הפנייה של סין לערב הסעודית נבעה מהחששות לפגיעה באספקת הנפט מאיראן. הסנקציות של ארה"ב על הנפט האיראני מאיימות במיוחד על סין - הרוכשת הגדולה של הנפט האיראני. רק ערב הסעודית ואנגולה מוכרות יותר נפט מאיראן לסין.