אנשי עסקים ישראליים: "תנובה רומניה עשתה עלינו עוקץ"

משקיעים ישראלים במחלבות ברומניה: "בתנובה לקחו חלב בידיעה שהם סוגרים ולא ישלמו" ■ פתחו בצעדים משפטיים נגד תנובה רומניה בגין חוב של אלפי אירו

קבוצת אנשי עסקים ישראלים הפועלים ברומניה פתחה בצעדים משפטיים נגד מחלבת תנובה רומניה. הקבוצה טוענת שתנובה קיבלה חלב גולמי מרפתות של מאות חקלאים קטנים ברומניה, שפועלות במימון המשקיעים הישראלים.

תנובה רומניה, הם טוענים, הפסיקה את פעילותה בלי לשלם עשרות אלפי אירו עבור החלב שקיבלה ערב סגירת הפעילות, בידיעה שלא תשלם עבור החלב. את המהלכים מוביל איש העסקים בנצי ויינר, מהמשקיעים ברפת גניהפרם.

"היו שמועות על סגירת האופרציה של תנובה ברומניה, שהתגברו כשנכנס שלמה רודב לתפקיד היו"ר בתחילת אוקטובר 2011 במקום זהבית כהן", אומר ויינר.

"אבל בסוף נובמבר, שמואל פורה, מנכ"ל תנובה רומניה, הרגיע אותנו וסיפר שהיה בישראל ואושר תקציב 2012 והכל כרגיל. שבוע אחר כך הגיע לרומניה אריק שור, מנכ"ל תנובה, והודיע שהוחלט לסגור מיידית את תנובה רומניה".

"בלי התראה"

לדברי ויינר, "הדבר החמור הוא שבמשך שבועיים תנובה רומניה ידעה על הסגירה, אבל המשיכה למשוך מאיתנו חלב ואישרה את החשבוניות, וב-14 בדצמבר, בלי התראה, בניגוד לחוזה המחייב אותה להודיע 90 יום מראש על הפסקת התקשרות, סגרה את העסק ולא שילמה עבור החלב. תנובה עשתה עלינו עוקץ במשך שבועיים".

ויינר מספר עוד כי "בעיתונות הרומנית מופיעים דיווחים ומאמרים עם ביטויים אנטישמיים חריפים, בסגנון של 'זה מה שהיהודים יודעים, לקחת כסף ולברוח'".

משקיע ישראלי ברפת אחרת אמר ל"גלובס" ש"תנובה ברחו מרומניה בצורה לא מכובדת והשאירו את המחלבה לבנק".

"הפכה את כולנו חשודים"

איש עסקים ישראלי הפעיל בכמה תחומים ברומניה אומר: "התחושה שלנו היא שתנובה גרמה לכולנו להיראות חשודים. בנקאי בכיר ברומניה אמר לי שבבנק שלו לוקחים סיכונים בכל עסקה, ולפעמים יזמים דופקים את הבנק, אבל מקומם אותו שכאן פגעו באיכרים הקטנים".

הנהלת תנובה סירבה להגיב על הדברים.

תנובה רומניה הגישה בתחילת ינואר בקשה לפירוק החברה, אחרי שספגה הפסדים של כ-100 מיליון דולר.

במהלך הפרויקט הסתבר כי בכירה בתנובה רומניה, מיכאלה סטן, הורשעה בזיוף ובהונאה.

סטן הגישה מסמכים מזויפים לבנק האירופי לפיתוח, כדי לקבל מענק של כמיליון אירו להקמת המחלבה, כולל המיכון שהובא לרומניה.