נתח מענף הביטוח על המדף; הבעיה? הקונים לא עומדים בתור

כבר לפני כמה חודשים זיהינו ב"גלובס" שרבים מבעלי חברות הביטוח שוקלים למכור, ועכשיו גם מגדל מצטרפת לרשימה המתארכת ■ למי יש מזומנים לרכוש את כלל ביטוח או הפניקס?

ענף הביטוח נמצא על המדף, ונראה שאין די ביקוש לסחורה הרבה, שממש ממתינה לבוא הרוכש עם המזומנים שמוכן לשלם קצת יותר ממחיר מציאה. הצעה לא מגיעה מישראלים וגם לא מזרים, וכעת נשאר לראות אם ההצעות שקיבלה ג'נרלי האיטלקית לרכישת מגדל יבשילו לעסקה, ואולי אף יחלחלו ליתר הענף - או שמא מדובר בעוד "הכנסת אצבע למים" מצד רוכש פוטנציאלי שמעוניין לקנות חברת ביטוח במחיר אטרקטיבי במיוחד, שלא תבשיל לעסקה.

כבר לפני כמה חודשים הצבענו על כך שענף הביטוח נמצא בתקופה יוצאת דופן, עם חברות רבות שנמצאות על המדף, ומאז נראה שהמדף רק הופך לצפוף יותר. לא רק זאת, אלא שכיום הענף אולי נמצא בנקודה הנמוכה ביותר שלו, כשמסביב הכלכלות האמריקנית והאירופית מקרטעות והזווית הגיאופוליטית מאיימת מבעבר.

כך או אחרת, שחקנים רבים בשוק שעימם שוחחנו לאחר שנודע שג'נרלי קיבלה הצעות לרכוש ממנה את מגדל - ושהיא בוחנת אותן - חוזרים על אותה מנטרה ומוסיפים סיבה אפשרית נוספת: "זה שכולם מוכרים, ואין קונים, זה תמרור אזהרה לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, שמשרדו הוביל בשנים האחרונות המון רפורמות. החוסר בקונים - מהארץ ומחו"ל - ממחיש שלדעתם האוצר הגזים ברגולציה, וחתך את הרווחיות העתידית של ענף הביטוח יותר מדי. על האוצר להבין זאת ולהפסיק עם יוזמות שיפגעו עוד ברווחיות החברות, כי בעתיד זה עשוי להקשות על חוסן החברות, ולא רק על הרצינות של קונים פוטנציאליים", לדבריהם.

מבחינה זו אין כמו ג'נרלי להבין את השוק בישראל ואת התהפוכות שעוברות עליו - בדגש על שוק החיסכון הפנסיוני (שהוא עיקר פעילותה של מגדל). אם ג'נרלי ייצאו מכאן זה יהיה יותר מסימן עבורנו על מה הם חושבים על העתיד של השוק הפנסיוני המקומי.

לא רק מכירה - גם שותפים

מהי תמונת המצב בשוק? מגדל, שריכזה השבוע עניין מאחר שבעלת השליטה בה בוחנת את האפשרות למכור אותה, היא החברה הגדולה בענף, אבל היא לא כל הסיפור.

הפניקס וכלל נמצאות בהגדרה על המדף. זאת בשל המלצות ועדת הריכוזיות (לוח הזמנים למכירת השליטה בהן טרם נקבע, אך ברור שהן יועמדו למכירה), וכלל ביטוח כבר כמעט ונמכרה אשתקד לקרן השקעות אירופית - פרמירה. כך יוצא ששלוש מחמש קבוצות הביטוח הגדולות - החולשות יחדיו על חלק מרכזי ביותר מהחיסכון הציבורי לטווח הארוך - עשויות למצוא עצמן אצל בעלים חדשים בטווח הנראה לעין. אבל זו לא כל התמונה.

במהלך 2011 שמענו תדיר על כך שפסגות ודש איפקס מעוניינים לרכוש חברות ביטוח, ובמסגרת זו הם נפגשו לא אחת לשיחות רציניות עם לוי רחמני - בעל השליטה ומייסד קבוצת איילון, ועם אלי אלעזרא - הבעלים של הכשרה ביטוח. אף שלפי שעה לא חלה התפתחות ממשית במגעים בין הגופים הללו (לפי שעה איילון עושה קולות כאילו ירדה מהמדף) ברור שבעלי שליטה כבר עברו סף ומוכנים (ואולי אף מעוניינים) להיפגש עם הכסף.

