רופאים אינם פקידים

רופא הוא מהמקצועות היצירתיים והאמנותיים. השתלת לב, למשל, מה היא אם לא אמנות?

ב-1 בפברואר אמור להיכנס לתוקפו שעון הנוכחות לרופאים. כבר עכשיו יש סביב העניין התגוששות לא פשוטה. ההתנגדות של הרופאים, רובם ככולם, היא לא רק מוחלטת, אלא גם נרגזת. אני בהחלט יכול להבין אותם. להכריח את הרופאים "לדפוק שעון" זה להפוך אותם לפקידים. והם לא כאלה, ואנחנו לא צריכים לרצות שייהפכו לכאלה.

שעון הנוכחות לא נוצר בשביל לתקתק בכל המקצועות, ללא הבחנה. עבודה על-פי שעון מתאימה למקצועות שבהם הנוכחות היא חלק בלתי נפרד מהעבודה.

פקידים העוסקים במתן שירותים שוטפים לציבור הם הדוגמה העיקרית. כאשר אזרח בא למשרד ממשלתי, או עירוני או בנקאי וכו', הוא רשאי לצפות שהפקיד או המנהל יהיה במקום בשעות שנקבעו לכך.

אם זה לא קורה, הרי שאותם נעדרים אינם עושים את עבודתם. וזה משהו שהמנהלים חייבים לדעת כדי לתקן, ולשם כך קיים השעון.

גזירה לא שווה

אבל אסור לעשות גזירה שווה בין מקצועות פקידותיים או מכניים לבין תחומי עיסוק יצירתיים. אי אפשר להוציא מצייר עבודה בשעות שבהן המוזה לא שורה עליו, או שסתם לא מתחשק לו. אותו דבר, כמובן, חל על סופרים, אמנים, ושאר אנשים שהיצירתיות היא הבסיס של אמנותם.

הרופאים, לדעתי, נכללים בקטגוריה זו של המקצועות היצירתיים, לפעמים גם האמנותיים. ניתוח השתלת לב, מה זה אם לא אמנות? בעצם, כל סוג של ניתוח נראה לי כמלאכה הדורשת מיומנות של אמן. בכל ניתוח יכולים להיווצר סיבוכים, שפתרונם כרוך ביכולת לתמרן, לאלתר, להיות יצירתי. ואבחנה נכונה, גם היא דורשת כישורים לא שגרתיים.

חטא המעטים על הרבים

אין ספק שיש בין הרופאים כאלה שאמנם עוזבים את מקום עבודתם לשעות, אולי לימים, ללא הצדקה. אבל נראה שיש יותר רופאים שעובדים למעלה מהנדרש, מאשר להיפך. ואם רופא נתפס בנטישת עבודתו כדי לחלטר, אז יש די אמצעים שאפשר לנקוט נגדו. אבל זה יהיה לא נכון להטיל את גזירת השעון על הרבים בגלל מעשי המעטים.

שעון הנוכחות הלא נוכח

שעון מתקתק הוא הדבר האחרון שצריך להיות נוכח בתחום הרפואי. מה גם, שכבר הוכח במקומות עבודה רבים שהעובדים מצאו דרכים לעקוף את השעון. מאוד לא רצוי לראות את האנשים האחראים לבריאותנו מתבזים בתרגילי הטעייתו של השעון.

הרופאים חתמו על סעיף שעון הנוכחות, וזו הנקודה החלשה בהתנגדותם. אבל צריך לזכור שהחתימה ניתנה בסיומה של שביתה מתישה, כאשר היה חשוב לכולם לסיים אותה. אז הם חתמו. זו אינה סיבה לכך שהאוצר ינצל חתימה זו כדי לכפות מהלך שלא יועיל לרופאים, וכן עלול להזיק למטופלים.