מבקר המדינה ימליץ לבטל כליל הרפואה הפרטית

בין הדרכים האפשריות: ייקור הפרמיות של הביטוחים המשלימים והעלאת ההשתתפות העצמית בביצוע ניתוחים פרטיים ■ משרד הבריאות בוחן מחדש את הבעלות של מכבי באסותא וזו של הכללית במדיקל סנטר

מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, עומד להטיל בקרוב פצצה על מערכת הבריאות. ל"גלובס" נודע כי במסגרת דוח מיוחד שהוא צפוי לפרסם בקרוב, ימליץ לינדנשטראוס לשקול לבטל כליל את הרפואה הפרטית בישראל, או לכל הפחות להגביל אותה משמעותית.

גורמים במשרד הבריאות כבר מסתייגים מאוד מחלק מההמלצות, ובהן ייקור הפרמיות של הביטוחים המשלימים והעלאת ההשתתפות העצמית על פרוצדורות רפואיות בבתי חולים פרטיים. ניכר כי מבקר המדינה מוטרד כי הרפואה הפרטית בישראל נגישה ואף זולה מדי עבור רוב המבוטחים באמצעות הביטוחים המשלימים, ונתון זה תורם להגדלה מיותרת של ההוצאה הפרטית לבריאות, תוך חשש לביצוע ניתוחים מיותרים במערכת הפרטית.

הביקורת של המבקר הושפעה בין השאר משביתת הרופאים האחרונה, שלא הצליחה לתת מענה לטענה המרכזית של מנהלי בתי החולים בעיקר ממרכז הארץ. אלה סבורים כי לא ניתן לבלום את הריצה של רופאים בכירים לבתי החולים הפרטיים אחר הצהריים בעזרת תוספות שכר, אלא באמצעות ביטול הביטוחים המשלימים או הסטת השימוש בהם לטובת בתי החולים הציבוריים. בשנים האחרונות חלה עלייה חדה בשיעור הניתוחים המבוצעים במסגרת המערכת הפרטית, בד בבד עם ירידה חדה בשיעור הניתוחים המבוצעים בבתי החולים הציבוריים.

שחיקה בהכנסות בתי החולים

המגמה הזאת הביאה לשחיקה בהכנסות בתי החולים הציבוריים, וזו יצרה מסלול עוקף בשם "תיירות מרפא": פרקטיקה פרטית לכל דבר בתוך כותלי בתי החולים הציבוריים, המיועדת אך ורק לאזרחים זרים ובמקרים רבים על חשבון אזרחי ישראל. כפי הנראה, מבקר המדינה צפוי לבקר גם את תיירות המרפא וההשפעה שלה על החולים המקומיים.

במשרד הבריאות, כך נודע, כבר נערכים להתמודדות עם דוח המבקר. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, מינה בתחילת השבוע צוות מיוחד לבחינת המשמעות שנובעת מן העובדה שקופת חולים מכבי מחזיקה 100% ברשת בתי החולים הפרטיים אסותא, ואילו קופת חולים כללית מחזיקה מעל 40% בבית החולים הפרטי הרצליה מדיקל סנטר.

בראש הצוות יעמוד ד"ר טוביה חורב, סמנכ"ל לכלכלה וביטוח בריאות במשרד, ולצדו עו"ד יואל ליפשיץ, סמנכ"ל לפיקוח על קופות החולים; עו"הד נתן סמוך וטליה אגמון מהלשכה המשפטית; יאיר אסרף, סגן חשב משרד הבריאות; שלומית קרפיבקה-לוין, מנהלת תחום תכנון במשרד; ועמית בן-צור, יועצו הבכיר של פרופ' גמזו. אחת הגישות במשרד, שעולה ככל הנראה בקנה אחד עם הביקורת, גורסת כי הבעלות של קופות החולים בבתי החולים הפרטיים יוצרת תמריץ לשלוח מבוטחים אל המסגרות הפרטיות.

מנגד, חלק מהגורמים במשרד הבריאות, המיוצגים גם בצוות החדש שהוקם, סבורים כי העברת ההחזקות של קופות החולים בבתי החולים הפרטיים לידי בעלי הון, עלולה רק לחזק את הרפואה הפרטית.