נוסף להן נמצאות שתי חברות ביטוח נוספות בעיצומם של מגעים למכירת מניות שלהן (שתיהן למגדל): שלמה ביטוח הצעירה של שלמה שמלצר וביטוח חקלאי, שהמו"מ לגבי מכירת כמחצית ממניותיה למגדל נמשך כבר זמן רב. אליהן ניתן לצרף פוטנציאל לעוד חברה שתחפש קונה: חברת אליהו של שלמה אליהו שתלויה באוויר (בוודאי בנוגע לפעילות ביטוח החיים), וזה תלוי במה שיקרה לבסוף עם גרעין השליטה בלאומי.

אל החברות הללו נצרף שתי חברות נוספות: ישיר איי.די.איי של ביטוח ישיר והראל. ביולי האחרון הודיעה ביטוח ישיר שחתמה על מזכר כוונות עם קרן ההשקעות Battery בנוגע למכירת 20% מישיר איי.די.איי לפי שווי של 800 מיליון שקל (לפי ההערכות בשוק, הצדדים מתקדמים בהליך המכירה והיא צפויה להיסגר).

לעסקה זו ניתן לצרף עסקה אחרת מהשנים האחרונות, שבמסגרתה משפחת המבורגר הכניסה לגרעין השליטה בהראל שותף זר - משפחת סמפורנה - שמימשה סופית את החזקותיה בהראל ב-2010, כשמשפחת המבורגר שבה לגודלה כבעלת השליטה בקבוצה. בשוק מהמרים לעתים, שלא מן הנמנע שמתווה של עסקאות מעין אלה - של שמירה על השליטה תוך הכנסת שותף שמביא עמו מזומנים - עשוי להמשיך ולעניין.

כך יוצא שלפי הערכות בשוק, ולפי הצהרות רשמיות, שינויים בבעלויות בענף הביטוח צפויים לקרות. לכל הפחות המוכרים יהיו מעוניינים שיקרו, בעוד שלגבי הקונים - זו כבר שאלה אחרת, שנוגעת לביטחון, לכלכלה העולמית וגם לכיוון הרגולציה.

הפתרון נמצא מעבר לים?

בשנים האחרונות לא הצטרפו לשוק המקומי בעלים אסטרטגיים בינלאומיים, אבל בכל זאת יש נוכחות בינלאומית בשוק המקומי: AIG כאן כבר מ-1997 כשחקן נישה (איכותי אך מוגבל במכוון), וג'נרלי פה כבר עשורים רבים. כעת, דווקא ג'נרלי עשויה לצאת מהשוק המקומי, אם כי לא ברור אם הפניות שעליהן דיווחה יבשילו לעסקאות במהרה. מי יחליף אותה אם וכאשר?

לפי הערכות בשוק הביטוח, גופים ישראליים נחשבים כלא אקטואליים לצורך רכישת השליטה במגדל בגלל סוגיית הריכוזיות, מגבלות הרגולציה על גודל וההיקף הכספי הצפוי של עסקה שכזו - שיצריך הון עצמי של כ-2.5 מיליארד שקל.

כך אנו נותרים עם גופים זרים - כשהפיקוח ישמח מאוד לראות קבוצת ביטוח בינלאומית דוגמת ג'נרלי מחליפה את הענק האיטלקי. אבל חברות ביטוח זרות כמעט לא נראות פה בשנים האחרונות. פעם עוד שמענו רסיסי סיפורים ושמועות על קבוצת AXA, שאפשר כי בחנה כניסה לשוק המקומי, או על חברת ביטוח זרה אחרת, אך מאז סוף 2008 - כלום. אגב, גורמים המכירים את השוק, מעריכים שהגורם המעוניין במגדל הוא קרן השקעות פרטית זרה (בשוק מעריכים שלא מדובר בפרמירה).

ואולם, רכישת שליטה על-ידי קרנות השקעה פרטיות אינה מיטבית, ובעייתית (אפילו שיש תקדים בשוק המקומי - בפסגות וקרן אייפקס ומרקסטון), במיוחד על רקע הניסיון של בנק ישראל עם קרנות הגידור סרברוס-גבריאל, שהיו אמורות להפוך לבעלות השליטה בלאומי ובסופו של דבר אחת מהן (גבריאל) קרסה. הערכות גורסות שבאוצר לא ימהרו לאשר מכירת שליטה בקבוצת ביטוח מובילה לקרן השקעות זרה, שאינה פועלת בקביעות בתוך ישראל.