מחכים כבר ל-2013: סיכום תערוכת CES בלאס-וגאס

בווגאס סיכמו בסוף השבוע את החידושים שהוצגו בתערוכת האלקטרוניקה הבידורית: טלוויזיה שמופעלת על-ידי קול ותנועה, מסכים בטכנולוגית OLED וטעינת מכשירים ללא כבלים

תערוכת האלקטרוניקה הבידורית CES הסתיימה בסוף השבוע בלאס וגאס. יצרניות האלקטרוניקה הגדולה והקטנות מגיעות בכל שנה למרכז הקונגרסים בעיר ההימורים, שם מנסים לשער כיצד תיראה 2012 בתחום הגאדג'טים, הטלוויזיות, הלפטופים ואפילו הנרתיקים של הסמארטפונים.

יצרניות הטכנולוגיה מתייחסות לתערוכה כאל האירוע בחשוב ביותר במהלך השנה, בעיקר בגלל שהשוק האמריקאי נחשב לאחד הנחשקים ביותר. נוקיה, למשל, שמנסה לחדור לארה"ב כבר שנים ארוכות, החליטה לקיים באופן חריג (מבחינתה) מסיבת עיתונאים ולהשיק סמארטפון חדש לומיה 900. באירוע השתתף גם מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר. האחרון דאג לקדם את הסמארטפון שפועל עם מערכת ההפעלה של ווינדוס פון 7, בנאום הפתיחה של התערוכה.

בפנסוניק החליטו להביא לווגאס את הזמר ג'סטין טימברלייק במטרה לקדם את שירות מייספייס TV (טימברלייק משקיע במייספייס). פנסוניק תשלב במסכים שלה ערוץ בעל שם זהה, שיהפוך את המסך לרשת חברתית לכל דבר שתאפשר לצופים לגלוש, לשתף, לצ'וטט ולהגיב אונליין למה שמתרחש על המסך. הצופים יוכלו להזמין את חבריהם לצפות יחדיו באותה התוכנית, בצורה וירטואלית, ולהתכתב תוך כדי הצפייה. הערוצים המרכזיים שיכלול השירות הם ערוצי מוזיקה. ל-myspace יש ספרייה שמונה 100 אלף קליפים ו-42 מיליון שירים. בשלב הבא יורחב השירות גם לסרטים, חדשות, ספורט וערוצי הריאליטי.

פנסוניק הציגה גם שירות הענן למסכים שלה. מסכי הסמארט TV של החברה, מסדרת SmarTViera, יתבססו על שרת "ענן", עם כוח עיבוד גבוה, בשונה ממסכי הטלוויזיה של חברות מתחרות שעושים שימוש במעבד פנימי. שיטת העבודה הזו תאפשר למסכים להציג משחקים באיכות גבוהה או אפליקציות עם גרפיקה ויכולות שדורשות משאבים, גם כאשר כוח העיבוד הפיזי של המסך נמוך.

הביתן של סוני

סוני בנתה ב-CES את אחד הביתנים הגדולים ביותר בתערוכה והציגה שם את רוב המוצרים שהיא משווקת. הביתן העצום איפשר לקהל לשמוע הרצאות בנושאים שונים ואפילו לשחק במשחקי פלייסטיישן חדשים. על-מנת לזכות לתשומת לב הזמינה סוני את שחקן הקולנוע ויל סמית', שהגיע לעיר כדי לקדם את הסרט החדש "גברים בשחור 3".

לצד פעלולי שיווק, סוני מנסה לקדם שני שירותים החשובים לה אסטרטגית: מיוזיק ווידאו אנלימיטד. השירותים האלה מאפשרים צפייה בסרטים והאזנה לשירים באמצעות כל מוצרי החברה. מדובר בסארטפונים שיצאו תחת המותג סוני (לשעבר סוני אריקסון), מחשבים ניידים, קונסולות משחקים, נגני בלו ריי וטלוויזיות. הלקוחות של סוני יוכלו ליהנות מתוכן בתשלום ומצפייה מוקדמת בסרטים שיופקו באולפני סוני. עבור הקהל הישראלי, הצד הזה אינו משמעותי משום שסוני לא משווקת את התוכן הזה בישראל.

