משדרגות כדי לשרוד: כל החידושים במצלמות הווידיאו

החידושים בתערוכת CES: צילום באיכות 4K, חיבור אלחוטי, GPS ומקרן מובנה

ימי ההולדת בבית הספר של הילד הם הזדמנות מצוינת להתעדכן בטרנדים העדכניים ביותר בעולם הצילום הדיגיטלי. לפני ארבע-חמש שנים הטרנד היה "של מי הכי גדול". עשרות הייטקיסטים גאים התרוצצו ברחבת בית הספר אחרי הזאטוטים תוך כדי שהם מנציחים אותם במצלמות וידיאו מרשימות בגודלן, שרכשו בנסיעת העבודה האחרונה לפאלו אלטו או לסינגפור. לפני שנתיים הטרנד היה "קטן זה חכם", והשנה המצלמות נעלמו כליל. האימהות מסריטות את מעללי העוללים באמצעות טלפונים חכמים והאבות מציגים בגאווה מצלמות SLR (סטילס) ארוכות זום, עם וידיאו באיכות HD מלאה.

יצרני האלקטרוניקה מודעים היטב לשחיקה במעמדן של מצלמות הווידיאו ואינם מתכוונים לוותר על הפלח היוקרתי והרווחי הזה. לפיכך בתערוכת CES שנערכה בשבוע שעבר הוצגו מצלמות וידיאו עם חידושים שעדיין אין להן תחליף.

להתראות HD, שלום 4K

בכל פלח של שוק מוצרי הצריכה האלקטרוניים יש לקוחות ששואפים להשיג את האיכות הגבוהה ביותר הקיימת ללא מגבלות מחיר. עבורם מתחילות לצאת כיום לשוק מצלמות ראשונות, שמצלמות סרטים באיכות 4K עם רזולוציה גבוהה פי ארבעה מזו של מצלמות FULL HD מקובלות. החלוצה היא JVC היפנית, שהציגה בתערוכה מצלמת וידיאו ראשונה וקומפקטית, יחסית, שמסוגלת להסריט סרטים באיכות הזו.

את הסרטים היא מפיקה בתלת-ממד ובקצב הסרטה גבוה במיוחד, של עד 60 פריימים בשנייה - די והותר אפילו עבור תעשיית הטלוויזיה המקצועית - והיא נעזרת במעבד נתונים רב עוצמה כדי לטפל בכמות המידע העצומה, שמופקת בעת ההסרטה.

החברה גם מצאה פתרון מקורי למגבלות האחסון: המצלמה מצוידת בארבעה כרטיסי זיכרון פלאש בנפח 32 ג'יגה כל אחד, שעליהם נאגר הסרט סימולטנית כאילו היו כרטיס יחיד. אפילו ארבעת הכרטיסים הללו מספיקים בקושי לצילום סרט באורך של שעתיים באיכות 4K, אם כי אפשר לצלם באיכות נמוכה יותר.

הבעיה היחידה היא שבינתיים אין כמעט בשוק מסכים ביתיים שמסוגלים להציג באיכות כזו, ואלה שקיימים עולים מעל 10,000 דולר.

מנגד, מי שיכול להרשות לעצמו לקנות מסך כזה, לא יתרגש מתג מחיר של כ-5,000 דולר למצלמה עצמה, שתצא לשוק באביב הקרוב.

WiFi לכל: לא לדחות סיפוקים

צלמי הווידיאו החובבים של היום לא מאמינים בדחיית סיפוקים, ושואפים להעלות את החומר המצולם מיידית לאינטרנט - או לפחות למחשב הביתי. לפיכך, כמעט כל היצרנים הגדולים הציגו בתערוכה דגמים שמצוידים ברכיב WiFi ויכולים להזרים את התוכן המצולם לרשת מכל נקודה אלחוטית שנמצאת בשטח.

ההיצע מתחיל כבר במצלמה אישית זעירה כמו MHS0TS55 של סוני, שתעלה כ-250 דולר כשתצא לשוק בקרוב. גודלה כגודל טלפון טיפוסי אך זה לא מפריע לצלם באיכות HD מלאה, להפיק תמונות סטילס ברזולוציה של 12.8 מגה פיקסל, לשלב מסך תצוגה בגודל 3 אינץ' וכמובן להזרים וידאו אלחוטית לרשת.

רכיב WiFi אפשר היה למצוא גם במצלמת הווידיאו החדשה והקטנטנה QF20 של סמסונג, שמוסיפה לחבילה גם זום אופטי מיוצב פי 30, אפשרות לצפות אלחוטית מרחוק בסרט בזמן אמת בנוסח מצלמות מעקב, ואפשרות לבצע גיבוי מהיר של הסרט במחשב בלחיצת כפתור. המחיר טרם פורסם.

גם קנון משלבת השנה רכיב WiFi בסדרת המסרטות הפופולארית שלה VIXIA - בינתיים בשני דגמים, שיעלו בארצות הברית 450 ו-550 דולר. מלבד התכונות המוכרות מאפשרת המצלמה גם "לדחוף" קליפים וחומר מצולם אלחוטית למכשירי אייפון (ובעתיד גם למכשירים מבוססי אנדרואיד) באמצעות אפליקציה ייעודית שמסופקת חינם.

משקפת צילום: אביזר הריגול האולטימטיבי

עבור טיילים רציניים, מרגלים מתחילים או סתם מציצנים, השיקה סוני בתערוכה שתי משקפות שהן מצלמות וידאו - או אולי זה ההפך. השימוש בהן הוא כמו במשקפות מקובלות והן מציעות אופטיקה איכות ומיוצבת עם יכולת זום של פי 10 והגדלה דיגיטלית עד פי 20. יש להן יכולת לבצע פוקוס דיגיטלי או ידני למרחקים של עד 1 ס"מ והן מסוגלות להסריט סרטים באיכות HD מלאה גם בתלת-ממד ולהציג אותם על טלוויזיה מתאימה. הדגם הבכיר מצויד גם ב-GPS מובנה לזיהוי מדויק של האזור המצולם. בינתיים המחירים מתחילים בכ-1,400 דולר אולם אפשר לצפות לירידה כשתופיע תחרות.

לא מספיק גאדג'ט? החברה הציגה גם מצלמה קומפקטית חדשה, עם מקרן סרטים מובנה באיכות HD. לצלם ולהקרין מיד על הקיר.