"גורם פרטי מובהק ירצה למקסם את הרווחים והוא יעשה את זה על ידי שיווק הרבה יותר אגרסיבי", אמר ל"גלובס" גורם במשרד. לדבריו, "אף אחד לא אמר שהדרך לחיזוק הרפואה הציבורית עוברת בריסוק הרפואה הפרטית". אם הקופות ייאלצו להיפטר מהחזקותיהן בבתי החולים הפרטיים, מכבי תהיה הנפגעת העיקרית. מכבי, באמצעות אסותא, מחזיקה כיום בכ-70% מהרישיונות להפעלת חדרי ניתוח פרטיים, כאשר היתר מוחזקים בידי הרצליה מדיקל סנטר, ביה"ח אלישע, המרכז הרפואי רמת אביב, המרכז הרפואי מ.ר.ב ועוד.

שני הכובעים של משרד הבריאות

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' גמזו, כבר נערך להתמודד עם הביקורת שצפויה להגיע מכיוון קופות החולים כללית ומכבי. במכתב ששלח לצוות שמינה הוא טרח לציין כי מינוים נעשה "בשים לב לניגודי האינטרסים הפוטנציאליים של המשרד ושל קופות החולים בבעלות על בתי חולים ציבוריים ופרטיים".

ההבהרה הזאת נעשתה על רקע הביקורת החוזרת מצד הקופות, על כך שמשרד הבריאות מחזיק בכפל כובעים, כאשר הוא משמש מצד אחד כרגולטור ומצד אחר כבעלים של בתי חולים ממשלתיים עם אינטרס ברור בחיזוקם. כל החברים בצוות, כאמור, הם עובדי משרד הבריאות, ועל כן הדבר כבר זוכה לביקורת במערכת הבריאות.

רפואה פרטית - זולה מדי ונגישה מדי

הרפואה הפרטית בישראל זולה מדי ונגישה מדי, וזהו מתכון בדוק לגידול בהוצאה הפרטית לבריאות ולפגיעה אנושה במערכת הרפואה הציבורית. זה מה שצפוי לומר בקרוב מבקר המדינה, במילים אלה או אחרות. שפטו בעצמכם: מצד אחד יש אפשרות שתעברו ניתוח בבית חולים ציבורי בלי לדעת מי יהיה המנתח ותוך המתנה של כמה חודשים, ומצד אחר אפשרות לבחור את הרופא הטוב ביותר, במוסד המתקדם והמהודר ביותר, תמורת השתתפות עצמית צנועה ששווה כמעט לכל נפש. מחיר של ספה באיקאה. במה תבחרו? כך נראית היום הרפואה בישראל, או לפחות הרפואה האלקטיבית, זו שאינה מחייבת טיפול דחוף או מורכב במיוחד כמו השתלת כבד.

אין תרופות פלא

כדי לשנות את האבסורד הזה, יש שני פתרונות אפשריים לכאורה: או לייקר משמעותית את הביטוחים המשלימים וההשתתפויות העצמיות שיהפכו את הרפואה הפרטית ללוקסוס של עשירים, או לאפשר גם לבתי החולים הציבוריים לבצע ניתוחים פרטיים באמצעות הביטוחים האלה. למעשה, גם אם בוחרים באפשרות השנייה פירוש הדבר כי הפרמיות של הביטוחים יעלו, משום שהגדלת היקף הפעילות של הביטוחים תביא לעלייה בשימושים ובאופן טבעי מישהו יצטרך לממן את זה. ואז שוב פעם מקבלים רפואה לעשירים, בתוך בתי החולים הציבוריים.

אז מה הפתרון אם כן? כמו בכל דבר, אין תרופות פלא. ובכל זאת, ניתן לצמצם את מגוון הניתוחים המבוצעים כיום במערכת הפרטית תוך הסטתם אל המערכת הציבורית, ובתנאי שבתי החולים הציבוריים יבטיחו את הרפואה הטובה ביותר שניתן לספק גם ללא האפשרות לבחור את הרופא. ההסכם האחרון עם ההסתדרות הרפואית מאפשר למנהלי המחלקות לחייב לראשונה גם רופאים מומחים בביצוע תורנויות ובתעריף מתגמל למדי, ואלה אמורים לספק רפואה טובה וראויה. בלי מסך מחשב צמוד ובלי שירות החדרים שמתהדרים בו באסותא.