מלבד סמארטפונים חדשים תחת המותג סוני (דגמי Ion ואקספריה S), סוני הציגה שעון חכם ששמו SmartWatch. מדובר בשעון שכולל צג מגע בגודל 1.3 אינץ' ומסוגל להתחבר לסמארטפונים מבוססי מערכת ההפעלה של גוגל - אנדרואיד. השעון מאפשר גישה נוחה למוזיקה, מענה לשיחות טלפון (לא דיבור), חיווי של הודעות מפייסבוק וטוויטר ואפליקציה שמספקת נתונים על ריצה.

התלת ממד לא בשל

הטלוויזיות בתערוכת CES היו המנה העיקרית, כאשר מסכי התלת ממד ללא משקפיים היו אמורים להיות הקינוח. הבעיה היא שהטכנולוגיה הזו, שהוצגה בין השאר על-ידי טושיבה וסוני, עדיין לא הבשילה. זוויות הצפייה במסכים נותרו מוגבלות מאוד. מי שיצליח למצוא את הזווית הנכונה לצפייה וירצה לקום כדי להשיג לעצמו חטיף, יאבד את הפוקוס בעיניים.

מעבר לכך, איכות התלת ממד עדינה מדי וחסרת אפקט. מי שרצה לראות שימוש מלהיב בתלת ממד היה צריך לבקר בביתן של LG. החברה הציבה כ-130 מסכים שחוברו יחדיו, כדי ליצור צג ענקי. דיילים מטעם החברה חילקו משקפי תלת ממד לעוברי האורח. החברה הציגה מגוון גדול של מסכי תלת ממד בביתן שלה, כך שהמבקרים נאלצו להסתובב עם משקפיים מוזרות.

ויש בשורה נוספת בזירת הטלוויזיות: טכנולוגיית ה-LED שנכנסה לשוק רק לפני שנים בודדות, תאבד את הבכורה. יצרניות הטלוויזיה הגדולות, למשל LG וסמסונג הציגו את מסכים חדשים בטכנולוגיית OLED בחזית הביתנים שלהן, כדי להראות עד כמה הצבעים בטלוויזיות האלו נראים חיים וחדים יותר. המסכים האלה דקים במיוחד וגורמים למסכי ה-LED להיראות מיושנים.

טרנד נוסף שבלט בתערוכה הוא התחום של הפעלה ללא ידיים. היום שבו לא נצטרך לגעת בשלט הרחוק כדי להעביר תחנה בטלוויזיה, הולך מתקרב. סמסונג הציגה את ה-ES8000, מסך שניתן להפעיל באמצעות קול או תנועה. אנשי אינטל דיברו על הפעלה קולית של אולטרה בוקים ומיקרוסופט הודיעה שתשיק גרסה חדשה של אביזר התנועה קינקט, שתאפשר לשלוט בחלק מהיישומים שפועלים על מערכת ההפעלה חלונות.

טעינה ללא חוטים

רוב המוצרים שהוזכרו עד כה זקוקים לסוללות. דורסל-פאוארמט הציגה אב טיפוס למוצר חדשני שיאפשר להטעין סוללות. מדובר בקופסה גדולה שהמשתמש מניח בה צעצועים או אביזרים אחרים. בשלב הבא המוצרים מתחילים להיטען באופן אוטומטי, ללא שום חיבור מיוחד. דורסל צפויה להוציא לשוק סוללות מיוחדות (AAA או AA) שיאפשרו את ההטענה האלחוטית.

הדפסה תלת ממדית

טכנולוגיית ההדפסה התלת ממדית תתפוס כנראה תאוצה רק בעתיד הרחוק יותר, כאשר תגיע גם לצרכנים הביתיים. חברת 3D Systems הציגה את ה-3D Cubify, סדרת מדפסות שמסוגלות להדפיס מוצרים פיזיים מפלסטיק, כמו בובות ומחזיקי מפתחות. כרגע זמן ההדפסה הוא ארוך מאוד והמחירים יקרים, אבל כנראה שעטם אחד גם המדפסת המשולבת בבית תדע להדפיס מוצרים.

הכותב היה אורח חברת יורקום-פנסוניק בתערוכה