ענבל אור: "אין שום דרך שמחירי הדירות יירדו"

(עדכון) - הצצה ראשונה לפרויקט "ההשקעות והמקצועות המסוכנים בנדל"ן" ■ ענבל אור בראיון לגלובס TV: "פעם רוכשי דירות היו מביאים גם 20% מהבית; היום מביאים 40%" ■ וגם: האם היא ויתרה על החלום האמריקני ועל הכניסה לבורסה?

כשמדברים על סיכון בענף הנדל"ן, לא מעט אנשים חושבים על ענבל אור. גם בגלל הסיכון של הלקוח הקטן - הישראלי שהצטרף לקבוצת רכישה ולא תמיד ידע שהוא קונה קרקע ולא דירה; וגם הסיכון של אור עצמה, שלא הסתפקה בהקמת פרויקטים צנועים וחלמה אולי מעט רחוק וגבוה מדי.

בשנה האחרונה, למשל, היא הצהירה על הנפקה בבורסה וחתמה על עסקה לרכישת שלד בורסאי, דיברה על פריצה בארה"ב ואפילו מינתה לעצמה מנכ"ל חדש (אמיר אריאל). מה קרה בסוף? העסקה בבורסה השאירה אותה עם בור של 666 אלף שקל שהיא נדרשת לשלם כפיצוי לבעלי השלד הבורסאי, ארה"ב עוד רחוקה ואריאל די מהר סיים את תפקידו בחברה. גם העסקה המתוקשרת לרכישת הבית של פנינה רוזנבלום ברמת גן הולידה בעיקר רגעים קומיים בבית משפט ובטלוויזיה.

"רוצים לקנות"

אבל זה לא אומר שמשהו בביטחון של אור נפגע. ארה"ב? "לא ויתרנו על פעילות בארה"ב. עוד אין התקדמות, אבל אני מקווה שהשנה זה יקרה ואני בוחנת כמה פרויקטים". בורסה? "הניסיון לרכוש את השלד לא הצליח ואני מחפשת עכשיו הזדמנות אחרת לעשות את הצעד הזה". ולאן נעלם המנכ"ל? "במקור הוא הגיע כדי לנהל את כניסת החברה לבורסה וכבר כמה חודשים הוא לא כאן".

היא עצמה מתכננת בעוד כחודשיים לעבור ממשרדיה שבמגדלי עזריאלי למשרדים חדשים, גדולים יותר, במגדל המוזיאון שליד בית המשפט. "אני אהיה שכנה של הגינדים".

בתקופה שכולם מדברים על ירידות מחירים צפויות ועל מחסור באשראי, אור מתעקשת שהיא אינה יושבת על הגדר. בעלת "אור סיטי" מגלה כי תצא בקרוב בשיווק פרויקט ענק, הגדול ביותר בו הייתה מעורבת.

על פי התוכנית, פרויקט 'פעמוני אור' שיוקם בשכונת בבלי בתל אביב יכלול שני בנייני מגורים בגובה 18 ו-26 קומות ובסך הכול 280 דירות, במחירים 1.5 מיליון שקל ועד "עשרות מיליונים לדירות הפנטהאוז". אור חתמה מול בעלי קרקע פרטיים על אופציה לרכישת הקרקע לשנה וחצי ושילמה 10 מיליון שקל, כשהיקף רכישת הקרקע עומד על 210 מיליון שקל. במסגרת העסקה, גם התחייבה אור לפנות את מי שמתגורר על הקרקע, כתנאי לקבלת היתר. אור: "אנחנו במגעים איתם וכנראה נסגור על פיצוי בגובה 25 אלף שקל לכל מטר שהם מחזיקים בקרקע".

שיווק הפרויקט צפוי לדבריה להתחיל תוך כשלושה חודשים וילווה אותו קמפיין פרסומי בהיקף דומה לזה שיזמה חברת גינדי בשוק הסיטונאי. לגבי הביקוש היא לא מודאגת: "אנשים רוצים לקנות, בטח במקום כמו בבלי. יש לי הרבה מתעניינים".

- פרויקט כזה בתקופה כזו?

"כל רוכש יודע שהוא צריך להביא לפחות 40% הון עצמי. פעם היינו מדברים על 20%-25%, היום זה כבר לא קורה. גם תמהיל הרוכשים משתנה, הרבה פחות זוגות צעירים".

במסגרת הפרויקט, פועלת אור מול העירייה לקדם דיור בר השגה שיהווה כ-10% מהדירות. "זה מאוד חשוב לנו שגם במקום הכי יקר בארץ, יוכלו לגור גם אנשים שאין להם כסף לקנות דירה ויוכלו להיות שכנים של אריסון ואדלסון". המתווה עליו מדברת אור משאיר את הדירות המדוברות בבעלותה ומחייב אותה להשכיר אותן לתקופה של 10-15 שנה בשכירות קבועה - 3,800 שקל לחודש לכל היותר.

"אני חושבת שצריך להיות חוק שיקבע שכל פרויקט, בכל מקום בארץ, יוקרתי או לא, יחויב להכיל 10% דיור בר השגה. זה קיים בכל העולם. דיור בר השגה זה לא למסכנים. הקריטריונים מאוד ברורים וגם אני יכולה להיכלל בין הזכאים".

"לחשוב אחרת"

אור לא מאמינה שמחירי הדירות ירדו משמעותית. "אין שום דרך שהמחירים ירדו. ממה הם יכולים לרדת? מחירי הקרקעות גבוהים, יש מחסור בעובדים, ובכל מקרה, כל מי שנכנס לקבוצת רכישה גם ככה שילם 20%-25% פחות, ככה שהוא לא יכול להפסיד".

כמו רבים אחרים, אור מנסה להתאים עצמה למצב. בימים אחרונים משווקת אור דירות ברח' גולומב בר"ג במכרז: "זה שינוי תפיסה, לקראת שנה לא פשוטה. אנשי המכירות לא ידברו על מחירים בכלל וכל רוכש ישלשל הצעה לכספת. ב-29 בינואר נפתח את המעטפות בנוכחות רו"ח ואז יקבעו זוכים. בתקופה כזו צריך לחשוב אחרת. להתאים השוק ללקוח". מחיר המינימום עומד על כ-700 אלף שקל.

בנוגע לרכישת קרקע וקבלת אשראי מודה אור שהמצב שונה: "פעם הייתי מקבלת במייל 20-30 הצעות לרכישת מגרשים כל יום. היום גם בעלי הקרקעות ממתינים שהמחירים יעלו. למה זה יגרום? לעלייה נוספת במחירים".

כתבות נוספות בפרויקט "ההשקעות והמקצועות המסוכנים בנדל"ן" ניתן למצוא ביומיים הבאים במדור הנדל"ן של אתר "גלובס" והערב (א') במוסף הנדל"ן של "גלובס" במהדורה המודפסת