איראן מזהירה את סעודיה לבל תגדיל תפוקת הנפט שלה

שר הנפט הסעודי אמר כי ארצו יכולה להגדיל את תפוקת הנפט ב-2.7 מיליון חביות ביום, רמז לכך שניתן לפצות על אובדן הנפט מאיראן במקרה של החרפת הסנקציות ■ התגובה האיראנית לא איחרה לבוא

איראן הזהירה את סעודיה לבל תגדיל את תפוקת הנפט שלה - כך מדווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל". במקביל, מחיר הנפט ממשיך לעלות ונסחר סביב 101 דולר לחבית, עלייה של 0.5% מאתמול.

באיראן חוששים מאמברגו נפט ע"י מדינות האיחוד האירופי וכמו כן מפגיעה ביצוא הנפט שלה נוכח קריאת ארה"ב למדינות בעולם להפחית את יבוא הנפט מאיראן. לאחרונה פורסמו בתקשורת הזרה התבטאויות של בכירים בסעודיה לפיהן סעודיה תגדיל את תפוקת הנפט שלה כדי לפצות על אובדן הנפט מאיראן, במסגרת החרפת הסנקציות נגד הרפובליקה האיסלאמית.

למעשה, לפי הדיווח ב"ג'ורנל", האזהרה מאיראן הגיעה יום לאחר ששר הנפט של סעודיה התחייב באופן פומבי להגדיל את תפוקת הנפט של המדינה ב-2.7 מיליון חביות ביום. סעודיה מפיקה מדי יום 9.34 מיליון חביות נפט, איראן 3.53 מיליון חביות, מדינות אחרות החברות בקרטל הנפט אופ"ק מפיקות 22.87 מיליון חביות ומדינות אחרות בעולם מפיקות 52.52 מיליון חביות. הנתונים נכונים לרבעון השלישי של 2011 ומתבססים על נתוני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה.

שר החוץ של איראן אמר כי דבריו של שר הנפט הסעודי "ייצרו בעיות" בין איראן לסעודיה וכי מדובר ב"איתותים לא ידידותיים".

בשבוע הבא יכונסו מדינות האיחוד האירופי לדון בהטלת אמברגו נפט על איראן, המייצאת כ-400 אלף חביות נפט ביום לאירופה. איראן איימה לסגור את מיצרי הורמוז, מהם עובדים כ-35% מסך חביות הנפט הנמכרות בעולם מדי יום. מהלך זה עלול להקפיץ את מחיר הנפט בעשרות אחוזים ביום, לפי הערכות אנליסטים.